... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - 9:13 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

روسیه تمام سربازان خود را از قره‌باغ خارج می‌کند

وب‌سایت "پولیتیکو" علت این اقدام روسیه را نیاز مسکو به نیروهای خود در جنگ اوکراین عنوان کرده و گفته است که روسیه می‌خواهد همه ۲۰۰۰ سرباز خود در قره‌باغ را به جبهه جنگ با اوکراین بفرستد.  

سیاست شرق _ دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز چهارشنبه ۱۷ آوریل، خبر خروج نیروهای روسیه از قره باغ کوهستانی را تایید کرد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نیروها که از پاییز ۲۰۲۰ در پی مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان در این منطقه مستقر شده بودند، آغاز شده است.

خبرگزاری‌های جمهوری آذربایجان به نقل از مشاور الهام علی‌اف، رئیس جمهوری این کشور درباره شروع خروج نیروهای روسی از این منطقه گزارش داده‌اند که این اقدام در “بالاترین سطح” بین باکو و مسکو مورد توافق قرار گرفته است.

وب‌سایت “پولیتیکو” علت این اقدام روسیه را نیاز مسکو به نیروهای خود در جنگ اوکراین عنوان کرده و گفته است که روسیه می‌خواهد همه ۲۰۰۰ سرباز خود در قره‌باغ را به جبهه جنگ با اوکراین بفرستد.  

دو جمهوری شوروی سابق یعنی آذربایجان و ارمنستان از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، بر سر قره‌باغ کوهستانی با هم جنگیده‌اند. این منطقه بر اساس قوانین بین‌المللی به آذربایجان تعلق دارد.

در پاییز ۲۰۲۰ و در پی هفته‌ها نبرد سنگین بیش از ۶۵۰۰ نفر کشته شدند. پس از دستیابی به آتش‌بس، روسیه سربازان خود را برای نظارت بر توافق میان دو کشور به آنجا اعزام کرد.

اما در سپتامبر ۲۰۲۳، آذربایجان در یک حمله نظامی گسترده قره‌باغ کوهستانی را کاملاً تحت کنترل خود درآورد و تقریباً تمامی ۱۲۰ هزار ساکن ارمنی قره‌باغ کوهستانی به ارمنستان گریختند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »