... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - 5:30 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

گزارش نهایی سازمان اطلاعات ترکیه درباره پرونده شبکه جاسوسی موساد علیه ایران

دادگاه ترکیه دستور داد پرونده برای بررسی جزئیات به دادستان ارجاع داده شده و حبس متهمان پرونده تمدید شود.

سیاست شرق _ ایسنا نوشت: رسانه‌های ترکیه از تنظیم و ارائه گزارش نهایی سازمان اطلاعات این کشور از پرونده جاسوس موساد به دادگستری ترکیه خبر دادند.

رسانه‌های ترکیه گزارش کردند سازمان اطلاعات این کشور (ام‌آی‌تی) گزارش نهایی خود از پرونده «سلجوق کوچوک‌کایا» بازپرس ترکیه‌ای متهم به همکاری با سرویس اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) را به دادگستری ترکیه تحویل داد.

پیشتر مسوولان ترکیه این فرد و ۱۷ نفر دیگر را به اتهام همکاری با موساد و ارائه اطلاعاتی به آن که می‌تواند به امنیت ملی این کشور آسیب بزند و نیز زیر نظر گرفتن چند فلسطینی ساکن ترکیه ماه مه بازداشت کردند.

گزارش سازمان اطلاعات ترکیه که پس از انجام تحقیقات لازم به دادگستری ارائه شد، حاکی از دست داشتن کوچوک‌کایا در همکاری مستقیم با موساد است، موساد با راه‌اندازی یک شبکه اطلاعاتی از شهروندان ترکیه‌ای و دیگر اتباع ساکن ترکیه، در ازای پول، اطلاعات محرمانه‌ای را از آن‌ها دریافت می‌کرد.

همچنین در این گزارش آمده است، موساد از اطلاعات کوچوک‌کایا برای دستیابی به اطلاعاتی از برخی نهادهای عمومی جهت فراهم کردن مقدمات ارتکاب جنایاتی چون قتل، آدم‌ربایی و تهدید برخی افراد در ترکیه استفاده کرده و همینطور اسنادی از متهم‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد آن‌ها در حال برنامه‌ریزی برای ارتکاب جنایات بودند.

بر اساس گزارش یاد شده، هدف اصلی گروهک کوچوک‌کایا ایجاد این ذهنیت در افکار عمومی ترکیه و جهان بود که امکان حفظ اطلاعات شخصی اتباع خارجی در ترکیه یا تضمین حفظ جان آنها وجود ندارد، همچنین این گروهک به دنبال این بود که ترکیه را منطقه عملیات‌های کشورهای خارجی نشان دهد، این شرایط خطری را برای منافع سیاسی داخل و خارجی ترکیه ایجاد می‌کند.

سلجوق کوچوک‌کایا

کوچوک‌کایا پیشتر اعتراف کرده بود که یک افسر نظامی سابق ترکیه وابسته به گروه فتح‌الله گولن سال ۲۰۱۶ او را به سرویس جاسوسی موساد وصل کرد و آن‌ها از او خواستند که برخی چهره‌های فلسطینی، لبنانی و ایرانی را زیر نظر گرفته و داده‌ها و اطلاعات شرکت برق ترکیه را جمع‌آوری کند.

اما او بعدا تمام اتهامات خود و این اعترافات را تکذیب کرد و مدعی شد که این اعتراف‌ها زیر شکنجه گرفته شده و تنها یکی از شرکت‌ها از طریق ایمیل با او ارتباط گرفته واز او خواسته در مقابل مبلغی پول اطلاعاتی را در اختیار آن قرار دهد واو هم نمی‌دانسته این کار بر خلاف قانون است.

در همین چارچوب دادگاه ترکیه دستور داد پرونده برای بررسی جزئیات به دادستان ارجاع داده شده و حبس متهمان پرونده تمدید شود.

پیش از این رئیس سرویس جاسوسی شین‌بت اعلام کرد که کابینه رژیم صهیونیستی دستوراتی مبنی بر تعقیب سران حماس در هر کشوری از جمله ترکیه صادر کرده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اما روز چهارشنبه تاکید کرد که رژیم صهیونیستی اگر جرات کند اعضای حماس را در ترکیه ترور کند، هزینه سنگینی را متحمل خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »