... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - 1:30 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

دماغه “امید نیک” کجاست؟

این تصور رایج وجود دارد که دماغه امید نیک، جنوبی ترین نقطه  قاره آفریقا است، در حالی که این چنین نیست، بلکه این دماغه، نقطه تقسیم بین اقیانوس اطلس و اقیانوس هند است.
دماغه «امید نیک» به سمت غرب، از صخره های ساحلی بالای کیپ پوینت، مشرف به ساحل دیاس

سیاست شرق _ دماغه امید نیک، (Cape of Good Hope) یک ساحل سنگی و کوهستانی، در ساحل اقیانوس اطلس و در انتهای شبه جزیره کیپ در آفریقای جنوبی است، که پس از ناامنی های اخیر در دریای سرخ، بیش از پیش، نام آن برای مسیر جایگزین باب المندب و مسیر کانال سوئز به اروپا، شنیده می شود.

با این حال، این تصور رایج وجود دارد که دماغه امید نیک، جنوبی ترین نقطه  قاره آفریقا است، در حالی که این چنین نیست، بلکه این دماغه، نقطه تقسیم بین اقیانوس اطلس و اقیانوس هند است . 

در واقع، جنوبی ترین نقطه آفریقا «کیپ آگولهاس» است که در حدود ۱۵۰ کیلومتر (۹۰ مایل) شرق-جنوب شرقی دماغه امید نیک قرار دارد . جریان‌های دو اقیانوس در نقطه‌ای به هم می‌رسند که جریان آب گرم آگولهاس با جریان آب سرد بنگوئلا برخورد می‌کند. آن نقطه ملاقات اقیانوسی بین کیپ آگولهاس و کیپ پوینت (حدود ۱.۲ کیلومتری شرق دماغه امید نیک) در نوسان است.

(۱) دماغه امید نیک در نوک جنوبی شبه 
جزیره کیپ ، تقریباً ۵۰ کیلومتر (۳۱ مایل) جنوب 
کیپ تاون ، آفریقای جنوبی . 
(۲) دماغه آگولهاس جنوبی ترین قسمت آفریقای جنوبی است.

با این حال، هنگامی که سمت غربی خط ساحلی آفریقا را از خط استوا دنبال می کنیم، دماغه«امید نیک» نقطه ای را نشان می دهد که یک کشتی بیشتر به سمت شرق حرکت می کند تا جنوب. 

این دماغه در سال ۱۴۸۷ توسط کاشف پرتغالی  بارتولومئو دیاس، کشف شد و نقطه عطفی در تلاش های پرتغالی ها برای برقراری روابط تجاری مستقیم با خاور دور بود، اگرچه هرودوت ادعایی را ذکر کرد که فنیقی ها قبلاً این منطقه را کشف  کرده بودند.  

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »