... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - 4:15 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

کیودو: روابط ژاپن، با اعضای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب، گسترش می یابد

ژاپن قصد دارد روابط خود را با کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه تقویت کند تا از تامین انرژی پایدار اطمینان حاصل کند، زیرا جای پای چین در منطقه در بحبوحه کاهش نفوذ ایالات متحده افزایش می‌یابد.

سیاست شرق _ منابع دیپلماتیک روز یکشنبه گفتند ژاپن در حال آماده شدن برای برگزاری نشست با وزیران خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در عربستان سعودی در اوایل سپتامبر (شهریور) است.

به نقل از خبرگزاری کیودو، این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ژاپن قصد دارد روابط خود را با کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه تقویت کند تا از تامین انرژی پایدار اطمینان حاصل کند، زیرا جای پای چین در منطقه در بحبوحه کاهش نفوذ ایالات متحده افزایش می‌یابد.

گفته این منابع، انتظار می رود یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه، در این نشست شرکت کند و سفرهای خود به مصر و اردن نیز در دست بررسی دارد.

ژاپن برای بیش از ۹۰ درصد نفت خام خود به شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) متکی است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، ماه گذشته در جریان سفر به سه کشور خاورمیانه با جاسم محمد البودایوی، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، دیدار و با از سرگیری مذاکرات در مورد توافق تجارت آزاد و برگزاری جلسات منظم بین وزیر امور خارجه ژاپن و همتایان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موافقت کرد.

انتظار می رود در نشست آتی وزرای امور خارجه، گفتگوهای بیشتر در مورد FTA و همکاری های احتمالی در زمینه فناوری های انرژی نسل بعدی انجام شود و برنامه هسته ای ایران نیز احتمالاً در دستور کار قرار گیرد.

در مصر، هیاشی قصد دارد در دور سوم گفتگوهای سیاسی با وزرای اتحادیه عرب که ۲۱ کشور خاورمیانه و آفریقا و همچنین فلسطین را گرد هم می آورد، شرکت کند.

به گفته این منابع، دولت ژاپن همچنین در حال ترتیب دادن مذاکرات دوجانبه با برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »