... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - 3:07 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

ایران و مجارستان، همکاری های خود را گسترش می دهند

وزیر اقتصاد ایران: همکاری‌های بین دو کشور در انتقال تجربیات در بخش انرژی اتمی صلح آمیز ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین مسائل مالیاتی مطرح شده در مجارستان با سفر هیات مالیاتی ایران به این کشور حل و فصل خواهد شد.

سیاست شرق _ سید احسان خاندوزی در اختتامیه چهارمین کمسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و مجارستان،وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه گسترش‌های بانکی و بیمه‌ای بین دو کشور ضرورت دارد، درخواست ما این بوده که با پشتیبانی‌ها، بستری برای حمایت بخش خصوصی دو کشور را ایجاد کنیم.

وی که با پیتر سیجارتو، وزیر امورخارجه مجارستان دیدار کرده بود، گفت: یادداشت‌های همکاری بین دو کشور به ویژه در بخش کشاورزی فرصت خوبی برای حضور و فعالیت بخش خصوصی فراهم می‌آورد.

وزیر اقتصاد ایران با بیان اینکه مقامات دو کشور باید با بررسی مشکلات، زمینه‌های افزایش همکاری را ایجاد کنند، گفت: از نتایج مثبت اجلاس این است این بوده که برخی از مسائل مطرح شده در اجلاس قبلی در روند حل و فصل قرار گرفته‌است و به دنبال آن حجم مبا لات تجاری بین دو کشور رشد داشته هرچند که تا سطح مورد قبول فاصله داریم. 

خاندوزی تاکید کرد: روابط تجاری دو کشور به ۵۵ میلیون دلار رسیده و روابط تجاری بین دو کشور باید از روابط یک جانبه به روابط چند جانبه افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه برای تبدیل ایران به هاب ترانزیت محصولات مجارستان در حال مذاکره هستیم، گفت: همکاری‌های بین دو کشور در انتقال تجربیات در بخش انرژی اتمی صلح آمیز ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین مسائل مالیاتی مطرح شده در مجارستان با سفر هیات مالیاتی ایران به این کشور  حل و فصل خواهد شد. 

خاندوزی اظهار داشت: برای گسترش سند تجاری، همکاری‌هایی بین دو کشور در حوزه‌های تجاری اقتصادی علمی در نظر گرفته شده که این همکاری‌ها می‌توانند چارچوب همکاری‌های دو کشور را ایجاد کنند. 

وی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی با محوریت کشورهای همسو در اولویت ایران قرار دارد، گفت: رکورد صادرات غیرنفتی در سال گذشته بی‌سابقه بوده بطوریکه که بطوریکه در ١١ ماهه امسال به ۵۵ میلیارد دلار رسید و نسبت به سال گذشته ٢.۵ درصد افزایش یافت. همچنین امسال ترانزیت امسال ٣۵ درصد رشد داشت. تمام این موضوعات حاکی از آن است که  دولت به صورت عملی دستاورد ملموسی در تجارت و اقتصاد را ارائه دهنده‌ است.

خاندوزی ادامه داد: هرچند در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آلمان جزو ١٠ شریک جمهوری اسلامی ایران بوده اما بهترین همکاری را با مجارستان داریم و برگزاری چهارمین نشست و اجلاس ایران و مجارستان حکایت از اراده جدی بین مقامات دو کشور برای رفع موانع تجار و فعالان اقتصادی دو کشور دارد و رفع این موانع به رشد تجارت ایران و مجارستان کمک می‌کند و به دنبال این هستیم که این رشد روابط بین دو کشور ادامه پیدا کند.

وزیر اقتصاد گفت: در این اجلاس یادداشت همکاری‌های دو کشور در حوزه کشاورزی را امضا کردیم و تاریخ برگزاری نمایشگاه‌های تجاری مورد توافق رسید و بنا شد مسائل گمرکی با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد با سرعت حل و فصل شود.

خاندوزی ادامه داد: با توجه به پیشرو بودن مجارستان در حوزه آب، ایران با این ظرفیت استفاده بیشتری خواهد کرد و در حوزه هوانوردی توافقاتی بین دو کشور انجام شد و درباره پذیرش سرمایه گذاری در طرح‌های فرودگاهی در ایران و افزایش پروازها بین دو کشور به توافق رسیدیم. همچنین در حوزه بهره‌برداری از پسکرانه‌های بنادر کشورمان برای افزایش ترانزیت گفت‌وگوهایی خوبی انجام شد.

از سویی دیگر و به نقل از رسانه های مجارستانی، پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، روز پنجشنبه در نشست تجاری مجارستان و ایران گفت: مجارستان و ایران هر دو علاقه مند به توسعه همکاری های اقتصادی در زمینه هایی هستند که تحت تاثیر تحریم ها قرار نگرفته اند، مانند صنایع دارویی، بهداشت، غذا و مدیریت آب. 

وی همچنین اعلام کرد که دو کشور توافقنامه جدیدی در زمینه کشاورزی امضا کرده اند که فرصت های تجاری را در بخش کشاورزی و غذا باز می کند.

وزیر امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و مجارستان، تاکید کرد: تنش‌های جهانی منجر به تحریم‌های گسترده‌ای شده است که اکنون عملکرد روان تجارت جهانی و اقتصاد جهانی را با مشکل مواجه کرده است. بر این اساس، وی گفت: در توسعه روابط مجارستان و ایران باید محدودیت های بین المللی اعمال شده بر دولت ایران نیز مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: رژیم تحریم‌ها مناطقی را باز می‌گذارد که در آن شرکت‌های مجارستانی،که دارای فناوری‌های پیشرو در جهان هستند (…)، به ما اجازه می‌دهد تا همکاری اقتصادی مجارستان و ایران را در پیشرفته‌ترین بخش‌های مجارستانی از نظر فناوری توسعه دهیم.»

وزیرخارجه مجارستان گفت: با وجود چالش‌های جدی امنیتی و اقتصادی، ارزش مبادلات تجاری دوجانبه در سال ۲۰۲۲ از مرز ۵۰ میلیون دلار فراتر رفت و این میزان در سال گذشته نیز تقریباً به همین میزان بود. 

وی خاطرنشان کرد: هدف مشترک حفظ این حجم و گسترش مداوم آن در صورت امکان است.

این سیاستمدار مجارستانی در جلسه توجیهی مشترک با همتای ایرانی خود از اجرایی شدن توافقنامه حمایت از سرمایه گذاری بین دو کشور استقبال کرد که موجب اطمینان حقوقی شرکت ها می شود.

 وی همچنین گفت که به لطف این توافق، طرفین همچنین از طریق همکاری فعال تر بین گمرک و مقامات مالیاتی به رفع موانع همکاری کمک خواهند کرد.

وی گفت: محصولات دارویی و فناوری پزشکی داخلی در حال حاضر از اعتبار قابل توجهی در این کشور خاورمیانه برخوردار شده است و انتظار می رود در آینده حضور گسترده تری در مجارستان داشته باشد. 

وزیر امور خارجه مجارستان با اشاره به همکاری در زمینه آب افزود: ما قبلاً با فناوری‌های مجارستانی به گسترش دسترسی به آب آشامیدنی پاک در ایران کمک کرده‌ایم و بحث‌هایی برای معرفی هرچه بیشتر فناوری‌های آب مجارستانی در ایران در حال انجام است.

 این سیاستمدار خاطرنشان کرد: توافقنامه صدور ۵۵۰۰ مجوز حمل و نقل در سال برای شرکت های یکدیگر برای کاهش موانع تجاری حفظ خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »