... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - 9:26 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

پولیتیکو: بسیاری از ارامنه قره باغ، قصد کوچ به ارمنستان دارند

نخست وزیر ارمنستان هشدار داد، علیرغم تضمین های روسیه، اگر نیازهای ارامنه قره باغ برآورده نشود [تا بتوانند در خانه های خود بمانند]، ترک آنجا را تنها راه نجات خواهند دید.

سیاست شرق _ ده ها هزار ارمنی ساکن قره باغ کوهستانی ممکن است مجبور به ترک این منطقه شوند، پس از اینکه آذربایجان عملاً این منطقه را در یک حمله برق آسا در هفته گذشته در اختیار گرفت.

به نقل از پولیتیکو، اولین کاروان غیرنظامیان در روز یکشنبه، در پی حمله نظامی آذربایجان و هشدار نسبت به احتمال فرار دسته جمعی از قره باغ کوهستانی،آنجا را به مقصد ارمنستان ترک کردند.

مشاور رئیس ارامنه منطقه قره‌باغ کوهستانی گفته‌اند که ۱۲۰ هزار ارامنه قره‌باغ کوهستانی قصد دارند این منطقه را ترک کنند و عازم ارمنستان شوند زیرا نمی‌خواهند بخشی از جمهوری آذربایجان باشند.

در همین حال، غیرنظامیان دیگر می گویند که پس از آن که رهبران ارمنی قره باغ در روز سه شنبه گذشته، پس از تنها ۲۴ ساعت درگیری و گلوله باران شدید توسط آذربایجان، موافقت نامه تسلیم را پذیرفتند، از نیروهای حافظ صلح روسی خواستند تا که آنها را به آن سوی مرز ببرند.

در یک ایست بازرسی در نزدیکی روستای کورنیدزور، در مرز آذربایجان، جریان ثابتی از خودروهای غیرنظامی در حال عبور است – بسیاری از آنها مملو از کیسه یا مملو از وسائل خانه و دارایی های دیگر هستند.

زارا آماتونی، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در گفت‌وگو با پولیتیکو گفت: «ما توانسته‌ایم عبور ۲۳ آمبولانس وزارت بهداشت ارمنستان که حامل ۲۳ بیمار مجروح در جنگ‌های اخیر بودند را تسهیل کنیم». او گفت: «پس از گوریس، احتمالاً آنها به کلینیک های تخصصی دیگر در سراسر ارمنستان منتقل خواهند شد.

ما اکنون در تلاش هستیم تا ارزیابی روشنی از نیازهای مردم در محل داشته باشیم، اما نیاز داریم که منابع خود را افزایش دهیم. ما به عنوان یک واسطه بی طرف در تماس با تصمیم گیرندگان مربوطه در همه طرف ها، در طول هفته توانسته ایم برخی از نیازهای حیاتی از جمله تامین برخی از تجهیزات پزشکی بسیار مورد نیاز برای بیمارستان های محلی، انتقال ۲۶ مجروح از اماتونی گفت که در میدان جنگ به بیمارستان‌های محلی، اجساد ۳٠ نفر از کشته‌شدگان را برای تدفین آبرومندانه منتقل کرده‌ایم.

نخست وزیر ارمنستان هشدار داد، علیرغم تضمین های روسیه، اگر نیازهای ارامنه قره باغ برآورده نشود [تا بتوانند در خانه های خود بمانند]، ترک آنجا را تنها راه نجات خواهند دید.

پیشتر پاشینیان گفته بود که ارمنستان از “برادران” خود در قره باغ کوهستانی است، استقبال خواهد کرد.

«داوید بابایان» مشاور «ساموئل شهرامانیان» رئیس ارامنه قره باغ کوهستانی امروز (یکشنبه) نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، تصریح کرد که ۱۲۰ هزار نفر از قومیت ارامنه قره‌باغ قصد دارند این منطقه را ترک کنند زیرا تمایلی ندارند بخشی از جمهوری آذربایجان باشند و نگران پاکسازی قومیتی هستند.

جمهوری آذربایجان می‌گوید که حقوق ارامنه قره‌باغ کوهستانی را تضمین می‌کند و این منطقه را با جمهوری آذربایجان ادغام می‌کند اما رهبری ارامنه قره باغ به رویترز گفته‌ است که آن‌ها قصد ترک این منطقه را دارند. با این‌حال باکو به طور مکرر هرگونه قصد برای آزار دادن ارامنه قره‌باغ کوهستانی را رد می‌کند.

بابایان در این خصوص به رویترز گفت: «مردم ما نمی‌خواهند بعنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند. ۹۹.۹ درصد ترجیح می‌دهند سرزمین‌های تاریخی‌امان را ترک کنند».

وی ادامه داد که هنوز زمان مشخص نیست که چه زمانی ارامنه قره‌باغ از گذرگاه لاچین که این منطقه را به ارمنستان متصل می کند، عبور خواهند کرد.

بابایان ادامه داد: «سرنوشت مردم بیچاره ما بعنوان یک بی‌آبرویی و ننگ برای مردم ارمنستان و برای کل جهان متمدن ثبت خواهد شد. آن‌هایی که مسئول سرنوشت ما هستند، یک روز مجبور خواهند بود درمحضر خدا پاسخگوی گناهانشان باشند».

وی تصریح کرد که فرایند تسلیم تسلیحات جنگجویان ارامنه در قره‌باغ کوهستانی درجریان است.

جمهوری آذربایجان گفته است که ارامنه قره‌باغ کوهستانی در صورت تمایل می‌توانند این منطقه را ترک کنند و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفته است که تا زمانیکه امنیت ارامنه قره باغ در این منطقه به خطر نیافتد، آن‌ها همچنان در این منطقه باقی خواهند  ماند.

بر اساس این گزارش، تخلیه منطقه قره‌باغ کوهستانی برای آن دسته از افرادی که نیازمند استفاده از امکانات درمانی و پزشکی هستند، امروز (یکشنبه) انجام خواهد گرفت.

طبق این گزارش، هزاران تن از ارامنه قره‌باغ کوهستانی روز گذشته بدون غذا گذراندند و مقام‌های ارامنه قره باغ اواخر شب گذشته تصریح کردند که ۱۵۰ تن محموله بشردوستانه از سوی روسیه و ۶۵ تن آرد از سوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ وارد منطقه قره باغ شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »