... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - 6:59 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

رییس جمهور تایوان و رییس مجلس نمایندگان آمریکا با یکدیگر دیدار کردند

رییس جمهور تایوان قبل از حضور در کالیفرنیا، توقفی در نیویورک داشت و از بلیز و گواتمالا، دو کشور از معدود شرکای دیپلماتیک رسمی تایوان دیدن کرد.

سیاست شرق _ علیرغم تهدیدها و انتقاد شدید دولت چین، تسای اینگ‌ون، رئیس‌جمهور تایوان، روز چهارشنبه در کالیفرنیا با کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

به نقل از خبرگزاری «ژاپن تایمز»، مقامات چین، که این اقدام را “نقض جدی اصل چین واحد” عنوان و آن را محکوم کرده اند، حضور نظامی خود را در نزدیکی جزیره تایوان افزایش داد و یک ناو هواپیمابر را در نزدیکی آب‌های جنوب شرقی تایوان مستقر نموده اند‌.

با این حال، این فعالیت‌های نظامی چین، تاکنون کمتر از آنچه تایوان در اوایل ماه اوت، زمانی که سلف مک کارتی، نانسی پلوسی، از تایپه بازدید کرد، به نظر می رسد.

تسای پس از دیدار با یک گروه دو حزبی از قانونگذاران ایالات متحده، که شامل مک کارتی نیز می‌شد، به خبرنگاران در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان در نزدیکی لس‌آنجلس گفت که “حمایت تزلزل ناپذیر” از سوی ایالات متحده “به مردم تایوان اطمینان می‌دهد که ما منزوی نیستیم.” ما تنها نیستیم.”

وی با تاکید بر لزوم قوی ماندن خاطرنشان کرد: بر کسی پوشیده نیست که امروز صلحی که ما حفظ کرده‌ایم و دموکراسی که سخت برای ایجاد آن تلاش کرده‌ایم با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه است.

مک کارتی، بلندپایه ترین سیاستمدار آمریکایی که از زمانی که واشنگتن از به رسمیت شناختن دیپلماتیک پکن در سال ۱۹۷۹ اقدام نموده، با یک رهبر تایوانی در خاک ایالات متحده ملاقات می کند.

رییس مجلس نمایندگان آمریکا، با تاکید بر اینکه حمایت از تایوان دو حزبی است، بر لزوم ادامه فروش تسلیحات به تایوان توسط ایالات متحده تاکید کرد و گفت: باید”اطمینان حاصل شود که چنین فروش هایی به موقع به تایوان می رسد.” وی همچنین گفت که واشنگتن باید همکاری های اقتصادی خود را با این جزیره به ویژه در زمینه تجارت و فناوری تقویت کند.

رییس جمهور تایوان قبل از حضور در کالیفرنیا، توقفی در نیویورک داشت و از بلیز و گواتمالا، دو کشور از معدود شرکای دیپلماتیک رسمی تایوان دیدن کرد.

چین مدعی است که در صورت پیوستن تایوان به این کشور، آن را به صورت دموکراتیک اداره می کند.

 در حالی که پکن بارها اعلام کرده است که به دنبال اتحاد از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز است، اما استفاده از زور را نیز رد نکرده است ، که باعث شده تایوان سیستم دفاعی خود را تقویت کند و تعامل با کشورهای دوست، به‌ویژه ایالات متحده را تقویت کند.

با توجه به اینکه رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده در ردیف دوم و پس از ریاست جمهوری قرار دارد، چین تاکید کرده است که چنین ملاقاتی را «به هر شکل و به هر دلیلی» به عنوان یک «تحریک سیاسی بزرگ» می‌داند، زیرا در واقع تبادلات رسمی آمریکا را با تایپه ارتقا می‌دهند.

پکن: واشنگتن در حال عبور از خط قرمز است

در همین حال، این سفر ضربه دیگری به روابط متشنج چین و ایالات متحده که به سرعت رو به وخامت است وارد کرده است ، زیرا وزارت خارجه چین واشنگتن را به “نقض جدی حاکمیت و تمامیت ارضی چین” متهم کرد.

وزارت خارجه چین در این رابطه گفت: ایالات متحده “در حال عبور از خط قرمز و اقدام تحریک آمیز در مورد موضوعاتی مانند مبادلات رسمی ایالات متحده و تایوان، فروش تسلیحات و معاملات نظامی با تایوان و ایجاد فرصت هایی برای تایوان برای گسترش به اصطلاح “فضای بین المللی” خود است. 

وزارت امورخارجه چین همچنین گفت: واشنگتن در حال نقض توافق «اصل چین واحد» است.

پکن همچنین تهدید کرد که اقدامات نامشخصی را در پاسخ به “اقدامات اشتباه جدی تبانی بین ایالات متحده و تایوان” اتخاذ خواهد کرد.

اگرچه واشنگتن هیچ روابط دیپلماتیک رسمی با تایپه ندارد ، چین دیدارهای مقامات تایوان با مقامات آمریکایی را، تشویق جنبش استقلال طلبانه در این جزیره می داند.

کنگره ایالات متحده قویا از تایوان حمایت می کند و از زمان سفر جنجالی پلوسی به تایپه، دیگر اعضای کنگره، به ویژه اعضای حزب جمهوری خواه، مشتاقانه حمایت خود را از تایوان نشان داده اند.

بنا به همین گزارش، انتظار می رود اعضای کنگره نیز به بازدید از تایپه ادامه دهند. در واقع، خروج تسای از آمریکا در روز پنجشنبه، با ورود یک هیئت دو حزبی متشکل از قانونگذاران آمریکایی به رهبری مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان، به تایپه دنبال خواهد شد.

در پاسخ به سفر نانسی پلوسی از تایوان، چین پاسخ خشنی به آن داد و با شلیک چندین موشک بر فراز این جزیره ، که در منطقه اقتصادی ژاپن فرود آمدند، نارضایتی خود را ابراز داشت.

کارشناسان می گویند که یکی از دلایل احتمالی این امر این است که ،یک نشست در خاک ایالات متحده ممکن است از سوی چین کمتر تحریک آمیز تلقی شود تا دیدار یک رئیس مجلس ایالات متحده از تایوان.

یکی دیگر از عوامل کاهش دهنده ،می تواند سفر ۱۲ روزه ما یینگ جئو رئیس جمهور سابق تایوان به چین باشد. این سفر، اولین سفر یک رئیس‌جمهور سابق از زمان تأسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹، عمدتاً به‌عنوان سفری از سوی حزب اپوزیسیون اصلی تایوان، کومینتانگ (KMT) به پکن به امید کاهش تنش‌های بین تنگه تلقی می شود.

به نظر می رسد، برای پکن مفید است که در داخل کشور نشان دهد که یک شریک گفتگو در KMT دارد و نفوذ سیاسی خود را بین تنگه تایوان حفظ می کند. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »