... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - 6:40 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

تاثیر بحران دریای سرخ بر شرکت ها و بازار اروپا

تردد کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در یک ماه گذشته ۲۲ درصد کمتر شده است و احتمال کاهش بیشتر نیز مطرح است.

سیاست شرق _ شرکت تجهیزات کامپیوتری سوییسی-آمریکایی “لاجیتک”، به دلیل درگیری در دریای سرخ با دیرکرد دریافت قطعات مورد نیازش از آسیا روبرو خواهد شد.

رییس این شرکت چندملیتی روز سه‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت: «ما حدود ۳۰ روز زمان بیشتر نیاز داریم تا محصولات از آسیا به اروپا برسد. اثرات این موضوع در سه ماهه بعدی بروز خواهد کرد.» 

تولید کنندگان صفحه کلید، ماوس، بلندگو و وب‌کم از جمله شرکت‌هایی هستند که اثرات بحران موجود در دریای سرخ را احساس می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل دریایی، مسیر به وضوح طولانی‌تر جنوب آفریقا (دماغه امید نیک) را برای تردد انتخاب کرده‌اند.

با این حال، یک مقام اروپایی مس گوید: بحران دریای سرخ هنوز موجب افزایش قیمت اجناس و انرژی در اروپا نشده است.

به گفته کمیسر تجارت اتحادیه اروپا، حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ تا کنون تاثیر محسوسی بر قیمت اجناس و انرژی در اروپا نداشته است. 

والدیس دومبروویکیس روز سه‌شنبه در خلال دیدار غیررسمی وزرای تجاری اتحادیه اروپا در بروکسل گفت با این وجود بالا رفتن قیمت حمل و نقل به دقت رصد می‌شود.

در پی بروز بحران در دریای سرخ، برخی شرکت‌های حمل و نقل دریایی، از مسیر دماغه امید نیک، در جنوبی‌ترین بخش قاره آفریقا، برای تردد کشتی‌ها استفاده می‌کنند، این درحالی است که، بیمه کشتی های عبوری نیز، بطور بی سابقه ای، افزایش یافته است.

تردد کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در یک ماه گذشته ۲۲ درصد کمتر شده است و احتمال کاهش بیشتر نیز مطرح است.

کمیسر تجاری اتحادیه اروپا تصریح کرد: «پیامد اقتصادی همه جانبه، پیامدهایی که بر قیمت مصرف تاثیر بگذارد و اقتصاد اتحادیه اروپا را به طور کلی و به شدت تحت تاثیر قرار دهد به مدت زمان طول کشیدن این بحران بستگی دارد.» 

پس از اینکه، انصارالله یمن، در حمایت از مبارزان گروههای فلسطینی در جنگ غزه، حملاتی را در دریای سرخ، علیه کشتی های اسرائیلی انجام داد، ائتلاف چند کشور به رهبری آمریکا، اقدام به انجام حملات هوایی به مواضع انصارالله یمن نمود. مسئله ای که، موجب افزایش دامنه تنش در این منطقه حساس حمل و نقل دریایی شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »