... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - 12:20 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

متن مصوبه شورایعالی فضای مجازی در خصوص غیرقانونی شدن فیلتر شکن ها و چند نکته…

آیا در این بین، موضوعاتی چون «تامین امنیت فضای مجازی»، «مقابله با درآمد هنگفت تجارت فیلترشکن ها» و همچنین دسترسی به اطلاعات مورد نیاز و لازم علمی، تجاری، خبری، فرهنگی و غیره شهروندان و بخصوص اساتید دانشگاه، دانشجویان، صنوف مختلف و غیره، با این مصوبه به سرانجام خواهد رسید؟

سیاست شرق _ مصوبه اخیر شورایعالی فضای مجازی، استفاده از فیلترشکن را « رسما» غیر قانونی اعلام می‌کند، مگر در مواردی که مجوز قانونی آن دریافت شود.

در همین رابطه و پیش از این، کمیسیون صنایع مجلس، از آمار ۹۶ درصدی میزان استفاده کنندگان از فیلترشکن می گوید، آمارهای دیگری نیز این موضوع را بررسی و گزارش کرده اند. برای نمونه، بر اساس گزارش مرکز آمار، ۶۰ میلیون نفر از ایرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده استفاده می‌کنند.

دنیای اقتصاد نیز ۲۱ آبان نوشت: «برآورد مرکز پژوهش های مجلس نیز حاکی از آن است که حدود ۹۰ درصد ایرانیانی که از اینترنت استفاده می کنند، فیلترشکن پولی یا رایگان دارند.»

همچنین انجمن تجارت الکترونیک تهران هم تیرماه گذشته در گزارشی که از وضعیت اینترنت منتشر شده، اعلام کرد که ۹۶ درصد مردم از فیلترشکن استفاده می کنند.

نماینده مجلس: وزیر، گردش مالی فیلترشکن ها را ارائه نمی دهد
بی شک وقتی در خصوص میزان استفاده کاربران از فیلترشکن سخن به میان می آید، اولین پرسش این است که گردش مالی و بازار خرید و فروش وی پی ان ها چقدر است و به جیب چه کسانی می رود؟
رقم ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان عددی است که چند نماینده مجلس بارها درباره میزان گردش مالی سالانه فیلترشکن ها به زبان آورده اند. البته که نوری قزلجه از نمایندگان مجلس می گوید: «جزئیاتی در خصوص ارتباط کانون های فروش فیلترشکن با برخی طرفداران طرح صیانت وجود داشت که به دست نمایندگان رسیده است، اما هرگز اطلاعات شفافی داده نشد. من خودم این موضوع را پشت تریبون مجلس از وزیر اطلاعات پرسیدم. از ایشان خواستم که به طور شفاف گردش مالی فروش فیلترشکن را اعلام کنند که توجهی نشده است.» نوری قزلجه نیز اعتقادی همچون جواد نیک بین دیگر نماینده مجلس دارد که دو هفته قبل گفته بود، «کسی که نقشه فیلترینگ را می نویسد یا خودش مستقیما فیلترشکن می فروشد یا با دو سه واسطه وی پی ان می فروشد.»

اما نکته مشخص نشده این مصوبه، موارد قانونی استفاده از فیلترشکن ها می باشد، که در متن مصوبه، به آن اشاره نشده است.

با این حال باید دید، آیا در این بین، با این مصوبه شورایعالی فضای مجازی، موضوعاتی چون «تامین امنیت فضای مجازی»، «مقابله با درآمد هنگفت تجارت فیلترشکن ها» و همچنین دسترسی به اطلاعات مورد نیاز و لازم علمی، تجاری، خبری، فرهنگی و غیره شهروندان و بخصوص اساتید دانشگاه، دانشجویان، صنوف مختلف و غیره، با این مصوبه به سرانجام خواهد رسید؟

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »