... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - 11:26 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

۴٠ کشته و بیش از ۱۵۰ زخمی در انفجار تروریستی در پاکستان

انفجار در گردهمایی هواداران و اعضای حزب "جمعیت علمای اسلام" در شمال غربی پاکستان ۴۰ کشته و نزدیک به ۱۵٠ زخمی بر جای گذاشت.

سیاست شرق _ انفجار تروریستی در گردهمایی حزب “جمعیت علمای اسلام” در پاکستان، تا کنون ۴۰ کشته بر جای گذاشته است. یکی از رهبران محلی این حزب نیز در میان کشته‌شدگان است.

به نقل از خبرگزاری آلمان، ین انفجار روز یک‌شنبه ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد) رخ داد و در اثر آن تعداد زیادی نیز زخمی شدند.

یک پزشک محلی گفت که ۱۵۰ نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند. سخنگوی مطبوعاتی نیروهای امداد نیز اعلام کرده، وضعیت بسیاری از مجروحان بحرانی است و با هلی‌کوپتر به بیمارستان‌های پیشاور منتقل شده‌اند. به همین دلیل او ابراز نگرانی کرده که تعداد کشته‌شدگان ممکن است بیشتر شود.

بمب در داخل محل برگزاری این گردهمایی در منطقه باجور که مملو از جمعیت بود کار گذاشته شده بود، این منطقه تحت کنترل طالبان پاکستان است.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان طی پیامی انفجار در گردهمایی حزب جمعیت علمای اسلام را محکوم و به نهادهای امنیتی دستور تحقیقات فوری برای شناسایی عوامل این اقدام تروریستی را ابلاغ کرد.

پیش از انتخابات سراسری پاکستان که قرار است اواخر سال جاری (۲۰۲۳) برگزار شود، فعالان حزب “جمعیت علمای اسلام” برای گردهمایی کارگران در داخل محوطه‌ای محصور شده در نزدیکی مرز افغانستان تجمع کرده بودند.

مولانا فضل‌الرحمان، رهبر این حزب که یک اتحاد حکومتی از چندین حزب کوچک را نیز رهبری می‌کند، تا کنون از سه حمله طالبان جان به در برده است. او از حامیان حکومت طالبان در افغانستان به شمار می‌رود.

حافظ حمدالله، سخنگوی این حزب گفته که یکی از رهبران محلی در میان کشته‌شدگان است و دو نماینده مجلس نیز در اثر این بمب‌گذاری که او آن را “وحشیانه” توصیف کرده زخمی شده‌اند. او که در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان صحبت می‌کرد و سعی داشت اشک‌هایش را پنهان کند گفت: «این یک حمله علیه حزب ماست، حمله به پاکستان، به دموکراسی.»

تلویزیون پاکستان صحنه‌هایی را نشان می‌دهد که اجساد بر روی زمین قرار دارند و اشیای برجا مانده غرق در خون هستند. 

بزرگترین شبکه تلویزیونی پاکستان نیز اعلام کرده که یکی از اعضای تیم فیلمبرداری‌اش به شدت مجروح شده و به بیمارستانی در شهری دیگر منتقل شده است.  

رییس پلیس محل انفجار می‌گوید، شواهد نشان از آن دارند که این بمب‌گذاری یک حمله انتحاری بوده است. تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است اما دو گروه طالبان پاکستان و گروه تروریستی داعش هر دو در این منطقه فعال هستند و تا کنون اهداف غیرنظامی و امنیتی را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

در آستانه انتخابات پاکستان، حملات گروه‌های اسلام‌گرا از سال ۲۰۰۸ تا کنون به اوج خود رسیده است.

مرگبارترین حمله در شش ماه گذشته پس از آن رخ داد که یک کمیته سازمان ملل در گزارشش اعلام کرد، القاعده احتمالا در حال تلاش برای اتحاد با گروه‌های طالبان در پاکستان است تا دوباره در منطقه قدرت بگیرد.

گروه طالبان پاکستان که گفته می‌شود از مناطق مرزی افغانستان هدایت می‌شود، با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در سال ۲۰۲۱، جسارت پیدا کرده‌ و خشونت علیه نیروهای امنیتی را تشدید کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »