... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - 9:22 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

بلومبرگ: در جنگ هسته ای پوتین، سلاح ها جایی برای هشدار دارند

بلومبرگ: تاکنون مقامات آمریکایی و اروپایی گفته‌اند که هیچ نشانه‌ای از چنین آمادگی‌هایی وجود ندارد و تهدیدات هسته‌ای کاملاً لفاظی باقی مانده است.

سیاست شرق _ بلومبرگ در تحلیلی به تهدیدات هسته ای روسیه پرداخته و می نویسد: در حالی که بازی ولادیمیر پوتین با ایالات متحده و متحدانش بر سر اوکراین به دور جدیدی از تهدیدات هسته‌ای تبدیل می‌شود، سلاح‌های کوچک‌تری که مقاماتش از او خواسته‌اند تا از آنها استفاده کند، ممکن است برای آماده سازی به ساعت ها و حتی روزها نیاز داشته باشند.

در حالی که موشک‌ها و بمب‌افکن‌های دوربرد روسیه در حالت آماده‌باش دائمی هستند و در عرض چند دقیقه آماده شلیک می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که توسط یک حمله پیشگیرانه نابود نمی‌شوند، سلاح‌های تاکتیکی کم‌بازده در حدود ۱۲ انبار در سراسر روسیه نگهداری می شوند و انتقال آنها به پرتابگرها زمان می برد.

در ادامه این تحلیل آمده است: در سطح مشخصی از آمادگی، سلاح ها از انبارها خارج می شوند و در صورت لزوم برای روزها به مکان دیگری منتقل می شوند. پاول پودویگ، کارشناس امنیت هسته‌ای در مؤسسه تحقیقات خلع سلاح سازمان ملل در ژنو، می‌گوید که این نکته مهم است که این جابجایی ها می‌تواند توسط ماهواره‌ها یا وسایل دیگر شناسایی شود.

بلومبرگ همچنین می نویسد: تاکنون مقامات آمریکایی و اروپایی گفته‌اند که هیچ نشانه‌ای از چنین آمادگی‌هایی وجود ندارد و تهدیدات هسته‌ای کاملاً لفاظی باقی مانده است. اما از آنجایی که نیروهای روسی به طور پیوسته موقعیت خود را در برابر حمله متقابل اوکراینی از دست می دهند – از جمله قلمروهایی که رئیس جمهور روسیه رسماً آن را در هفته گذشته ادعا کرد – کرملین دوباره به دنبال ایجاد ترس با اشاره به این موضوع است که تشدید بیشتر ممکن است شامل تسلیحاتی باشد که تا ۱۹۴۵ از آن در جنگ استفاده نشده است.

ولادیمیر پوتین در مراسم ضمیمه رسمی چهار منطقه اوکراین در کرملین در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ سخنرانی می کند./عکس از خبرگزاری فرانسه

این تهدیدها بخشی از تلاش گسترده کرملین برای ترساندن ایالات متحده و اروپا برای کاهش حمایت از اوکراین و مجبور کردن کیف به مذاکره با شرایط مسکو است. در شرایطی که اروپایی‌ها پس از ایجاد یک بحران انرژی بی‌سابقه با کاهش عرضه گاز توسط روسیه، برای زمستان سخت آماده شده‌اند، پوتین به دنبال افزایش اختلافات در داخل اروپا بر سر هزینه ادامه حمایت از اوکراین است تا با افزایش تنش‌ها، افکار عمومی را در کشورهای کلیدی تغییر دهد.

در ادامه این تحلیل آمده است: تصمیم او برای فراخوانی ۳۰۰۰۰۰ نیروی ذخیره برای تقویت ارتش مبارز روسیه و الحاق عجولانه سرزمین‌های اشغالی و به دنبال آن سخنرانی آتشینی که غرب را به «شیطان‌پرستی» متهم کرد، تنها آخرین تلاش‌ها برای نشان دادن تعهد رهبر کرملین به مبارزه تا پایان بود.

انفجارهایی که هفته گذشته باعث نشتی در خطوط لوله کلیدی زیر دریای بالتیک شد که توسط ایالات متحده به عنوان خرابکاری عمدی توصیف شد، هشداری را ایجاد کرد که سایر بخش‌های زیرساخت انرژی این قاره ممکن است آسیب‌پذیر باشند. 

با این حال، تا کنون، متحدان کیف در تعهد خود برای ادامه تامین تسلیحات نرم نشده اند.

دیمیتری ترنین، کارشناس شورای سیاست خارجی و دفاعی که به کرملین مشاوره می دهد، در اظهاراتی که هفته گذشته در سایت این گروه منتشر شد، گفت: ترس تنها چیزی است که می تواند حریف ما را متوقف کند.

پوتین همچنین گفته است که روسیه از «تمام سیستم‌های تسلیحاتی در دسترس ما» برای دفاع از قلمرو خود، از جمله بخش‌های تازه الحاق شده اوکراین استفاده خواهد کرد. او گفت که ایالات متحده با استفاده از بمب‌های اتمی علیه ژاپن در جنگ جهانی دوم «سابقه‌ای ایجاد کرده است»، اشاره‌ای آشکار به این که او استفاده از روسیه را اکنون به‌عنوان شکستن یک تابو نمی‌داند.

 در آخر هفته، یک افسر کلیدی روسی حتی صریح‌تر بود و خواستار استقرار «سلاح‌های هسته‌ای کم‌بازده» پس از آخرین عقب‌نشینی‌هایی بود که توسط سربازان روسی متحمل شدند.

تخمین زده می شود که روسیه ۱۹۰۰ سلاح از این دست متعلق به دوران جنگ سرد و همچنین موشک ها و هواپیماهای مورد نیاز برای تحویل آنها را در انبار دارد. در حالی که استفاده از کلاهک هسته ای ممکن است برای تغییر جریان در میدان نبرد، جایی که جبهه تا بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر امتداد دارد کافی نباشد، می تواند راهی برای پوتین باشد تا سعی کند اوکراین و متحدان غربی اش را شوکه کند و عقب نشینی کنند.

به گفته یکی از نزدیکان به وزارت دفاع که خواست نامش فاش نشود، اگر رهبر روسیه تصمیم به استفاده از چنین سلاحی می گرفت، احتمالاً یک هدف نظامی در اوکراین را به عنوان یک حمله نمایشی انتخاب می 

تسلیحات تاکتیکی روسیه نسبتاً بزرگ هستند و حداقل بازدهی آنها ۱۰ کیلوتن یا ۱۰۰۰۰ تن TNT است. این دو سوم اندازه بمب اتمی ۱۵ کیلوتنی است که روی هیروشیما انداخته شد.

داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات مستقر در ایالات متحده، گفت: “اینها هسته های کوچک نیستند.” این بدتر از هر چیزی است که از هیروشیما دیده ایم.» این انفجار ۱۲ کیلومتر مربع (۵ مایل مربع) از شهر ژاپن را ویران کرد، ۷۰۰۰۰ نفر را به طور کامل کشته و ده ها هزار نفر دیگر را بر اثر قرار گرفتن در معرض تشعشعات جان خود را از دست دادند. 


موسسه Royal United Services در گزارشی که در اوایل سال جاری منتشر شد، گفت: با این حال، یک کلاهک کم بازده که در ارتفاعات نسبتاً بالا منفجر می شود، پیامدهای حمله هسته ای را کاهش می دهد و به کاهش تلفات غیرنظامی کمک می کند. در این زمینه، استفاده محدود از هسته ای به عنوان ابزاری برای اجبار ممکن است کمتر عجیب به نظر برسد. اما ممکن است همچنان خاک روسیه را در معرض امواج رادیواکتیو قرار دهد بدون اینکه به هدف ترساندن حامیان کیف برای عقب نشینی دست یابد.

ایالات متحده نسبت به واکنش “فاجعه آمیز” به چنین اقدامی هشدار داده است، اما معنی آن را مشخص نکرده است. 

بن هاجز، فرمانده سابق ارتش ایالات متحده در اروپا، در مصاحبه ای با رسانه ها در ۲۱ سپتامبر گفت که ایالات متحده با حمله هسته ای پاسخ نمی دهد، بلکه با انتقام گیری متعارف، احتمالاً با از بین بردن ناوگان دریای سیاه یا پایگاه های روسیه در کریمه، پاسخ می دهد. این همچنان به معنای درگیری مستقیم بین رقبای سابق جنگ سرد است که به نوبه خود می تواند واکنش هسته ای روسیه را علیه ایالات متحده تحریک کند.

تاکنون، ایالات متحده برای جلوگیری از درگیری مستقیم با نیروهای روسیه بسیار محتاط بوده است. 

کیمبال گفت: «زمانی که از سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود، حتی به‌طور به اصطلاح محدود، هیچ تضمینی وجود ندارد که دو طرف بتوانند استفاده هسته‌ای را کنترل کنند و به سرعت به یک آتش‌سوزی هسته‌ای تمام عیار تبدیل نمی‌شود».

یوگنی بوژینسکی، ژنرال بازنشسته روس که اکنون ریاست مرکز PIR، یک اندیشکده مسکو را بر عهده دارد، گفت که کرملین طیف وسیعی از راه‌ها را برای تشدید و رساندن پیام خود بدون خطر آرماگدون دارد. روسیه می‌تواند حملات خود را به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین افزایش دهد، نیروگاه‌های بیشتری را نابود کند و همچنین راه‌آهن و سایر تأسیسات مورد استفاده برای حمل سلاح‌های آمریکایی و اروپایی را هدف قرار

وی گفت: برای شکست اوکراین به سلاح های هسته ای نیاز نیست.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »