... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
جهان ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - 3:01 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
بر اساس نظرسنجی های مختلف؛

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه؛ ماکرون یا لوپن؟

احتمالاً روز یکشنبه مجدداً رقبای اصلی خواهد بود که نشان می‌دهد که اختلاف بین آنها بیش از پیش کاهش یافته است.

سیاست شرق _ حدود ۴۸.۷ میلیون رای دهنده فرانسوی صبح یکشنبه در اولین دور رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور جدید کشورشان از میان ۱۲ کاندیدای طیف گسترده سیاسی به پای صندوق های رای رفتند.

فرانسه روز شنبه و پیش از این انتخابات که تحت الشعاع بحران های بین المللی قرار گرفته است و منتظر رقابت جدیدی است که نتیجه آن بین امانوئل ماکرون، رئیس جمهور مستعفی ماکرون و مارین لوپن، نامزد راست افراطی، بی نتیجه است، وارد سکوت انتخاباتی شد.

از نیمه شب جمعه، تاریخ رسمی پایان مبارزات انتخاباتی دور اول، کشور وارد مرحله سکوت انتخاباتی شده است و ۱۲ نامزد دیگر حق سخنرانی یا تشکیل تجمعات را ندارند.

با این حال، نامزدهای یانیک گادوت و ژان لوک ملانشون در راهپیمایی شنبه در پاریس برای آب و هوا و “عدالت اجتماعی” شرکت کردند.

رای دهندگان مناطق فرامرزی فرانسه از روز شنبه شروع به رای دادن کردند و برخی از فرانسوی های خارج از کشور نیز به استثنای کسانی که در شانگهای چین زندگی می کنند، به دلیل تعطیلی اعمال شده برای مهار شیوع کووید-۱۹ شروع به رای دادن کردند.

دور اول پس از چندین ماه کارزار به پایان می رسد که تحت الشعاع اپیدمی کرونا و سپس جنگ در اوکراین قرار گرفت و در موضوعات اصلی، به ویژه تغییرات آب و هوایی غایب بود.

اولین نشانه های نتایج در ساعت شش بعد از ظهر یکشنبه به وقت گرینویچ پس از بسته شدن آخرین شعبه های رای گیری ظاهر می شود.

همه نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که ماکرون و لوپن که پیش از این در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۷ با یکدیگر روبرو شده بودند، احتمالاً روز یکشنبه مجدداً رقبای اصلی خواهد بود که نشان می‌دهد که اختلاف بین آنها بیش از پیش کاهش یافته است.

نظرسنجی‌ها – با در نظر گرفتن حاشیه خطا – پیروزی لوپن را رد نمی‌کنند، که در پرتو جمهوری پنجم فرانسه، که هرگز توسط یک زن یا یک سیاستمدار راست افراطی اداره نشده است، سابقه‌ای ایجاد کند.

اما دور اول ممکن است شگفت‌انگیز باشد، به‌ویژه به دلیل تعداد بسیار زیادی رای‌دهندگان که هنوز برای رای دادن مردد هستند.

پاسکال پرینو، کارشناس سیاسی، تأیید می کند که «این نظرسنجی اولین نظرسنجی است که در آن درصد کسانی که بلاتکلیف هستند یا تغییر موضع داده اند با تقریباً ۵۰ درصد به این سطح رسیده است».

به نوبه خود، ژان لوک ملانشون، نامزد چپ رادیکال – که نظرسنجی‌ها او را پس از لوپن در رده سوم قرار داد – امیدوار است با راهیابی به دور دوم شگفتی ایجاد کند و چند هفته است که از رای‌دهندگان دعوت می‌کند.

دیگر نامزدهای چپ عبارتند از یانیک گادو، فعال محیط زیست، آن هیدالگو سوسیالیست و فابین روسل کمونیست.

نظرسنجی‌ها پس از ملنشون، نامزد راست‌گرای جمهوری‌خواه، والری پکرس، و دیگر نامزد راست افراطی، اریک زمور را نشان می‌دهند.

آیا ماکرون پیروز خواهد شد؟

از اولین روز آغاز رقابت های انتخاباتی، همواره نظرسنجی ها امانوئل ماکرون را پیشتاز مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری دانسته اند. با این حال تازه ترین نظرسنجی شبکه خبری «س نیوز» فرانسه نشان می دهد که نه تنها فاصله ماکرون با مارین لوپن، نامزد راستگرایان افراطی و رهبر حزب «اتحاد ملی» بسیار کم شده بلکه اکثر قریب به اتفاق رای دهندگان خواستار ترک قدرت از سوی امانوئل ماکرون هستند.

این نظرسنجی که پیش از ظهر پنج شنبه منتشرشد نشان می‌دهد که از هر ۱۰ فرانسوی، ۷ نفر خواهان شکست امانوئل ماکرون در انتخابات پیش رو است. این رقم تقریبا معادل ۶۶ درصد از شهروندانی که حق رای دارند. از این ۶۶ درصد، ۴۳ درصد قاطعانه خواهان شکست رئیس‌جمهوری فعلی هستند و ۲۳ درصد هم گفته‌اند که ترجیحشان شکست امانوئل ماکرون در انتخابات است. در مقابل ۳۳ درصد خواهان انتخاب مجدد جوانترین رئیس جمهور تاریخ فرانسه هستند. یک درصد هم در این زمینه هنوز به نتیجه ای نرسیده‌اند.

نکته جالبی که در این نظرسنجی وجود دارد این است که اکثر قریب به اتفاق جوانانی که اولین بار می توانند رای بدهند، خواهان خروج ماکرون و شکست او در انتخابات هستند. ۷۹ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ سال و ۷۴ درصد از جوانان ۲۵ تا ۳۴ ساله با واگذاری قدرت به فردی غیر از امانوئل ماکرون موافق هستند. هرچند افراد سالخورده کمتر از جوانان، خواهان شکست ماکرون شده‌اند اما بالای ۵۶ درصد از سالمندان بالای ۶۵ سال نیز خواهان خروج ماکرون از کاخ الیزه هستند.

ماکرون که طرفدار تقویت اتحادیه اروپایی است، در مقابل خانم لوپن خواهان خروج فرانسه از آن است ، که در صورت پیروزی لوپن، کشورهای اروپایی با بحرانی دیگر مواجه خواهند شد و یکی از ستون های اتحادیه اروپا را از دست خواهند داد.

منبع: سیاست شرق، یورونیوز و سایر خبرگزاری ها

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »