... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - 10:32 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

اخراج نماینده و بسته شدن دفتر رایزن فرهنگی ایران در باکو

بسته شدن دفتر رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو پس از اخراج نماینده آن سازمان، بهانه جویی‌های دولت آذربایجان به دلیل اختلافات اخیر میان دو کشور است.

سیاست شرق _ ایرنا نوشت: یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مورد تلاش دولت آذربایجان برای بستن دفتر رایزنی فرهنگی ایران در باکو گفت: بسته شدن دفتر رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو پس از اخراج نماینده آن سازمان، بهانه جویی‌های دولت آذربایجان به دلیل اختلافات اخیر میان دو کشور است.

این منبع آگاه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در روابط با همسایگان حسن نیت داشته است و خواستار حل مشکلات میان دو کشور از طریق گفتگو و پرهیز از اقدامات بی منطق، احساسی و تنش افزا بوده است، لذا برخی ادعاهای مطرح شده توسط برخی رسانه های آذربایجانی در این خصوص کذب محض است.

این منبع افزود: جمهوری اسلامی ایران املاک زیادی در باکو دارد که مالک آن ها است و اقدامات اخیر بهانه جویی هایی یکطرفه و عجولانه طرف آذربایجانی برای املاکی است که متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است که البته با گفتگو قابل حل و فصل است.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه

 به گزارش سیاست شرق، در یازدهم اردیبهشت، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در خصوص آخرین تحولات روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان در چهارچوب توافق میان دو کشور و به ویژه سه دور گفتگوی تلفنی میان وزرای امور خارجه دو کشور،گفته بود: شاهد آرام سازی فضای نسبی میان دو کشور و برداشتن برخی گام های عملی برای گفتگوی میان مقامات ذیربط دو کشور به منظور رفع سوء تفاهمات هستیم. امیدواریم روابط میان دو کشور را به ریل و مسیر طبیعی خودش برگردانیم. در حوزه اقتصادی هم خوشبختانه همچنان روند همکاری‌های تجاری به رغم مسائل سیاسی رو به رشد است. امیدوار هستیم که این نرخ رشد را همچنان به صورت تصاعدی شاهد باشیم.

 کنعانی گفت: معتقد هستیم، تنش آفرینی، مخل مناسبات دوجانبه و در راستای منافع طرف هایی است که همواره منفعت خود را در ایجاد خلل و تنش میان همسایگان می دانند امیدوارم که شاهد روند درستی باشیم.

رایزن فرهنگی ایران در باکو

مذهب تشیع مذهب‏ اصلی مردم  جمهوری آذربایجان است، بیش از ۸۰ درصد از جمعیت جمهوری آذربایجان شیعه هستند، بیشتر آیین های دینی در این کشور همانند ایران و البته در مراکز محدودی اجرا می شود

از این رو، فعالیت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، در جهت توسعه روابط فرهنگی دو کشور قرار داشت.

  سازماندهی ، برنامه های فرهنگی مختلف از جمله نمایشگاههای هنرمندان ایرانی در جمهوری آذربایجان و محافل فرهنگی و هنری جمهوری آذربایجان در ایران ، تشکیل دوره های آموزش زبان فارسی و مساعدت در برگزاری المپیادهای زبان و ادبیات فارسی با مشارکت دانشگاههای جمهوری آذربایجان ، چاپ و انتشار کتابهای فرهنگی ، علمی و دینی و همایش های علمی و ادبی و دینی با حضور فرهیختگان علمی و فرهنگی جمهوری آذربایجان از جمله فعالیت های این نهاد رسمی ایران  در جمهوری آذربایجان می باشد.

    تقویت مناسبات  فرهنگی میان جمهوری آربایجان و ایران همچنین به گسترش ارتباط مردمی و افزایش سفرهای گردشگری متقابل میان دو کشور تحرک بخشیده  بطوریکه  شهروندان جمهوری آذربایجان بدون ویزا به ایران سفر می کردند.

جایگاه زبان فارسی در جمهوری آذربایجان:

زبان و ادبیات فارسی در چند دانشگاه  و مرکز علمی جمهوری آذربایجان از جمله دانشگاه های باکو ، تربیت معلم ، خزر و چند  مدرسه دینی این کشور تدریس می شود .

  رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران هر دو سال المپیاد زبان فارسی با حضور دانشجویان دانشگاههای مختلف جمهوری آذربایجان و نیز فراگیران و علاقمندان  این  زبان برگزار می کند که افراد برگزیده برای دانش افزایی در دانشگاههای ایران اعزام  می شوند .

   تاکنون شش دوره المپیاد  زبان فارسی به  ابتکار رایزنی فرهنگی سفارت ایران در جمهوری آذربایجان برگزار شده است .

  همچنین در انستیتوی شرق شناسی فرهنگستان علوم  ملی جمهوری آذربایجان شعبه های مطالعاتی زبان ، ادبیات و تاریخ ایران فعال می باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »