... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - 0:04 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اوکراین: صادرات موشک از ایران به روسیه، قابل تائید نیست

سیاست شرق _ مقام ارشد اطلاعاتی اوکراین، امروز یکشنبه، در حاشیه مجمع “اوکراین: سال ۲۰۲۴” در کی‌یف، خبر ارسال موشک های بالستیک ایرانی به روسیه را تکذیب کرد.

به نقل از تارنمای خبری “آر بی سی اوکراین”،«کایرلو بودانوف»، رئیس اداره اطلاعات مرکزی وزارت دفاع اوکراین، ضمن تکذیب تحویل موشک های بالستیک ایرانی به روسیه گفت: هیچ موشک (ایرانی در اختیار روسیه) نیست. تمامی این اخبار نادرست است.

وی همچنین گفت که روسیه چندین موشک دریافتی از کره شمالی را علیه اوکراین پرتاب کرده است.

بودانوف افزود: اما اینکه بگوئیم کاربرد (موشک های کره ای) در سطح گسترده بوده نیز حقیقت ندارد.

رویترز پیشتر در گزارشی به نقل از منابع آگاه مدعی شده بود که ایران ۴۰۰ فروند موشک زمین به زمین بالستیک به روسیه صادر کرده است.

در دسامبر سال گذشته، جان کربی هماهنگ کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که روسیه از کره شمالی موشک های بالستیک خریداری کرده است.

در ۱۶ فوریه، دادستان کل اوکراین، آندری کوستین ادعا کرد که روس ها از حداقل ۲۴ موشک بالستیک کره شمالی در حملات به خاک اوکراین استفاده کرده اند.

در ۲۱ فوریه، نشریه آمریکایی رویترز به نقل از منابع خود گزارش داد که ایران موشک های بالستیک از خانواده موشک های بالستیک کوتاه برد فاتح-۱۱۰ از جمله موشک های ذوالفقار را به روسیه منتقل کرده است. به ادعای رویترز، این محموله شامل حدود ۴۰۰ موشک بالستیک با برد ۷۰۰ کیلومتر بود، طبق گزارش ، تحویل این موشک ها از اوایل ژانویه ۲۰۲۴ آغاز شد.

آندری چرنیاک، نماینده اداره اطلاعات مرکزی، به RBC-اوکراین گفت که سرویس های اطلاعاتی در حال بررسی این اطلاعات هستند . ایالات متحده نیز نتوانست این اطلاعات را تایید کند.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ۴ اسفند اعلام کرد: به رغم اینکه هیچ محدودیت قانونی برای فروش موشک های بالستیک وجود ندارد، ایران از نظر اخلاقی موظف است از معاملات تسلیحاتی در طول درگیری روسیه و اوکراین برای جلوگیری از دامن زدن به جنگ خودداری کند و این بر اساس پایبندی ایران به قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »