... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
علم و تکنولوژي ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - 8:50 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

ژاپن تایمز: اولین تصاویر ذهنی جهان، با فناوری هوش مصنوعی خلق کردند

این فناوری می تواند در توسعه وسایل ارتباطی و برای به دست آوردن درک مکانیسم های مغزی توهمات و رویاها استفاده شود.

سیاست شرق _ دانشمندان ژاپنی اعلام کردند که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی موفق شده اند اولین تصاویر ذهنی جهان از اشیا و مناظر را از فعالیت مغز انسان ایجاد کنند.

به نقل از ژاپن تایمز، تیمی از دانشمندان مؤسسه ملی علوم و فناوری کوانتومی، مؤسسه ملی دانشگاه اوزاکا توانستند تصاویری خشن از یک پلنگ با دهان، گوش‌ها و الگوی خال‌دار و همچنین اشیایی مانند هواپیما با چراغ‌های قرمز را تهیه کنند. 

این فناوری که “رمزگشایی مغز” نام دارد. تجسم محتویات ادراکی بر اساس فعالیت مغز را قادر می سازد و می تواند در زمینه های پزشکی و سایر موارد دیگر به کار رود.

این یافته ها اخیراً به صورت آنلاین در مجله علمی بین المللی Neural Networks منتشر شده است.

مطالعات قبلی نشان داده بود که تصاویر مشاهده شده توسط شرکت کنندگان انسانی را، می توان از فعالیت مغزی آنها، با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی یا fMRI اندازه گیری می شود بازسازی کرد.

بر اساس روش‌های قبلی، این تیم فناوری‌ را توسعه دادند که فعالیت مغز را بر اساس کمیت، به هوش مصنوعی مولد اجازه می‌دهد تصاویر را در ترکیب با تکنیک‌های پیش‌بینی برای بازسازی اشیاء پیچیده ترسیم کند.

در طول تحقیق، ۱۲۰۰ تصویر از اشیا و مناظر به شرکت کنندگان نشان داده شد که ارتباط بین سیگنال های مغزی آنها و تصاویر با استفاده از fMRI تجزیه و تحلیل و کمی سازی شد. همین تصاویر به هوش مصنوعی مولد وارد شدند تا مطابقت آنها با فعالیت مغز را بیاموزند.

بر اساس این مقاله، این فناوری می تواند در توسعه وسایل ارتباطی و برای به دست آوردن درک مکانیسم های مغزی توهمات و رویاها استفاده شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »