... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - 9:21 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

پاکستان و ترکمنستان طرح مشترک پروژه خط لوله گاز تاپی را امضا کردند

پروژه تاپی شامل ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند است. خط لوله ۱۸۱۴ کیلومتری گاز طبیعی از ترکمنستان سرچشمه می گیرد و از افغانستان و پاکستان می گذرد و به هند می رسد.

سیاست شرق _ پاکستان و ترکمنستان، روز پنجشنبه یک طرح اجرایی مشترک برای اجرای پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (TAPI) امضا کردند.

رادیو دولتی پاکستان گزارش داد که مراسم امضای این پروژه مشترک توسط نخست وزیر شهباز شریف و هیئتی از ترکمنستان به ریاست دالر جمعه وزیر انرژی و منابع آب برگزار شد.

مسادیک مالک وزیر نفت و مسکت بابایف وزیر دولت ترکمنستان و رئیس شرکت ترکمن گاز این توافق را امضا کردند.

نخست وزیر «شریف» در این مراسم گفت که «تاپی» پروژه بسیار مهمی برای پیشرفت کل منطقه و تامین گاز طبیعی با تضمین های مشخص و شرایط و ضوابط مورد توافق طرفین است.

وی با تاکید بر اهمیت انرژی برای کشورهای در حال توسعه منطقه گفت: «ما باید از طریق اقدامی سریع برای این چالش مذاکره کنیم.

وی ابراز اطمینان کرد که پروژه «تاپی» دوران همکاری و شکوفایی منطقه ای را به ارمغان خواهد آورد و از تیم پاکستانی خواست تا برنامه ریزی و سپس اجرای آن را تسریع بخشند.

پروژه تاپی شامل ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند است. خط لوله ۱۸۱۴ کیلومتری گاز طبیعی از ترکمنستان سرچشمه می گیرد و از افغانستان و پاکستان می گذرد و به هند می رسد.

این پروژه توسط کنسرسیومی که توسط چهار شرکت دولتی گاز ترکمن گاز (ترکمنستان)، افغان گاز (افغانستان)، سرویس گاز بین ایالتی (پاکستان) و اداره گاز و نفت هند (هند) ایجاد شده است، در حال توسعه است.

چهار کشور در دسامبر ۲٠۱٠،یک توافقنامه بین دولتی (IGA) و توافق نامه های چارچوب خط لوله گاز (GPFA) را برای توسعه این خط لوله امضا کرده بودند.

کار شروع پروژه در سال ۲٠۱۵ آغاز شد اما به دلیل بی ثباتی در افغانستان پیشرفت چندانی نداشت. اما پس از تسلط طالبان، وضعیت تغییر کرده و حاکمان جدید افغانستان وعده داده اند که نیروی اختصاصی برای امنیت خط لوله تشکیل دهند.

به گزارش سیاست شرق، خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (TAPI) که با نام خط لوله ترانس افغانستان نیز شناخته می شود ، یک خط لوله گاز طبیعی است که توسط شرکت محدود خط لوله گالکینیش – تاپی با مشارکت بانک توسعه آسیایی توسعه می یابد.

 این خط لوله، گاز طبیعی را از میدان گازی گالکینیش در ترکمنستان از طریق افغانستان  به  پاکستان و سپس به هند منتقل خواهد کرد . ساخت و ساز این پروژه در ترکمنستان در ۱۳ دسامبر ۲٠۱۵ آغاز شد،در حالی که ساخت بخش افغانستان-پاکستان از خط لوله در فوریه ۲٠۱۸ برگزار شد. طرفداران این پروژه آن را ادامه مدرن جاده ابریشم می دانند.
اهمیت خط لوله تاپی

رویکرد هند به تاپی، ترکمنستان را به عنوان یک تامین کننده حیاتی انرژی برای هند، نشان می دهد.

اهمیت خط لوله تاپی فراتر از امنیت انرژی و ژئوپلیتیک است. تاپی ممکن است به ثبات منطقه ای کمک کند زیرا افغانستان، پاکستان و هند درجات بالاتری از امنیت انرژی را تجربه می کنند.

هند سومین مصرف کننده بزرگ انرژی و چهارمین وارد کننده گاز طبیعی مایع در جهان است و نیاز هند به انرژی به طور پیوسته در حال افزایش است.

بر اساس گزارش BP Energy Outlook 2035، هند ۹درصد از مصرف انرژی جهان را به خود اختصاص خواهد داد ، در حالی که سهم آن در تولید جهانی ۵ درصد باقی خواهد ماند. در همین بازه زمانی تقاضای گاز طبیعی ۱۳۱ درصد افزایش می یابد و تولید گاز طبیعی داخلی با میزان مصرف فاصله زیادی دارد. به همین دلیل، انتظار می رود واردات گاز طبیعی هند تا سال ۲۰۴۰ چهار برابر شود. این شکاف انرژی در حال ظهور و آینده، علاقه هند به تاپی و اهمیت این پروژه برای هند را توضیح می دهد.

علاوه بر این، این پروژه از مزیت ویژه ای برخوردار است که یک نقطه ورود به آسیای مرکزی را فراهم می کند، که می تواند معاملات آینده انرژی یا خطوط لوله مشابه را با این منطقه غنی از انرژی منعقد کند. این یک عامل بسیار مهم برای یک اقتصاد بزرگ با جمعیت زیادی مانند هند است. علاوه بر این، این خط لوله می تواند منجر به ایجاد یک کریدور تجاری بین چهار کشور شود که تا قزاقستان امتداد دارد.

خط لوله گاز تاپی سیاست این منطقه را متحول خواهد کرد و به ایجاد اعتماد و اطمینان در میان خود به عنوان همسایگان و شرکای در حال پیشرفت کمک خواهد کرد.

با این حال، هند نگرانی هایی در رابطه با ایمنی خط لوله و ترانزیت ایمن گاز از طریق مناطق ناآرام در افغانستان و پاکستان دارد.

هند به شدت احساس می کند که این مسائل کلیدی باید مورد توجه قرار گیرند تا این پروژه برد-برد باشد.

پیش از این، خط لوله صلح، بین ایران_ پاکستان _هند از سوی ایران اجرایی شده بود تا گاز را از ایران به پاکستان و هند ارسال کند،خط لوله ای که بسیار نزدیکتر و به صرفه تر از خط لوله تاپی است. اما این پروژه به دلیل تحریم ها و مخالفت آمریکا، عملیاتی نشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »