... امروز: جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - 11:22 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

علی مطهری: میدان را برای افراد شعار زده و تندرو، تنگ کنیم

مطهری: عقل ما حکم می‌کند که، اگر اعتراضی هم داریم، به گروه‌‌های معتدل رای دهیم، رای اعتراضی دهیم و میدان را برای افراد شعار زده و تندرو تنگ کنیم.
علی مطهری، سرلیست انتخاباتی صدای ملت از تهران/ عکس: خبرگزاری تسنیم

سیاست شرق _ علی مطهری، سرلیست« صدای ملت» در تهران گفت:  اگر در مجلس افراد عقل گرا و به دور از شعار زدگی راه یابند، حتما موثر خواهند بود. عقل ما حکم می‌کند که اگر اعتراضی هم داریم، به گروه‌‌های معتدل رای دهیم، رای اعتراضی دهیم و میدان را برای افراد شعار زده و تندرو تنگ کنیم.

علی مطهری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی,، روز دوشنبه،۷ اسفند، در بخشی از نشست خبری خود در خبرگزاری تسنیم گفت: در بحث حمایت احزاب از لیست ما، تا کنون حزب ندای ایرانیان، کارگزاران و اعتماد ملی و اعتدال و توسعه اعلام حمایت کرده اند و خانه کارگر هم به صورت شفاهی از ما اعلام حمایت کرده اند.

وی در ادامه گفت: اگر ما بتوانیم یک اقلیت ۷۰ نفره و عاقل در مجلس بعدی داشته باشیم، می توانیم زمینه ساز، حل خیلی از مشکلات باشیم و زمینه را برای روی کار آمدن دولت معتدل بعدی فراهم کنیم.

مطهری تصریح کرد: بنده فکر می کنم، اگر در این انتخابات مشارکت ۵۰ درصدی داشته باشیم، اتفاق مثبتی است، کما این که بنده فکر می کنم در این انتخابات ما شاهد مشارکت بالای پنجاه درصد مردم در انتخابات خواهیم بود.

وی افزود: بنده به کسانی که نمی خواهند رای بدهند، می گویم بیایید به فهرست «صدای ملت» رای اعتراضی بدهید، تا تندروها سر کار نیایند.

شورای سران قوا، نباید قانون وضع کند

در ادامه این نشست علی مطهری در پاسخ به سوالی در خصوص مقایسه دهم و یازدهم گفت: به نظر من در مجلس یازدهم گاهی اولویت‌ها در نظر گرفته نشد و گاهی چالش و تنش بر سر موضوعاتی که اولویت ما نبودند، ایجاد شد. طرح صیانت بر فضای مجازی را به شورای عالی فضای مجازی واگذار کردند، در حالی که حق خود را نباید نادیده بگیرند، این خلاف قانون اساسی است. شورای سران قوا نیز اساسا برای دور زدن تحریم‌های دوران ترامپ مطرح شد و موقت تشکیل شد. اما الان دائمی است و گاهی قانون گذاری هم می‌کنند که مجلس هم اصلا از آن خبر ندارد مثل قانون مولدسازی املاک و اموال دولتی که قابل پیگیری قضایی هم نیست.

اگر مجلس صدای مردم را بشنود، مردم به خیابان ها نمی آیند

وی ادامه داد: در مواردی که مربوط به حقوق مردم است اگر مجلس ما زودتر از همه وارد می‌شد، از وزیر کشور پاسخ مطالبه می‌کرد، یا حتی به استیضاح می‌رساند، این مقدار اعتراض خیابانی نداشتیم؛ وقتی که وزیر را بخواهند و بپرسند این اتفاقات در زیر مجموعه شما رخ داده و مردم ببینند، مجلس صدای مردم را می ‌شنود، به خیابان ها نمی آیند؛ اما وقتی مجلس تشویق کند، خب آنها هم به خیابان‌ها می‌آیند.

حجاب، مساله اصلی کشور ما نیست

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه حجاب، لایحه شفافیت و اغتشاشات سال گذشته نیز گفت: مساله حجاب، مساله اصلی کشور ما نیست و اکثر مردم ما مساله پوشش اسلامی را رعایت می‌کنند حالا ممکن است بگویید شمال تهران رعایت نمی‌کنند اما در کل کشور این مساله رعایت می‌شود و آنهایی که رعایت نمی‌کنند آنطور نیست که بگوییم به بی عفتی و بی حیایی دامن می‌زنند. الان در دانشگاه‌ها، مدارس، ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی رعایت می‌شود. ما نیاز به قانون در این خصوص نداریم و با جریمه و محرومیت نتیجه خوبی نمی‌گیریم اگر بنا باشد در مجلس آینده هم این قانون مطرح شود، حتما باید اصلاحاتی در خصوصش صورت بگیرد.

به خاطر گروههای فشار، با شفافیت آرا مخالف بودم

وی افزود: در خصوص شفافیت هم باید بگویم، شفافیت اقتصادی باید در جریان باشد اما شفافیت آرا نمایندگان در دوره دهم هم مطرح بود و من شخصا مخالفش بودم به خاطر گروه‌های فشار در کشور گاهی در محیط های دیگر به نمایدگان حمله می‌کردند یا شیشه دفترشان را می‌شکستند و به منزل آنها حمله می‌کردند و از این دست اتفاقات‌. اگر بعد رای این شرایط نباشد، بله شفافیت آرا خوب است اما در غیر این صورت موجب می‌شود نماینده رای حقیقی خود را در مجلس ندهد

نوع مواجهه ما، نباید به گونه ای باشد که به کشته شدن افراد برسد

مطهری با اشاره به اینکه آبان ۱۴۰۱ شروعش کار درستی بود یادآور شد: اینکه یک دختر جوانی را بازداشت کنند که تخلف جدی انجام نداده بود و حجابش هم نامناسب نبود، نمی‌شود از سوی جامعه واکنشی نداشته باشد و اگر نبود باید می‌گفتیم چرا مردم خالی از عواطف انسانی هستند. بالاخره یک حادثه جانسوز بود. اما بعد این جریان منحرف شد و رسانه‌‌های بیگانه جوانان را تحریک کردند و شدت بخشیدند و از دو طرف به خشونت کشیده شد و گاهی نیروهای ما هم بد عمل کردند. نوع مواجهه ما نباید به گونه ای باشد که به کشته شدن افراد برسد.

آثار اعتراضات سال پیش هنوز وجود دارد

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: طی اتفاقات آبان ۹۸ و ماجرای بنزین وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به مجلس امدند و گزارش دادند که ۲۴۰ نفر طی سه چهار روز کشته شدند، ما زمان شاه هم چنین چیزی نداشتیم یعنی ما نحوه درست و نوع برخورد مناسب با معترضان را نداریم. آثار اعتراضات سال پیش هنوز وجود دارد و باید به صورت ریشه ای آن حل کنیم.

نگذاریم مجلس دست گروه فعلی بماند

مطهری در پاسخ به اعتراض دانشجویی در خصوص رد صلاحیت‌ها گفت: تا حدودی درست است. با توجه به رد صلاحیت‌های گسترده افراد شایسته و موثر رد می‌شوند و ممکن است شما کاندیدای مورد نظرتان را پیدا نکنید بله ما هم قبول داریم. اما باز هم افراد مثبت و موثر و خواهان تغییر در بین تایید صلاحیت شده ها وجود دارد پس باید از همین فرصت استفاده کنیم و نگذاریم مجلس دست گروه فعلی بماند.

وی با تاکید بر اینکه اگر فراکسیون قوی در مجلس تشکیل شود جلوی خیلی از تندوری‌ها گرفته می‌شود گفت: این اتفاق می‌تواند زمینه ساز روی کار آمدن دولت معتدل تری در آینده شود.

برجام، تصمیم کل نظام بود

کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی در خصوص برجام و تصویب ۲۰ دقیقه‌ای آن در مجلس گفت: اولا که این ۲۰ دقیقه هم زیاد بود. در مجلس ۲۰۰ ساعت برای بررسی توافق برجام تشکیل شد چه علنی چه غیر علنی و تمامی نمایندگان در جریانش بودند و جلسه ای که تشکیل شد فقط می‌خواستیم بگوییم اری یا نه همین. صرفا این گزارش خوانده شد و رای گیری شد و به نظر من ده دقیقه هم کافی بود. اقایان ظریف، عراقچی و صالحی توضیحات کامل را ارائه داده بودند و از سوی رهبری هم این نکته امده بود که رای دهید. آن دوسالی که اجرا شد رشد اقتصادی کشور بالا رفت و اثر محسوس در زندگی مردم داشت و به شدت به نفع کشور بود و رونق اقتصادی داشت آغاز می‌شد که کارشکنی های داخلی و ترامپ برجام را هوا کردند. برجام تصمیم کل نظام بود و شما نمی‌توانید رهبر را از این قضیه سوا کنید.

علی مطهری گفت: من چیزی درباره تهدید شدن برخی حامیان لیست «صدای ملت» از سوی برخی گروه‌های اصلاح‌طلب نشنیدم و گروه‌هایی که از لیست ما حمایت کردند، خودشان هیچ فهرستی نداشتند و هیچ ائتلافی انجام نشده است و بر خلاف تصمیم شورای عالی اصلاحات، عمل نکردند.

وی افزود: بلکه از لیست دیگری که تشخیص دادند به مواضع‌شان نزدیک‌تر است شفاها و یا با صدور بیانیه حمایت کردند.

مطهری گفت: این مخالف، با تصمیم جبهه اصلاحات نیست و تضادی بین رفتار این حامیان و جبهه اصلاحات موجود نیست و این سه گروهی که جزو جبهه اصلاحات هستند، خودشان هم معتقدند خلاف تصمیم آن جبهه عمل نکرده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »