... امروز: چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - 5:55 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

فرانسه: ما نسبت به موضوع “حفظ تمامیت ارضی ارمنستان”، با ایران اتفاق نظر داریم

سفیر فرانسه در ایروان: در چند سال گذشته، کشور همسایه ارمنستان، ایران، بارها نسبت به حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان ابراز نگرانی کرده است. ما در بسیاری از مسائل با ایران اختلاف نظر داریم، اما این موضوعی است که ما روی آن توافق داریم.

سیاست شرق _ سفیر فرانسه در ارمنستان می گوید که، در چند سال گذشته، کشور همسایه ارمنستان، ایران، بارها نسبت به حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان ابراز نگرانی کرده است. ما در بسیاری از مسائل با ایران اختلاف نظر داریم، اما این موضوعی است که ما روی آن توافق داریم.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، «اولیور دکوتینی» سفیر فوق‌العاده و تام الاختیار فرانسه در ارمنستان در خصوص روابط ارمنستان و فرانسه، همکاری‌های دفاعی و سایر زمینه‌ها، سفرهای آتی مقامات فرانسه و سایر موضوعات اشاره کرد.

وی افزود: پاریس، نگران نقض تمامیت ارضی ارمنستان توسط آذربایجان است. همکاری فرانسه با ارمنستان در زمینه دفاعی و منحصراً برای دفاع از ارمنستان است. دو کشور در حال ایجاد همکاری های بلندمدت در زمینه دفاعی هستند.

وی گفت: همکاری دو کشور، فقط همکاری دفاعی نیست. در ۲-۳ هفته گذشت، وزرای دو کشور در مونیخ دیدار کردند.  و آقای پاشینیان(نخست وزیر ارمنستان) در سفر به پاریس، با نخست وزیر و رئیس جمهور فرانسه دیدار داشتند. همچنین مقامات ارشد نیروهای مسلح فرانسه به ارمنستان سفر کرده اند.

سفیر فرانسه در ایروان گفت: روابط دیپلماتیک با ارمنستان مستقل در ۲۴ فوریه ۱۹۹۲ برقرار شد، اما هرگز تا این حد کامل و قابل اعتماد نبوده است. بله، ما در حال ایجاد همکاری بلندمدت از جمله همکاری در زمینه دفاعی هستیم. این نه تنها در مورد خریدهای نظامی، که ضروری است، بلکه در مورد آموزش، از جمله آموزش افسران عالی رتبه ارمنی است. این در مورد مشاوره است

وی درباره خریدهای تسلیحاتی آذربایجان از ترکیه، اسرائیل و سایر کشورها و متهم کردن فرانسه از سوی باکو به کمک به ایروان در جهت تشدید تنش در منطقه قغقاز پاسخ داد: برخلاف آن چارچوب‌های خاصی که اشاره می شود، ما به حوزه‌های نفوذ فکر نمی‌کنیم، بلکه به حق هر کشوری برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی خود فکر می‌کنیم. و این فقط برای فرانسه نگران کننده نیست. در چند سال گذشته، کشور همسایه ارمنستان، ایران، بارها نسبت به حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان ابراز نگرانی کرده است. ما در بسیاری از مسائل با ایران اختلاف نظر داریم، اما این موضوعی است که ما روی آن توافق داریم.

 وی افزود: همه کشورهای عضو سازمان ملل باید در مورد این موضوع به توافق برسند، زیرا طبق منشور سازمان ملل متحد، همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد یکپارچگی و حاکمیت سایر کشورهای عضو را به رسمیت می شناسند و باید از آن حمایت کنند. این یک تعهد مشترک است. در مورد نگرانی هایی که آذربایجان ابراز می کند، آنها می توانند مطمئن باشند که نوع همکاری، نوع تجهیزاتی که ما در اختیار ارمنستان قرار می دهیم، در جهت دفاع از کشور است. کاملاً دفاعی است. بگذارید یک مثال خوب برای شما بزنم: وقتی از پدافند هوایی صحبت می کنیم، باید وارد حریم هوایی ارمنستان شوید تا با پدافند هوایی ارمنستان روبرو شوید، این یک قابلیت دفاعی است.

سفیر فرانسه در ایروان گفت: همکاری ما با ارمنستان بدون شک محدود به مسائل نظامی نیست. بسیاری از بازیگران در این همکاری مشارکت دارند: دولت فرانسه، سازمان‌های دولتی فرانسه، شرکت‌های فرانسوی، سازمان‌های غیردولتی فرانسوی، و سازمان‌های دیاسپورا در فرانسه.بنابراین، در این زمینه، اولویتی که در دیدار دو هفته پیش پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور فرانسه در پاریس تعیین شد، زیرساخت های انرژی، حمل و نقل و ارتباطات است. تقویت و حمایت از ارمنستان نیز به معنای تقویت زیرساخت هاست. و ما به آن توجه زیادی داریم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »