... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - 4:35 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

دیدار پوتین و اردوغان؛ آیا توافق غلات احیا خواهد شد؟

همزمان با وقوع حملاتی به ناوگان روسیه در شبه‌جزیره کریمه، این کشور پس از اعلام خروج یک‌جانبه از توافق غلات و تهدید علیه کشتیرانی در دریای سیاه، سیلوهای غلات و بنادر اوکراین را هدف بمباران خود قرار داد.

سیاست شرق _ ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، روز دوشنبه ۱۳ شهریور، درحالی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود در سوچی دیدار کرد، که جامعه جهانی انتظار دارد، توافق صادرات غلات از دریای سیاه ، احیا شود.

این نخستین دیدار رهبران دو کشور، از زمان خروج روسیه از توافق صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه است که ترکیه با سرپرستی سازمان ملل متحد در شکل‌گیری آن، نقش میانجی‌گرانه برجسته‌ای ایفا کرده بود تا از بحران غذایی، ممانعت کنند.

پیشتر رسانه‌های روسی به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کردند که اردوغان، احتمالاً به عنوان میانجی، مواضع و پیشنهادات شرکای غربی ترکیه را، برای حل و فصل بحران صادرات غلات اوکراین، با رئیس جمهوری روسیه در میان خواهد گذاشت؛ مسئله ای که روسیه نیز، با صادرات غلات و کود خود، از آن سود خواهد برد.

در همین رابطه خبرگزاری «رویترز» نیز گزارش داد که رجب طیب اردوغان، در نشست مطبوعاتی پس از دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، ابراز امیدواری کرد که «امکان احیای قرارداد صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، به زودی فراهم شود.»

مسکو در ماه ژوئیه، در اعتراض به مانع تراشی غرب برای صادرات مواد غذایی و کود روسیه، از این قرارداد خارج و این توافق نیز، ملغی شد.

همزمان با وقوع حملاتی به ناوگان روسیه در شبه‌جزیره کریمه، این کشور پس از اعلام خروج یک‌جانبه از توافق غلات و تهدید علیه کشتیرانی در دریای سیاه، سیلوهای غلات و بنادر اوکراین را هدف بمباران خود قرار داد.

در واکنش به این اقدام مسکو، کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا، مقامات کرملین را به استفاده ابزاری از غذا برای باج‌گیری و تهدید علیه امنیت غذایی جهان متهم کردند.

رئیس جمهوری روسیه نیز در دیدار با اردوغان ضمن اشاره به این‌که غرب، همچنان صادرات محصولات کشاورزی روسیه را محدود می‌کند، این موضوع را به اردوغان یادآوری کرد که، کشورش آماده بررسی امکان احیای توافق غلات است.

ولادیمیر پوتین افزود: «این کار را به محض اجرای کامل تمام توافقات در مورد لغو محدودیت‌ها در صادرات محصولات کشاورزی روسیه، انجام خواهیم داد.»

روسیه و اوکراین دو تولیدکننده اصلی غلات و محصولات کشاورزی در جهان و بازیگران اصلی در بازارهای گندم، جو، ذرت، کلزا، روغن کلزا، تخمه آفتابگردان و روغن آفتابگردان هستند.

در حالی که صادرات مواد غذایی و کود روسیه مشمول تحریم‌های غرب پس از حمله روسیه به اوکراین نیست، مسکو گفته است که محدودیت‌های پرداخت، لجستیک و بیمه مانع از ارسال کالا شده است.

هدف از این توافق، رساندن غلات از اوکراین به بازارهای جهانی از طریق دریای سیاه و کاهش بحران جهانی غذایی بود که به گفته سازمان ملل متحد با تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ وخیم‌تر شده است.

با این حال، طی روزهای آینده و پس از رایزنی های مهم ترکیه با کشورهای غربی و سازمان ملل، می توان از امکان احیای توافق صادرات غلات اوکراین، مطمئن بود؛ مسئله ای که روسیه نیز، نیازمند توافقی برای اطمینان از صادرات محصولات خود نیز خواهد بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »