... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
تحلیلگران ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - 0:34 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

هیل: ایران به تازگی به پیمانی با حضور مسکو و پکن ملحق شده است؛ معنای آن برای ایالات متحده چیست؟

رسانه های ایرانی از این عضویت به عنوان اقدامی علیه  هژمونی آمریکا  و گامی در جهت  تقویت چندجانبه گرایی استقبال کردند.

سیاست شرق _ نشریه هیل، نزدیک به کنگره آمریکا، در تحلیلی نوشته است که ایران در روزی که آمریکا استقلالش را جشن گرفت، با پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، تولد نظم جدید جهانی را جشن گرفت.

در این تحلیل آمده است:«در ۴ جولای، در حالی که ایالات متحده ۲۴۷مین سالگرد تولد خود را جشن می گرفت، ایران تولد نظم جهانی چندقطبی جدید را جشن می گرفت که قرار بود جایگزین نظم تک قطبی کنونی تحت رهبری آمریکا شود.

همانطور که خبرگزاری فارسی زبان دولتی روسیه  اسپوتنیک  اعلام کرد ، ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای (SCO) در روز استقلال آمریکا، اتفاقی رخ نداده است.

ایران رسماً  نهمین عضو کامل این بلوک امنیتی و اقتصادی به رهبری چین در اجلاس مجازی این گروه در ۴ ژوئیه شد. تهران عضویت خود را به عنوان دستاوردی برای سیاست خارجی و اقتصادی شرق محور خود ستود. رسانه های ایرانی از این عضویت به عنوان اقدامی علیه  هژمونی آمریکا  و گامی در جهت  تقویت چندجانبه گرایی استقبال کردند .

چین، روسیه و ایران در سال های اخیر یک بلوک سیاسی، امنیتی و نظامی در مخالفت با غرب به نام اتحاد مثلثی ایجاد کرده اند . عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای، تنها وضعیت این گروه را بیشتر خواهد کرد.

در ادامه می نویسد: چین به عنوان نیروگاه اقتصادی این بلوک سه جانبه غیررسمی، با خرید غیرقانونی،[بنا به ادعای هیل] نفت ایران با تخفیف تا ۲۵ درصد، اقتصاد تحریم‌شده جمهوری اسلامی را تقویت می‌کند  . اکنون انتظار می‌رود عضویت در سازمان همکاری شانگهای انزوای اقتصادی و دیپلماتیک ایران را در امور جهانی کاهش دهد و تحریم‌های آمریکا علیه ایران را کم‌اثر کند و اهرم واشنگتن برای اعمال فشار بیشتر بر ایران را از بین ببرد.

همچنین، پکن پشتیبان اصلی اقتصادی مسکو در جنگ در اوکراین است و مدت کوتاهی قبل از تهاجم فوریه ۲۰۲۲ با روسیه متعهد به مشارکت «بدون محدودیت» و کمک به حفظ اقتصاد روسیه در زمان جنگ است. موضع چین در این زمینه محکومیت اتحادیه اروپا را برانگیخته است  . حزب کمونیست چین با تبدیل شدن به بزرگترین شریک تجاری روسیه و ارائه  راه نجات اقتصادی به مسکو، به حمایت از کرملین ادامه می دهد و به تجاوز روسیه اجازه ادامه می دهد.

علاوه بر این، سازمان همکاری شانگهای محل مهمی برای حمایت روسیه و ایران تحریم‌شده از یکدیگر است. این فرصتی را به روسیه و ایران می دهد تا عواقب تحریم های غرب را به حداقل برسانند. روابط دوجانبه ایران و روسیه از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ به طور قابل توجهی افزایش یافته است. تهران از مسکو حمایت دیپلماتیک و نظامی می کند، در حالی که روسیه به ایران هسته ای و سایر فناوری های پیشرفته امنیتی و نظامی می دهد.

در بخش دیگری از تحلیل هیل آمده است: سازمان همکاری شانگهای که در سال ۲۰۰۱ توسط چین و روسیه تأسیس شد، یک گروه امنیتی و سیاسی اوراسیا است که شامل هند، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و ایران تازه پذیرفته شده نیز می شود. پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای این بلوک تحت رهبری چین را به چالشی بزرگتر برای امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا تبدیل می کند.

برای مقابله با چین، واشنگتن باید قابلیت های بازدارندگی متعارف خود را افزایش دهد. به نظر می رسد هم تمایل چین و هم توانایی آن برای تصرف تایوان به زور در حال افزایش است. در عین حال، آمریکا نیاز به تعامل مجدد دارد، نه کاهش. ورود ایران به سازمان همکاری شانگهای به معنای ردپای بیشتر چین در خاورمیانه و آسیای مرکزی است. علاوه بر این، استراتژی چین در خاورمیانه مبتنی بر تشویق عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای کاهش شراکت استراتژیک خود با آمریکا و پیوستن به محور چین-روسیه است که ایران یکی از اعضای جوان آنهاست.

اولین  اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و چین  در اواخر سال ۲۰۲۲ یک رویداد تاریخی مهم و زنگ خطری برای ایالات متحده بود. منطقه را رها کرده و از تعهد بیش از نیم قرنی آمریکا برای تضمین امنیت انرژی منطقه و جریان آزاد نفت، از جمله از تنگه هرمز، دست نمی کشد.

در نهایت، ایالات متحده نیاز به تحکیم اتحادهای موجود در هند و اقیانوس آرام دارد. ایالات متحده دارای روابط دوجانبه و متحدان پیمانی در ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین، استرالیا، تایلند و سایر کشورهای حوزه هند و اقیانوسیه است.

همکاری ایالات متحده با کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن) نیز بسیار مهم است. علاوه بر این، تبدیل گفت‌وگوی امنیتی استراتژیک بین کشورهای چهارگانه، متشکل از هند، ژاپن، استرالیا و ایالات متحده، به یک ائتلاف امنیتی رسمی و قدرتمند مانند ناتو، پیامی قوی برای جلوگیری از ماجراجویی چین در آینده خواهد داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »