... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - 6:21 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

آنچه از پیری جمعیت ژاپن باید بدانیم

در نتیجه معاینات پزشکی منظم، مراقبت های بهداشتی همگانی و در میان ژاپنی ها در یک سن خاص، وابستگی سخت به رژیم غذایی سنتی کم چرب ماهی، توفو، سبزیجات و برنج، موجب حفظ سلامتی و افزایش سن ژاپنی ها می شود.

سیاست شرق _ بمب ساعتی پیری جمعیت ژاپن، به این معنی است که میزان موالید در این کشور ۱۲۵میلیون نفری شرق آسیا کاهش و در مقابل، میزان مرگ و میر افزایش یافته است، مسئله ای که، موجب کاهش رشد جمعیت سالیانه این کشور شده است.

به نقل از رسانه های ژاپنی، دولت در سپتامبر پیش، در روز سالانه احترام به سالمندان اعلام کرد که نسبت ژاپنی‌های ۸۰ ساله یا بالاتر، برای اولین بار در سال گذشته به« یک در ۱۰»رسید . تخمین زده می شود که ۳۶.۲ میلیون نفر ۶۵ سال یا بیشتر سن دارند که رکورد ۲۹.۱٪ از کل جمعیت را تشکیل می دهد. در مقابل، طبق آمار منتشر شده در ماه گذشته، تعداد جوانان ۱۸ ساله به کمترین میزان خود یعنی ۱.۰۶ میلیون رسیده است.

داده های سازمان ملل حاکی از آن است که ژاپن بالاترین نسبت تعداد سالمندان به کل جمعیت کشور را در جهان دارد و بیش از پنج واحد درصد بالاتر از ایتالیا است که با نسبت ۲۳.۶ درصد در جایگاه دوم جدول پیرترین کشورهای جهان قرار دارد.

کاهش طبیعی جمعیت یا تعداد مرگ و میر بیشتر از میزان تولد در این کشور، برای سیزدهمین سال متوالی افزایش داشته است.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، ده‌ها هزار نفر از صدساله‌های جدید در ژاپن،با افزایش تعداد آنها، نسخه ارزان‌تری از جام جشنی که به‌طور سنتی توسط دولت اعطا می‌شود، دریافت کردند.

به مدت ۵۰ سال، ژاپن صد ساله ها را با یک جام نقره ای و نامه تبریک نخست وزیر تجلیل می کرد، اما با افزایش تعداد آنها به ۳۱۷۴۷ نفر، که واجد شرایط دریافت این هدیه هستند – افزایش ۴.۵ درصدی نسبت به سال گذشته – به جای ظروف نقره معمولی روز دوشنبه، در روز احترام به سالمندان، یک «فنجان نقره‌کاری شده» اهدا شد.

حتی دولت، قطر (دهانه) فنجان را که ساکازوکی نامیده می‌شود ، در سال ۲۰۰۹ کاهش داد تا در میان افزایش چشمگیر تعداد افرادی که به صدمین سالگرد تولد خود می‌رسند، هزینه‌ها را کاهش دهد.

ساکازوکی نعلبکی مانند که از سال ۱۹۶۳ از سوی دولت هدیه داده شده است، می تواند با نسخه ارزان تر جایگزین شود یا در سال جاری پس از شکایت وزارت بهداشت و رفاه که نمی تواند از عهده تعداد دریافت کنندگان جدید برآید، به کلی کنار گذاشته شود.

در سال ۱۹۶۳ ژاپن فقط ۱۵۳ صد ساله داشت و تا سال ۱۹۹۸ این تعداد فقط به ۱۰۰۰۰ رسید. در آخرین شمارش، گروه سنی بیش از ۱۰۰ سال، ژاپن تقریباً ۵۹۰۰۰ نفر بود و انتظار می‌رود زمانی که دولت داده‌های جدید جمعیت را قبل از روز سالمندان در ۱۵ سپتامبر منتشر کند، این رقم افزایش یابد.

سال گذشته این وزارتخانه ۲۶۰ میلیون ین (۱.۳ میلیون پوند) را برای اهدای فنجان – که هر کدام حدود ۸۰۰۰ ین ارزش دارد – به تقریباً ۳۰۰۰۰ نفر از جمله ۲۵۰۰۰ زن هزینه کرد. رسانه های محلی خاطرنشان کردند که برخی از مردم قبل از توزیع هدایا جان خود را از دست می دهند.

با این حال، فشار بر دولت باعث شد که ساکازوکی با یک فنجان ساخته شده از فلز ارزان تر جایگزین شود.

گزینه‌های دیگری که در حال بررسی هستند، هدیه‌های یادبود متفاوت و ارزان‌تر یا محدود کردن پیشنهاد رسمی به نامه نخست‌وزیر هستند. یک مقام وزارت بهداشت به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در حال بررسی آن هستیم، اما هیچ تصمیم قطعی نگرفته‌ایم.

جمعیت شناسان پیش بینی می کنند که با افزایش سن جمعیت عمومی، جمعیت صد ساله ژاپن به رشد خود ادامه خواهد داد. در نتیجه معاینات پزشکی منظم، مراقبت های بهداشتی همگانی و در میان ژاپنی ها در یک سن خاص، وابستگی سخت به رژیم غذایی سنتی کم چرب ماهی، توفو، سبزیجات و برنج، موجب حفظ سلامتی و افزایش سن ژاپنی ها می شود.

زنان ژاپنی به طور متوسط ​​۸۶.۳ سال عمر می کنند که آنها را در صدر جدول جهانی طول عمر در سال گذشته قرار داد، در حالی که مردان ژاپنی با میانگین طول عمر ۸۰.۵ سال در رتبه چهارم قرار گرفتند.

بر اساس آخرین سرشماری، بیش از یک چهارم از جمعیت ۱۲۶ میلیونی ژاپن ۶۵ سال یا بیشتر هستند و انتظار می‌رود این نسبت تا اواسط قرن به حدود ۴۰ درصد برسد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »