... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - 8:26 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

فری بیکن: واشینگتن، معافیت های مالی عراق، برای پرداخت طلب های ایران را تمدید کرد

به نقل از واشینگتن فری بیکن، این معافیت موجب تمدید معافیت چند میلیارد دلاری تحریم‌هایی می‌شود که اولین بار در ماه ژوئیه  2013، به مدت 120 روز، صادر شد و منقضی شد. 

سیاست شرق _ دولت بایدن معافیت‌هایی را تصویب کرد که به ایران اجازه می‌دهد به حداقل ۱۰ میلیارد دلار از منابع مالی مسدود شده قبلی خود در عراق، دسترسی داشته باشد.

به نقل از واشینگتن فری بیکن، این معافیت موجب تمدید معافیت چند میلیارد دلاری تحریم‌هایی می‌شود که اولین بار در ماه ژوئیه  2013، به مدت ۱۲۰ روز، صادر شد و منقضی شد. 

این معافیت، به عراق اجازه می دهد تا پرداخت های برق مسدود شده را به حساب های بانکی متعلق به ایران در اروپا و عمان منتقل کند. تمدید معافیت باعث استفاده ایران از این وجوه، برای خرید کالا و اقلام خاص خواهد شد.

در حالی که دولت بایدن، پیش از این، پرداخت ۶ میلیارد دلار به ایران را پس از یک کارزار فشار از سوی کنگره متوقف کرد، این معافیت می تواند فشار بر بغداد را برای پرداخت وجوه مورد مطالبه تهران را کاهش دهد.

پیش از این، دولت ترامپ ابتدا به عراق اجازه داد که برق و گاز از ایران وارد کند، اما تنها به شرطی که پرداخت ها در یک حساب امانی در بغداد نگهداری شود. دولت بایدن به صدور این معافیت ادامه داد و سپس در ماه ژوئیه آن را گسترش داد تا عراق بتواند بیش از ۱۰ میلیارد دلار را به خارج از کشور منتقل کند و ایران را قادر می‌سازد از بودجه و نیازهای خارج از اقلام تحریم های خود استفاده کند.

 گزارش ها حاکی از آن است که در اواخر اکتبر، رئیس بانک مرکزی ایران  در مورد تسریع دسترسی ایران به این وجوه با همتای عمانی خود گفتگو کرده است.

دولت بایدن اصرار دارد که مانند ۶ میلیارد دلاری که در قطر نگهداری می شود، ایران تنها می تواند از ۱۰ میلیارد دلار برای اهداف غیرتحریمی استفاده کند.

جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر بر اهمیت پرداخت‌های وجوه برق صادراتی به عراق تاکید کرده‌ است و بنا بر گزارش‌ها به رهبران عمان گفته‌اند که باید “استفاده از این منابع جدید ارزی را تسریع بخشند” و نشان دهند .

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »