... امروز: چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - 9:23 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اسرائیل و لبنان، قرارداد مرزی دریایی را امضا کردند

در جریان امضای قرارداد که با حضور عاموس هوخشتاین، میانجی آمریکایی و جوانا ورونیکا، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در لبنان انجام شد، هر دو هیئت در یک اتاق حضور داشتند ولی نه دست دادن و نه عکس یادگاری گرفتند.

سیاست شرق _ اسرائیل و لبنان توافقنامه مرزی دریایی خود را با میانجیگری آمریکا امضا کردند . دو هیئت این توافق را در مقر نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفل) در شهر مرزی نقوره لبنان، جایی که چندین گفتگو با میانجیگری آمریکا انجام شد، امضا کردند.

به نقل از المنیتور، گزارش‌های هفته گذشته حاکی از آن بود که هیئت‌های اسرائیلی و لبنانی هر کدام این توافق را در اتاقی جداگانه امضا خواهند کرد. بر اساس گزارش های مطبوعاتی اسرائیل بعد از ظهر امروز، در جریان امضای قرارداد که با حضور عاموس هوخشتاین، میانجی آمریکایی و جوانا ورونیکا، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در لبنان انجام شد، هر دو هیئت در یک اتاق حضور داشتند ولی نه دست دادن و نه عکس یادگاری گرفتند.

 کارین الحارار وزیر انرژی اسرائیل به نمایندگی از اسرائیل حضور داشت.

میشل عون رئیس جمهور لبنان این توافق را اوایل امروز در بیروت امضا کرد. یایر لاپید، نخست وزیر اسرائیل نیز اوایل امروز و پس از تصویب کابینه آن را امضا کرد. لاپید پس از امضای این قرارداد گفت: «هر روز نیست که یک کشور دشمن  در یک توافق نامه مکتوب، با توجه به کل جامعه بین المللی، کشور اسرائیل را به رسمیت می شناسد . هر روز نیست که آمریکا و فرانسه پشت سر ما می ایستند و تضمین های امنیتی و اقتصادی برای توافق ارائه می کنند.» ( بیشتر بخوانید)

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به ابعاد این توافق و جزئيات آن پرداخته است. در ابتدا باید دید از این توافق و جزئیات آن چه می‌دانیم. 

شرایط چیست؟

مذاکرات مرزی بین لبنان و اسرائیل، از زمان آغاز در سال ۲۰۲۰، بارها با شکست مواجه شد. اما دو طرف در هفته‌های اخیر با علاقه بیشتری این گفت‌وگوها را دنبال کردند که احتمالا به دلیل چشم‌اندازی است که هر دو طرف برای کسب درآمدهای بیشتر از میادین گازی بالقوه در دریای مدیترانه در ذهن دارند. 

لبنان در بحران مالی عمیقی به سر می برد اما به تنهایی نمی‌تواند روی استخراج گاز از میادین گازی حساب باز کند. در نهایت اسرائيل این هفته پذیرفت که با میانجیگری آمریکا با لبنان به توافق برسد. 

بر اساس نسخه‌ای از این توافق که خبرگزاری فرانسه آن‌ را مشاهده کرد، به محض اینکه آمریکا به دو طرف اعلام کند که تائیدیه مربوط به این توافق را از لبنان و اسرائيل به صورت جداگانه دریافت کرده، لازم‌الاجرا خواهد بود. آموس هوخشتاین، میانجی آمریکایی که این متن را براب بیروت و تلاویو ارسال کرده، می‌گوید که این توافقنامه «راه حل دائمی و عادلانه برای حل اختلافات دریایی طرفین به شمار می‌رود.» 

لبنان و اسرائیل پس از آن، مختصات مرزی دریایی را نزد سازمان ملل ارائه خواهند داد. اقدامی که پیشتر دو طرف در منازعات خود آن‌ را نادیده گرفته بودند. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »