... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - 8:53 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

پیکر “محمدعلی اسلامی ندوشن”،”فرزند ایران”، به وطن بازگشت

پنجشنبه دوم آذرماه مراسم تشییع و خاکسپاری اسلامی ندوشن در نیشابور انجام می‌شود. آیین تشییع  از ساعت ١٠ صبح و از آرامگاه خیام آغاز و پیکر به سمت آرامگاه عطار منتقل می‌شود و طبق وصیت‌نامه‌اش در شهر نیشابور، که به عنوان «بلاکشیده‌ترین شهر» از آن نام‌ برده‌ است، به خاک سپرده می‌شود.

سیاست شرق _«محمدعلی اسلامی ندوشن»، پس از چند سال دوری از ایران، به وطن بازگشت؛ اما این‌بار پیکرش برای وداع و آرام گرفتن در خاک سرزمین مادری.

پیکر چهره مطرح فرهنگ و ادب ایران که ۵ اردیبهشت ماه ۱۴٠۱، در کانادا از دنیا رفت، صبح روز یکشنبه، ۲۸ آبان، به فرودگاه امام خمینی رسید و مورد استقبال بسیاری از دوستداران و اهل فرهنگ و هنر قرار گرفت.

هواپیمای حامل پیکر اسلامی ندوشن با ساعتی تاخیر به تهران رسید و تابوت او پس از طی مراحل گمرکی و بدرقه و تشییع روی دوش حاضران، با آمبولانس راهی بهشت زهرا شد تا پیکرش پس از انجام مراحل قانونی، امروز دوشنبه، در تهران تشییع شود. بر روی تابوت نامش نقش بسته بود، امضایش و عنوان «فرزند ایران».

در مراسم استقبال از محمدعلی اسلامی ندوشن، علاوه بر نمایندگان‌ خانواده او و محمدجواد حق‌شناس به عنوان وکیل خانواده، محمود شالویی – رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی -، نیکنام حسینی‌پور و نمایندگانی از سوی مردم یزد، ندوشن و نیشابور نیز حضور داشتند.

محمدعلی اسلامی ندوشن – شاعر، نویسنده، منتقد، پژوهشگر و مترجم – که چند سال پیش برای دیدار با فرزندانش به کانادا رفت و بعد به‌خاطر عوارض کهولت سن و کرونا آن‌جا ماندگار شد، پنجم اردیبهشت سال گذشته چشم از دنیا فروبست و خانواده پیکرش را همان‌جا به امانت به خاک سپردند، تا در فرصت مناسب، طبق وصیت خودش به ایران برگردد و در نیشابور در جوار آرامگاه عطار و خیام آرام گیرد؛ هرچند زادگاهش یزد بود و از ندوشن برخاسته بود. 

حالا البته قرار است هم با ندوشن و یزد وداع کند، با خانه پدری که آن را وقف کرده و دبیرستان محل تحصیلش، هم با تهران که سال‌ها در آن زندگی و کار کرد، از دانشگاه تهران تا موسسه اطلاعات.

«محمدجواد حق‌شناس»، برنامه بدرقه پیکر دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن را این‌طور اعلام کرده است: روز دوشنبه ساعت ٨ صبح، پیکر اسلامی ندوشن از محل دانشکده ادبیات تا دانشکده حقوق تشییع می‌شود و ساعت ٩:٣٠ صبح همان روز، مراسم بزرگداشت او در سالن حجت‌الاسلام دعایی در موسسه اطلاعات با خواندن پیامی از دکتر شیرین بیانی (همسر اسلامی ندوشن) و سخنرانی تعدادی از استادان حوزه فرهنگ و هنر برگزار و نماز بر پیکر استاد خوانده می‌شود. 

در ادامه ساعت ١٠ صبحِ روز سه‌شنبه، پیکر اسلامی ندوشن در دبیرستان ایرانشهر (محل تحصیل او) تشییع می‌شود و سخنران این مراسم میرجلال‌الدین کزازی است. ساعت ٢ بعدازظهر نیز پیکر او به سمت ندوشن تشییع می‌شود و مردم در میدان اسلامی ندوشن از او استقبال می‌کنند و بعد پیکرش به سمت خانه فرهنگی که او وقف کرده‌ است (خانه پدری اسلامی ندوشن) منتقل می‌شود. 

در نهایت، پنجشنبه دوم آذرماه مراسم تشییع و خاکسپاری اسلامی ندوشن در نیشابور انجام می‌شود. آیین تشییع  از ساعت ١٠ صبح و از آرامگاه خیام آغاز و پیکر به سمت آرامگاه عطار منتقل می‌شود و طبق وصیت‌نامه‌اش در شهر نیشابور، که به عنوان «بلاکشیده‌ترین شهر» از آن نام‌ برده‌ است، به خاک سپرده می‌شود. ساعت ۵ بعدازظهر پنجشنبه نیز، در سالن عمومی فرهنگسرای نیشابور مراسم بزرگداشتی با حضور مهمانانی از دانشگاه و مشهد، تعدادی از شاعران و نویسندگان خراسان و خواندن پیام شیرین بیانی برگزار می‌شود.

نگاهی کوتاه به زندگی محمدعلی اسلامی ندوشن

محمدعلی اسلامی ندوشن متولد ۱۳۰۴ در ندوشن یزد بود که پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ در کانادا از دنیا رفت. او دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه بود و استاد پیشین دانشگاه تهران، که علاوه بر درس‌های حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت. اسلامی ندوشن سال‌ها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرد و آثارش به‌صورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.

برخی از کتاب‌های محمدعلی اسلامی ندوشن عبارت‌اند از: «ماجرای‌ پایان‌ناپذیر حافظ»، «چهار سخنگوی‌ وجدان‌ ایران»، «تأمّل‌ در حافظ»، «زندگی‌ و مرگ‌ پهلوانان‌ در شاهنامه»، «داستان‌ داستان‌ها»، «سرو سایه‌فکن»، «ایران‌ و جهان‌ از نگاه‌ شاهنامه»، «نامه‌ نامور»، «ایران را از یاد نبریم»، «به‌ دنبال‌ سایه ‌همای»، «ذکر مناقب‌ حقوق‌ بشر در جهان‌ سوم»، «سخن‌ها را بشنویم»، «ایران‌ و تنهائیش»، «ایران‌ چه‌ حرفی‌ برای‌ گفتن‌ دارد؟»، «مرزهای‌ ناپیدا»، «شور زندگی‌» (وان گوگ)، «روزها» (سرگذشت – در چهار جلد)، «باغ سبز عشق»، «ابر زمانه‌ و ابر زلف»، «افسانه افسون»، «دیدن‌ دگر آموز»، «شنیدن‌ دگر آموز»، «جام‌ جهان‌بین» و «آواها و ایماها».

منبع: ایسنا

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »