... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۵ دی ۱۴۰۱ - 5:39 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 17 دقیقه
کپی شد!
0

سفر رئیس جمهور فیلیپین به چین

رهبران دو کشور، در مورد وضعیت دریای چین جنوبی گفت‌وگوی عمیق و صریح داشتند و بر اهمیت حفظ و ارتقای صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

سیاست شرق _ در سفر رئیس جمهور فیلیپبن به پکن، شی جین پینگ، رهبر چین و فردیناند مارکوس جونیور، همتای فیلیپینی اش، توافق کردند که روابط اقتصادی خود را تقویت کنند.

به نقل از سی ان ان، دو رئیس جمهور توافق کردند که گفتگوها در مورد اکتشاف نفت را از سر بگیرند، زیرا آنها به دنبال احیای اقتصاد خود در بحبوحه رکود همه گیر و تنش بر سر مناطق مورد مناقشه دریای چین جنوبی هستند.

بر اساس بیانیه مشترکی که روز پنجشنبه منتشر شد، رئیس جمهور چین، روز چهارشنبه در جریان اولین سفر دولتی رئیس جمهور فیلیپین به پکن با مارکوس جونیور دیدار کرد، جایی که رهبران دو کشور برای “مدیریت مناسب اختلافات” توافق کردند.

در این بیانیه آمده است که رهبران دو کشور، در مورد وضعیت دریای چین جنوبی گفت‌وگوی عمیق و صریح داشتند و بر اهمیت حفظ و ارتقای صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

طی این مذاکرات، مانیل و پکن همچنین توافق کردند که مذاکرات اکتشاف نفت و گاز در دریای چین جنوبی را که ژوئن گذشته به دلیل چالش‌های قانون اساسی و مسائل مربوط به حاکمیت متوقف شده بود، از سر بگیرند.

مارکوس جونیور قبلاً گفته بود که کشورش اکتشاف نفت و گاز در دریای چین جنوبی را حتی بدون توافق با چین که ادعا می‌کند تقریباً تمام ۱.۳ میلیون مایل مربع دریای چین جنوبی را متعلق به خود می‌داند، ادامه خواهد داد، البته چین و فیلیپین نسبت به سایر قلمروها ادعاهای رقابتی – و گاهی اوقات همپوشانی – در زمینه های خاص دارند.

دریای چین جنوبی مدت‌ها منبع تنش بین مانیل و پکن است و روابط در ماه دسامبر زمانی که وزارت دفاع ملی فیلیپین «نگرانی زیادی» درباره حضور کشتی‌های چینی در آبراه مورد مناقشه ابراز کرد، تیره‌تر شد.

فیلیپین بارها کشتی های چینی را به آزار و اذیت ماهیگیران فیلیپینی در منطقه متهم کرده است و مارکوس جونیور در بیانیه ای که روز چهارشنبه منتشر شد می گوید که این موضوع را با شی جین پینگ، در دیدار آنها در پکن مطرح کرده است.

مارکوس جونیور در این بیانیه گفت که شی وعده داده است “راه حلی بیابد” که به ماهیگیران فیلیپینی اجازه دهد در مناطق ماهیگیری طبیعی این کشور آسیای جنوب شرقی فعالیت کنند.

وی افزود: «ما همچنین درباره آنچه که می‌توانیم انجام دهیم تا به جلو حرکت کنیم، برای جلوگیری از هرگونه اشتباه احتمالی، سوء تفاهم‌هایی که می‌تواند باعث ایجاد مشکلی بزرگ‌تر از آنچه در حال حاضر داریم، بپردازیم، بحث کردیم.

به همین منظور، این کشورها برنامه‌هایی را برای ایجاد یک خط ارتباطی مستقیم بین ادارات دریایی خود اعلام کردند.

در بیانیه فیلیپین، مارکوس جونیور گفت که شی متعهد شد که به فیلیپین از جمله کشاورزی، زیرساخت ها و امنیت دریایی کمک کند و هر دو طرف در مجموع ۱۴ توافقنامه دوجانبه را امضا کردند.

وزارت امور خارجه چین گفت که شی همچنین فرصت های همکاری گسترده با فیلیپین از جمله حمایت از سرمایه گذاری چین در فیلیپین و کمک به همسایه خود برای توسعه فناوری کشاورزی، آموزش پایه، هواشناسی و فضا و تحقیقات واکسن را وعده داده است.

فیلیپین مدتهاست که منافع استراتژیک آمریکا در اقیانوس آرام را در کنار رشد ژئوپلیتیکی و اقتصادی چین متعادل می کند.

در حالی که فیلیپین متحد دفاعی دیرینه ایالات متحده است، رودریگو دوترته، رئیس جمهور قبلی، در طول شش سال قدرت خود به دنبال روابط نزدیکتر با چین بود و در ازای سرمایه گذاری های چینی ، اختلافات ارضی خود را کنار گذاشت .

سفر مارکوس جونیور به پکن پس از آن صورت می گیرد که کامالا هریس ، معاون رئیس جمهور ایالات متحده ، در ماه نوامبر از فیلیپین بازدید کرد، جایی که وی بر تعهد “تزلزل ناپذیر” واشنگتن به متحدش تاکید کرد.در طی آن بازدید، هریس و مارکوس جونیور در مورد ۲۱ پروژه جدید که توسط ایالات متحده تامین مالی شده اند، از جمله سایت های دفاعی بیشتری در اطراف فیلیپین بحث کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »