به زنان معمولاً کمک هزینه های تحقیقاتی کمتری نسبت به همکاران مردشان داده می شود و در حالی که آنها 33.3 درصد از کل محققان را تشکیل می دهند.
سیاست شرق _ شکاف جنسیتی قابل توجهی در طول سالها در تمام سطوح علوم، فناوری، مهندسی و رشتههای ریاضی (STEM) در سراسر جهان وجود داشته است. با وجود اینکه زنان پیشرفت چشمگیری در جهت افزایش مشارکت خود در آموزش عالی داشته اند، ولی هنوز در زمینه های مختلف و در کشورهای جهان، با تناسب عادلانه نسبت به مردان قرار ندارند.
به نقل از وبسایت سازمان ملل متحد، برابری جنسیتی همواره یکی از موضوعات اصلی سازمان ملل بوده است. برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران نه تنها در توسعه اقتصادی جهان، بلکه در پیشرفت در تمامی اهداف و اهداف دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار نیز سهمی حیاتی خواهد داشت.
در ۱۴ مارس ۲۰۱۱، کمیسیون وضعیت زنان در پنجاه و پنجمین جلسه خود گزارشی را با نتایج توافق شده در مورد دسترسی و مشارکت زنان و دختران در آموزش، علم و فناوری و برای ارتقای دسترسی برابر زنان به اشتغال کامل و کار شایسته تصویب نمود.
در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳، مجمع عمومی قطعنامه ای را در مورد علم، فناوری و نوآوری برای توسعه تصویب کرد که در آن تشخیص داد که دسترسی و مشارکت کامل و برابر به علم، فناوری و نوآوری برای زنان و دختران در تمام سنین برای دستیابی برابری و توانمندسازی زنان و دختران ضروری است.
هشتمین مجمع روز جهانی زنان و دختران در علم در ۱۰ فوریه ۲۰۲۳(۲۱ بهمن) در مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک برگزار می شود. برای قرار دادن علم، فناوری و نوآوری در قلب برنامه های توسعه پایدار، به متخصصان، جوانان و متخصصان زن فرصت گفتگو و بحث می دهد.
آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در این باره می گوید: همه ما میتوانیم نقش خود را برای شکوفا کردن استعدادهای بکر و عظیم جهان خود انجام دهیم، با پر کردن کلاسهای درس، آزمایشگاهها و اتاقهای هیئت مدیره با دانشمندان زن شروع کنیم.
انتهای پیام