... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
تحلیلگران ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - 0:16 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

توافق ایران و آمریکا.. اسرائیل حدود نفوذ خود را کشف می کند

به طور خلاصه، حمله اسرائیل به توافق ایران و آمریکا اساساً نشان دهنده ناتوانی، عدم تدبیر و تأثیر محدود آن بر روند روابط ایران و آمریکا است.

سیاست شرق _ خبرگزاری الجزیره، در یادداشتی به قلم «صالح النعامی»، نویسنده و کارشناس در امور اسرائیل و کشورهای عربی ، با پرداختن به توافق اخیر ایران و ایالات متحده، جهت مبادله زندانیان دو کشور و همچنین آزادسازی مبالغی از وجوه ایران در بانک های خارجی، به مخالفت اسرائیل با آن پرداخت و نوشت:

اسرائیل به سرعت توافق ایران و آمریکا را که با میانجیگری قطر انجام شده بود، شیطانی جلوه داد که شامل تبادل زندانیان بین دو طرف، آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از ذخایر ایران و تعهد تهران به توقف فعالیت های غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته ای خود بود.

النعامی در ادامه نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل – در بیانیه ای که دفترش منتشر کرد – این توافق را تشویق تروریسم در منطقه دانست و مدعی شد که ایران از ذخایر آزاد شده برای تامین مالی فعالیت های سازمان های متحد خود استفاده خواهد کرد و با یادآوری مواضع اسرائیل خواستار بر برچیدن برنامه هسته ای ایران شد.

حمله نتانیاهو به توافق نشان‌دهنده ناامیدی از شکست استراتژی او برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و ناتوانی او در تأثیرگذاری بر موضع دولت جو بایدن است.

این روزنامه نگار فلسطینی، در ادامه آورده است: این توافق نه تنها نشان دهنده رد موضع تل آویو از سوی واشنگتن است، بلکه خواستار تشدید تحریم های اقتصادی علیه تهران و اشاره به گزینه نظامی قابل اعتماد برای وادار کردن آن حداقل به پایبندی به آنچه در توافق هسته ای اولیه که در سال ۲۰۱۵ امضا شده، می باشد.

اگرچه ایران کشوری در آستانه توانایی های هسته ای است، متعهد به توقف غنی‌سازی اورانیوم شده است، اما این توافق در ازای آن به آن اجازه می‌دهد مقادیر اورانیوم غنی‌شده را در ۲۰ و ۶۰ درصد نگه دارد.

النعامی، در ادامه می نویسد: از این رو، تصادفی نبود که تامیر هیمن، رئیس سابق بخش اطلاعات نظامی اسرائیل – در توییتی که در حساب توییتر خود نوشت – توافق جدید را «بدترین توافقی که ایران و آمریکا می‌توانستند به دست آورند» توصیف کرد. همانطور که هیمن قرارداد ۲۰۱۵ را در مقایسه با این توافق “یک رویا” می دانست. وی در عین حال توافق جدید را با وجود معایب عمده آن با توجه به اینکه حداقل ضامن توقف غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته ای ایران است، بهتر از واقعیت فعلی دانست.

این کارشناس مسائل اسرائیل نوشت: و اگر مبادله اسرا راهی بود که به توافق اخیر ایران و آمریکا منتهی شد، برآوردهای غالب در اسرائیل انتظار دارند که این توافق مقدمه ای برای توافق جامع هسته ای بین دو طرف باشد، به ویژه در صورتی که در آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی بایدن منجر شود.

با این حال، نتانیاهو و بقیه اعضای نخبگان حاکم در تل آویو آگاه هستند که اسرائیل هیچ جایگزین قابل اعتماد و بهتر دیگری برای مقابله با برنامه هسته ای ایران ندارد. به نظر می رسد که استراتژی نتانیاهو برای مقابله با برنامه هسته ای ایران به طور خاص منجر به عجله تهران برای توسعه برنامه هولناک خود و رسیدن به موقعیت کشوری در آستانه توانایی های هسته ای شده است. ایران از مفاد توافق ۲۰۱۵ تجاوز نکرد و هزاران سانتریفیوژ پیشرفته مورد استفاده در غنی‌سازی اورانیوم تولید کرد و در غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد پیشرفت کرد، تنها پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تحت فشار و نفوذ نتانیاهو تصمیم به خروج از توافق هسته‌ای گرفت. .

النعامی در ادامه نوشت: بسیاری از رهبران ارتش اشغالگر و موساد، آژانسی که وظیفه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را بر عهده دارد، بر این باورند که نتانیاهو وقتی ترامپ را برای خروج از توافق هسته‌ای تحت فشار قرار داد، یک اشتباه استراتژیک بزرگ مرتکب شد، با توجه به اینکه این تحول، نقض تعهدات ایران را مشروعیت می‌بخشد.

آنچه که مسائل را پیچیده تر می کند این واقعیت است که با شواهد قاطع مشخص شده است که سایه جنگی که موساد به دستور نتانیاهو علیه برنامه هسته ای ایران آغاز کرد، که شامل بمباران تاسیسات هسته ای و قتل دانشمندان و کارشناسان ایرانی و راه اندازی حملات سایبری برای فلج کردن زیرساخت هایی که برنامه هسته ای تهران به آن وابسته است. رهبران ارشد ارتش اطلاعاتی اسرائیل بر این باورند که جنگ در سایه، تنها به تقویت انگیزه ایران برای ادامه توسعه برنامه هسته‌ای خود کمک کرده است.

این کارشناس مسائل کشورهای عربی ، در ادامه تاکید می کند: تنها در همان زمان، تاکتیک های دیگر اسرائیل در تلاش برای تغییر موضع آمریکا و غرب در مورد الگوهای برخورد با برنامه هسته ای ایران شکست خورد. در ماه‌های اخیر، اسرائیل تاکتیک‌های عمده‌ای را اتخاذ کرده است که نشان می‌دهد ارتش اشغالگر بدون هماهنگی با دولت بایدن، اقدام نظامی گسترده‌ای را علیه تأسیسات هسته‌ای ایران انجام خواهد داد. و همچنین درخواست برای اعمال تحریم های جدید علیه تهران در پاسخ به حمایت این کشور از تلاش جنگی روسیه در جنگ علیه اوکراین با پهباد و موشک است.

دولت بایدن دریافته است که تهدیدات اسرائیل مبنی بر حمله نظامی بزرگ علیه تاسیسات هسته ای ایران معتبر نیست و تل آویو توانایی و ظرفیت لازم برای انجام این حمله و تحمل پیامدهای آن، به ویژه احتمال رویارویی با ایران و حزب الله در ادامه آن را ندارد. علاوه بر این، وضعیت قطبی شدن سیاسی و چندپارگی اجتماعی که اسرائیل در حال حاضر تجربه می کند، در پی پیشنهاد دولت نتانیاهو در مورد طرح «اصلاحات قضایی»، توانایی اسرائیل را برای شرکت در اقدام نظامی که می تواند منجر به یک رویارویی منطقه ای همه جانبه شود، کاهش می دهد.

اظهارات علنی رهبران ارتش اشغالگر – که موید از بین رفتن صلاحیت و آمادگی آن برای جنگ و در نتیجه امتناع تعداد زیادی از افسران و سربازان نیروهای ذخیره از انجام خدمت سربازی در اعتراض اصلاحات قضایی – نشان می دهد که تهدیدات تل آویو فاقد اعتبار لازم است.

النعامی همچنین نوشت: در عین حال، با وجود نارضایتی شدید ایالات متحده از عرضه هواپیماهای بدون سرنشین و موشک از سوی ایران به روسیه، پرزیدنت بایدن نگران آرام کردن اوضاع در خاورمیانه است، به ویژه با نزدیک شدن به رقابت برای دومین دوره ریاست جمهوری، که او را به سمتی سوق می دهد که از مسیری که می تواند به تشدید تنش با ایران بینجامد، اجتناب کند.

از این رو، نتانیاهو، علیرغم عجله اش برای شیطانی جلوه دادن توافق جدید، در دل خود متوجه می شود که اسرائیل هیچ جایگزین دیگری برای مقابله با برنامه هسته ای ایران ندارد که قبلاً اعلام کرده بود مقابله با آن در رأس کار و اولویت های دولتش است.

این کارشناس سیاسی می نویسد: تنش در روابط بین دولت نتانیاهو و دولت بایدن نیز در عدم توجه واشنگتن به مواضع تل آویو در مورد برنامه هسته ای ایران نقش داشت. دولت بایدن علناً از شکست دولت نتانیاهو در توقف جنایات شهرک نشینان یهودی علیه فلسطینیان در سراسر کرانه باختری که شهروندان فلسطینی دارای تابعیت آمریکایی را نیز هدف قرار داده بود، انتقاد کرده است.

علاوه بر دلخوری واشنگتن از مواضع و سیاست های اتخاذ شده توسط دولت نتانیاهو در قبال درگیری با مردم فلسطین، که تحت تأثیر نیروهای راست مسیحی مذهبی، راه هر گونه امکان دستیابی به راه حل دو دولتی را بسته بود. به ویژه توسط جنبش “قدرت یهود” به رهبری ایتامار بن گویر وزیر امنیت ملی و جنبش “صهیونیسم مذهبی” به رهبری بزالل اسموتریچ وزیر دارایی نمایندگی می شود.

النعامی در انتها می افزاید: با این حال، موارد فوق به این معنا نیست که نتانیاهو، از موضع خود در مورد توافق ایران و آمریکا عقب نشینی می کند، زیرا او روی روی کار آمدن دوباره ترامپ یا یکی دیگر از نامزدهای جمهوری خواه برای قدرت در واشنگتن شرط بندی می کند، با توجه به اینکه این تحول ممکن است به ایالات متحده، اتخاذ مواضعی در مورد هسته ای ایران که با مواضع او همخوانی داشته باشد را اتخاذ نماید.

به طور خلاصه، حمله اسرائیل به توافق ایران و آمریکا اساساً نشان دهنده ناتوانی، عدم تدبیر و تأثیر محدود آن بر روند روابط ایران و آمریکا است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »