... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ فروردین ۱۴۰۳ - 6:18 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه
کپی شد!
0

پوتین، ۳ روز قبل از حمله تروریستی، هشدار در مورد وقوع آن را رد کرده بود/ گمانه زنی غلط یا ضعف اطلاعاتی؟

در اوایل ماه جاری، سفارت ایالات متحده در روسیه هشداری امنیتی در مورد یک حمله تروریستی احتمالی در مسکو صادر کرد و از اتباع آمریکایی خواست از حضور در اجتماعات و مراکز شلوغ پرهیز کنند.

سیاست شرق _ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تنها چند روز قبل از حمله افراد مسلح به سالن کنسرت در شهر کروکوس روسیه (۲۹ اسفند۱۴٠۳ /۱۹ مارس۲٠۲۴) ، هشدارهای داده شده در مورد یک حادثه تروریستی احتمالی در مسکو را رد کرده بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه،روز سه شنبه ۲۹ اسفند(۱۹ مارس)، اظهارات غربی ها در مورد احتمال وقوع حملات تروریستی در فدراسیون روسیه را باج خواهی آشکار خواند.

رئیس دولت فدراسیون روسیه، اظهارات اخیر تعدادی از سازمان های رسمی غربی در مورد احتمال حملات تروریستی در روسیه را در یکی از سخنرانی های خود یادآور شد و تاکید کرده بود: “همه اینها شبیه باج گیری آشکار و قصد ترساندن و بی ثبات کردن جامعه ما است.” 

کمیته تحقیقات روسیه گزارش داد که در پی یورش چندین فرد مسلح به تالار شهر کروکوس در مسکو دست کم ۶۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند . خبرگزاری دولتی تاس اوایل روز گذشته ۴۰ مورد را به نقل از سرویس امنیت فدرال روسیه یا FSB گزارش داد که این حادثه را “حمله تروریستی” خواند.

ویدیوهای گرافیکی منتشر شده در رسانه های اجتماعی ادعا می کنند که تلفات این حمله تروریستی در حال گسترش است. در برخی از تصاویر، صدای شلیک گلوله و فریاد شرکت کنندگان در کنسرت شنیده می شود.

به گزارش رسانه دولتی روسیه ، افراد مسلح ناشناس به تفنگ های تهاجمی مسلح بودند و قبل از رفتن به سالن اصلی نگرانی، جایی که قرار بود یک گروه موسیقی اجرا کنند، در لابی ساختمان تیراندازی کردند. این منبع افزود که انفجاری در داخل محل باعث آتش سوزی شد، که حداقل یک سوم ساختمان را فراگرفته و به پشت بام سرایت کرده است.

در اوایل ماه جاری، سفارت ایالات متحده در روسیه هشداری امنیتی در مورد یک حمله تروریستی احتمالی در مسکو صادر کرد و از اتباع آمریکایی خواست از حضور در اجتماعات و مراکز شلوغ پرهیز کنند.

در هشدار امنیتی ۷ مارس آمده است: «سفارت در حال نظارت بر گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد افراط‌گرایان برنامه‌های قریب‌الوقوعی برای هدف قرار دادن تجمعات بزرگ در مسکو، شامل کنسرت‌ها دارند و باید به شهروندان آمریکایی توصیه شود که از تجمعات بزرگ در ۴۸ ساعت آینده خودداری کنند».

سفارت آمریکا روز جمعه هشدار دیگری صادر کرد و گفت که از این حمله “آگاه است” و از آمریکایی ها خواست از حضور در این مکان ها اجتناب کنند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای رسمی اعلام کرد: ما حمله هولناکی را که در یک سالن کنسرت در مسکو انجام شد به شدت محکوم می کنیم. ما عمیق ترین همدردی خود را با خانواده قربانیان ابراز می کنیم.»

بر اساس پستی که در تلگرام از یک خبرگزاری وابسته به این گروه تروریستی(داعش) منتشر شد، اندکی پس از حمله روز جمعه، داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت. مقامات آمریکایی بعداً تأیید کردند که شاخه ای از داعش، دولت اسلامی – خراسان یا داعش-K، مسئول بوده و در حال برنامه ریزی برای حمله بوده است.

به نقل از واشینگتن پست، مقامات آمریکایی گفتند که هشدار سفارت، دست کم تا حدی، مبتنی بر اطلاعات اطلاعاتی درباره داعش است، این گروه در افغانستان، پاکستان و ایران فعالیت های تروریستی دارد و مظنون به فعالیت در داخل روسیه نیز است.

یک مقام کاخ سفید در بیانیه ای که توسط چندین رسانه گزارش شده است، عصر روز جمعه اطلاعات بیشتری را به اشتراک گذاشت .

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «در اوایل این ماه، دولت ایالات متحده اطلاعاتی در مورد یک حمله تروریستی برنامه ریزی شده در مسکو داشت – که احتمالاً گردهمایی های بزرگ و شامل کنسرت ها را هدف قرار می دهد – که باعث شد وزارت امور خارجه یک توصیه عمومی برای آمریکایی های مستقر در روسیه صادر کند.

واتسون با اشاره به سیاست ایالات متحده برای اطلاع رسانی به گروه های آمریکایی و غیر آمریکایی از تهدیدات احتمالی قریب الوقوع گفت: «دولت ایالات متحده، همچنین این اطلاعات را با مقامات روسیه به اشتراک گذاشته بود.»

این حمله، می تواند نشانه ای از ضعف سازمان های اطلاعاتی روسیه، با وجود هشدارهای قبلی، جهت کشف و ممانعت از این حادثه تروریستی باشد، هرچند که، بی اعتمادی روسیه به آمریکایی ها و احتمال جنگ روانی از سوی آنها در این رابطه، می تواند بخش دیگری از دلایل بی اعتنائی مسکو به هشدار واشینگتن نیز باشد.

در مراسم سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکا (۱۳ دی ۱۴٠۲)، که در کرمان برگزار شد، دو انفجار تروریستی بعدازظهر چهارشنبه، رخ داد که منجر به شهادت ۸۴ نفر و مجروحیت ۲۸۴ نفر دیگر شد، حوادثی که گروه تروریستی داعش، آن را به عهده گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »