... امروز: شنبه - ۰۶ مرداد - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - 4:06 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس، با مشارکت بیش از ۹٠ کشور و سازمان، بدون حضور روسیه برگزار می شود

وزارت خارجه سوئیس: هدف این گردهمایی «تعیین مشترک یک نقشه راه» در مورد چگونگی مشارکت روسیه و اوکراین در روند صلح آینده خواهد بود.

لوگوی اجلاس صلح در اوکراین

سیاست شرق _ وزارت امورخارجه سوئیس اعلام کرد تا کنون ۹۰ کشور و سازمان، برای شرکت در اجلاسی که هدف آن هموار کردن مسیر صلح در اوکراین است، ثبت‌نام و اعلام حضور کرده‌اند.

این اجلاس قرار است در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) در سوئیس برگزار شود.

روسیه به این اجلاس، که قرار است در استراحت گاه مجلل بورگنشتوک در مرکز سوئیس برگزار شود، دعوت نشده است، اما دولت سوئیس روز دوشنبه ۲۱ خرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدف این گردهمایی «تعیین مشترک یک نقشه راه» در مورد چگونگی مشارکت روسیه و اوکراین در روند صلح آینده خواهد بود.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، اولاف شولتز،‌ صدراعظم آلمان، و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، از جمله شرکت‌کنندگان تأیید شده در این اجلاس هستند.

سوئیس بیش از ۱۶۰ هیئت در سطح سران دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را به این اجلاس دعوت کرده است.

سوئیس در ماه ژانویه به درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، میزبانی این اجلاس را پذیرفت و از آن زمان در تلاش است تا حمایت کشورهایی که روابط بهتری با مسکو را جلب کند.

اوکراین امیدوار است در مورد شرایط خود برای پایان دادن به جنگ با روسیه، حمایت گسترده بین‌المللی را جلب کند.

برنامه این نشست که توسط برن تهیه شده است، بر اساس طرح صلح ۱۰ ماده‌ای زلنسکی است و به نوشته خبرگزاری فرانسه «ممکن است بر حاکمیت ارضی، صلح عادلانه در اوکراین و حمایت از منشور سازمان ملل» متمرکز شود.

روسیه

روسیه که اعلام کرده دیگر سوئیس را به عنوان کشوری بی‌طرف به رسمیت نمی‌شناسد، این اجلاس را «اتلاف وقت» خوانده است. سوئیس می‌گوید روسیه به این اجلاس دعوت نشده است زیرا اعلام کرده که علاقه‌ای به شرکت در آن ندارد. با این حال، سوئیس تأکید می‌کند که روسیه باید بخشی از روند صلح باشد.

عدم حضور روسیه باعث شده است که متحدان قدرتمند مسکو مانند چین بگویند که بدون حضور روسیه و اوکراین، مذاکرات صلح بی‌فایده است. این امر انتظارات برای هرگونه پیشرفت قابل توجه در مذاکرات در سوئیس را کاهش داده است.

هند، برزیل و آفریقای جنوبی

هند علنا ​​مشارکت خود را تایید کرده است. هنوز مشخص نیست که هند در چه سطحی حضور خواهد داشت. تاکنون هیچ پاسخی از برزیل یا آفریقای جنوبی وجود نداشته است. در حال حاضر مشخص نیست که این دو کشور در چه سطحی شرکت خواهند کرد یا خیر. فهرست نهایی کشورهای شرکت کننده تنها اندکی قبل از اجلاس منتشر خواهد شد.

وزارت خارجه سوئیس می گوید، سوئیس بی طرف است و خواهد ماند و سازماندهی این اجلاس تغییری در آن ایجاد نمی کند. اساس بی طرفی سوئیس قانون بی طرفی است که بر اساس کنوانسیون لاهه ۱۹۰۷ است. این قانون بی طرفی در حوزه نظامی اعمال می شود. اما بی طرف بودن به معنای بی تفاوت بودن نیست. خارج از حوزه نظامی، قانون بی طرفی مانع همبستگی و حمایت از اوکراین و مردم آن نیست.

ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس، گفت این اجلاس قرار است به موضوعات مورد نگرانی گسترده بین‌المللی مانند نیاز به امنیت هسته‌ای و غذایی، آزادی کشتیرانی و همچنین مسائل بشردوستانه مانند اسیران جنگی بپردازد.

ویولا آمهرد، رئیس‌جمهور سوئیس، نیز این اجلاس را «اولین گام» در فرآیندی به سوی صلح پایدار توصیف کرد.

این گردهمایی بلافاصله پس از نشست گروه هفت (جی۷) برگزار می‌شود که قرار است از پنج‌شنبه تا شنبه در مورد اوکراین گفت‌وگو کنند. رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

گروه هفت کشور صنعتی به‌دنبال راه‌هایی برای استفاده از دارایی‌های مسدودشده روسیه برای کمک به اوکراین است که در فوریه ۲۰۲۲ مورد حمله روسیه قرار گرفت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »