... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - 1:00 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش ایران به ادعای فروش موشک بالستیک به روسیه

علیرغم اینکه هیچ محدودیت قانونی برای فروش موشک های بالستیک وجود ندارد، ایران از نظر اخلاقی موظف است از معاملات تسلیحاتی در طول درگیری روسیه و اوکراین برای جلوگیری از دامن زدن به جنگ خودداری کند.

سیاست شرق _ نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، در پی ادعاهای برخی رسانه های غربی مبنی بر فروش موشک های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، این ادعا را رد کرد و گفت: تهران خود را موظف به خودداری از دامن زدن به جنگ روسیه و اوکراین می‌داند.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، نزد سازمان ملل، روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد: «علیرغم اینکه هیچ محدودیت قانونی برای فروش موشک های بالستیک وجود ندارد، ایران از نظر اخلاقی موظف است از معاملات تسلیحاتی در طول درگیری روسیه و اوکراین برای جلوگیری از دامن زدن به جنگ خودداری کند و این بر اساس پایبندی ایران به قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است.»

خبرگزاری انگلیسی رویترز در اوایل این هفته در گزارشی ادعا کرد که ایران تعداد زیادی موشک بالستیک قدرتمند زمین به زمین را به روسیه ارائه کرده است، که این امر همکاری نظامی بین دو کشور تحت تحریم های آمریکا را عمیق تر می کند.این ادعا در حالی است که آمریکا هنوز تایید نکرده است که ایران موشک بالستیک به روسیه منتقل کرده باشد.

در همین رابطه، جان کربی سخنگو و هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: «در پاسخ به حمایت مداوم ایران از جنگ بی رحمانه روسیه، در روزهای آینده تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال خواهیم کرد و در صورت فروش موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، آماده‌ایم بیشتر از این پیش برویم.»

کربی گفت: «ایران بلاعوض به روسیه کمک نمی کند. روسیه در ازای کمک های ایران، همکاری دفاعی بی سابقه ای را به تهران ارائه کرده است. بنابراین در مجموع ایران به دنبال میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از روسیه است.»

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ۱۴ دی ماه نیز به خبرنگاران گفت: نیروهای روسیه در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳ و ۲ ژانویه ۲۰۲۴ موشک‌های بالستیک کره شمالی را به سمت اوکراین پرتاب کردند و ایالات متحده این موضوع را با شورای امنیت سازمان ملل متحد در میان خواهد گذاشت.

سخنگوی دولت جو بایدن، در عین حال گفت: درحال حاضر ما معتقدیم ایران موشک های بالستیک کوتاه برد به روسیه ارائه نکرده است اما مذاکره کنندگان روس درحال پیشبرد این امر هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »