... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۸ دی ۱۴۰۲ - 3:14 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

پاکستان و معضل گروههای تروریستی در این کشور

گروه‌هایی که با وابستگی های مذهبی و نژادی، در این کشور فعالیت و حتی کشورهای مجاور پاکستان را، از جمله ایران، هند، افغانستان و چین را نیز تحت الشعاع اقدامات خود قرار می دهند.

سیاست شرق _ پاکستان با جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ میلیون نفر، پس از اندونزی، پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان محسوب می شود، که طی چند دهه گذشته، به دلیل مشکلات اقتصادی، همجواری با افغانستان و وقایع آن، بافت جمعیتی متکثر و همچنین دولت های ناپایدار و شکننده، به محلی برای زایش و رشد گروههای تروریستی و شورشی بدل شده است.

این کشور دارای نظام سیاسی «جمهوری پارلمانی فدرال» است که در آن دولت‌های ایالتی از درجه بالایی از استقلال و قدرت‌ اجرایی و حتی گاهی قضایی برخوردار هستند.

هریک از ایالت‌ها ازنظام پارلمان مستقلی برخوردار می‌باشند. طی سال ۱۹۷۳، توافقاتی بر سرمساله تقسیم مسئولیت‌ها میان استان‌ها و مراکز کشور به میان آمد، و این مسئله، موجب کاهش اختیارات دولت مرکزی بر دولت های محلی در سرحدات پاکستان( مخصوصا در مجاورت مرزها با افغانستان، ایران، هند و چین) شده است.

تنوع گروههای قومی و عدم کنترل لازم توسط دولت مرکزی بر ایالات مختلف پاکستان، مخصوصا از چند دهه، این کشور را همچنان به عنوان یک پناهگاه امن برای برخی گروه های تروریستی متمرکز در منطقه تبدیل کرده است. گروه‌هایی که با وابستگی های مذهبی و نژادی، در این کشور فعالیت و حتی کشورهای مجاور پاکستان را، از جمله ایران، هند، افغانستان و چین را نیز تحت الشعاع اقدامات خود قرار می دهند.

برخی از مدارس دینی در این کشور، به تدریس دکترین «افراطی گری مذهبی» تبدیل شده اند و برنامه های دولت مرکزی، برای نظارت بر آنها، کافی نیست. شواهدی مبنی بر ادامه تلاش های دولت برای افزایش مقررات نظارتی وجود دارد، با این حال، تحلیلگران امنیتی، اذعان دارند که، چنین اقداماتی نتوانسته بر همه مدارس، مسلط شوند.

با این حال، در پاکستان، نزدیک به ۸۰ گروه تروریستی/ افراطی فعال ( شامل: سپاه صحابه پاکستان، لشکر جنگوی، تحریک جهاد اسلامی، حزب الاحرار و غیره )، ۴۴ گروه تروریستی / شورشی فعال ( شامل: تحریک طالبان پاکستان، لشکر جبار، شبکه حقانی، شورای جهاد متهدی و غیره ) و نزدیک به ۲۶ گروه غیرفعال تروربستی / شورشی ( شامل: الجهاد، طالبان افغانستان مجاهد و غیره ) حضور دارند، که کنترل آنها را برای دولت این کشور، بسیار سخت نموده و هر از چندی اقدامات تروریستی و انفجار در مراکز نظامی و انتظامی این کشور، بخشی از فعالیت های این گروهها است.

جولان گروههای بی شمار تروریستی در پاکستان، دولت و مردم این کشور را با ناامنی های مختلفی مواجه نموده است. مقامات مختلف پاكستانی، همواره با اشاره به عمليات نظامي ارتش پاكستان در مناطق مختلف این کشور، آن را موجب هزینه های هنگفت و همچنین خسارت فراوان به وضعيت اقتصاد شکننده اين كشور و بخش سرمايه گذاری شده است. این در حالی است که، کشورهای پیرامون پاکستان نیز، از حملات تروریستی آنها، در امان نبوده اند، حملاتی که، موجب تلفات انسانی مختلفی در این کشورها( ایران، هند و…) شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »