... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - 1:04 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

دادگاه عالی بلژیک، معاهده تبادل زندانیان با ایران را تایید کرد/ راه برای مبادله زندانیان باز شد

رییس دفتر نخست وزیر بلژیک: این تصمیم تایید می‌کند که این معاهده همه قواعد احکام حقوق بین‌الملل را رعایت کرده است.

سیاست شرق _ دادگاه قانون اساسی بلژیک روز جمعه معاهده تبادل زندانیان با ایران را تایید کرد که می تواند منجر به مبادله یک دیپلمات محکوم ایرانی با یک بلژیکی زندانی در ایران شود.

به نقل از رویترز، قانونگذاران بلژیکی این معاهده را در ماه ژوئیه به تصویب رساندند، اما به دلیل چالش‌های قانونی از سوی برخی گروهها، این معاهده متوقف شد.

در این بیانیه آمده است: «بنابراین، زمانی که دولت تصمیمی برای انتقال می‌گیرد، باید قربانیان محکوم مربوطه را به گونه‌ای اطلاع دهد که آنها بتوانند به طور مؤثر در صدد بررسی قانونی بودن (انتقال) باشند».

در همین رابطه و به نقل از یورونیوز، دفتر الکساندر دکرو نخست وزیر بلژیک ،جمعه شب با صدور بیانیه‌ای از این تصمیم دادگاه قانون اساسی ابراز خوشحالی کرد و گفت: این تصمیم تایید می‌کند که این معاهده همه قواعد احکام حقوق بین‌الملل را رعایت کرده است.

وی افزود: دولت همیشه این مساله را در نظر داشت که این معاهده یک ابزار حقوقی مهم برای بازگشت اولیویه واندکاستیل (زندانی بلژیکی در ایران) به کشورمان است.

یک تبعه بلژیکی که در فوریه ۲۰۲۲ به ایران سفر کرده بود،پس از بازداشت، در ژانویه به اتهام جاسوسی و مسایل دیگر، به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم  شد.

میزان، خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه (۲۰ دی) از حکم دادگاه بدوی برای یک تبعه بلژیکی خبر داد. دادگاه انقلاب تهران اولیویه فانده‌کاستیله، تبعه بلژیک را به تحمل ۴۰ سال زندان، جزای نقدی و شلاق محکوم کرد. 

طبق اطلاعیه قوه قضاییه برای او چهار اتهام عنوان شده است: “جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه”، “همکاری با آمریکا علیه جمهوری اسلامی” ، “قاچاق ارز به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار و پولشویی به همین میزان”. دادگاه بدوی برای دو اتهام اول در مجموع ۲۵ سال، برای اتهام “قاچاق ارز” دو سال و نیم و “پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر بهای ریالی دلارها به قیمت روز و ۷۴ ضربه شلاق” و برای اتهام “پولشویی هم ۱۲ سال و نیم دیگر در نظر گرفته است. 

البته میزان نوشته بود که این حکم قابل تجدید نظرخواهی است.

معامله‌ای که به هم خورد

پیش‌تر دولت بلژیک قصد داشت اولیویه فانده‌کاستیله را با اسدالله اسدی ، شهروند ایرانی زندانی در این کشور مبادله کند. این معامله با مخالفت‌های زیادی روبرو شد، اما پارلمان بلژیک نیز به تبادل این دو زندانی با یکدیگر رای داد. چنین تبادلی صورت نگرفت زیرا دادگاه قانون اساسی بلژیک اوایل دسامبر سال گذشته میلادی توافقنامه تبادل زندانیان ایران و بلژیک را به حالت تعلیق درآورده بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »