... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - 11:47 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

نکات کلیدی و پایانی از نشست۲۰۲۳/ G20 در دهلی نو

سیاست شرق _ رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان، روز یکشنبه در پایتخت هند، نشستی را برای غلبه بر اختلافات عمیق بر سر جنگ در اوکراین به پایان رساندند، تا یک سند جامع تهیه کنند و در مورد موضوعاتی مانند بازنگری نهادهایی مانند بانک جهانی به جلو بروند.

آنها همچنین به طور رسمی اتحادیه آفریقا را در این بلوک پذیرفتند تا این گروه را نماینده‌تر کنند.

زبان نرم تر در مورد جنگ اوکراین

کشورهای گروه ۲۰ توافق کردند که، کشورها نمی توانند سرزمینی را با زور تصرف کنند و بدین گونه، رنج مردم اوکراین را برجسته کردند، اما از انتقاد مستقیم از روسیه به دلیل جنگ، اجتناب کردند.

 این بیانیه به‌عنوان نرم‌تر شدن ظاهری از موضعی تلقی می‌شد که گروه ۲۰ در سال گذشته با محکوم کردن روسیه به خاطر جنگ، خواستار خروج این کشور از اوکراین شده بود.

دیپلمات‌ها گفتند که روسیه هرگز محکومیت صریح را نمی‌پذیرفت و این یک نتیجه موفقیت‌آمیز بود زیرا همه، از جمله روسیه متعهد شدند که سرزمین‌ها را با زور تصرف نکنند.

مقامات حاضر گفتند که هند به همراه برزیل، اندونزی و آفریقای جنوبی نقشی کلیدی در جلوگیری از شکست گروه ۲۰ بر سر درگیری اوکراین ایفا کردند که نشان دهنده قدرت رو به رشد کشورهای در حال توسعه جنوب در این گروه است.

اتحادیه آفریقا، متشکل از ۵۵ عضو، به طور رسمی به عضویت دائمی گروه ۲۰، همتراز با اتحادیه اروپا، به منظور نمایندگی بیشتر این گروه تبدیل شد. تاکنون تنها آفریقای جنوبی عضو گروه ۲۰ بوده است. ورود اتحادیه آفریقا صدای بیشتری را برای جنوب جهانی در G20 فراهم می کند، جایی که کشورهای G7 مدت طولانی نقش مسلط را ایفا کرده اند.

این اقدام همچنین پس از آن صورت گرفت که BRIC، گسترش یافت و عربستان سعودی و ایران را در میان دیگر کشورها گنجاند که به عنوان تلاشی از سوی پکن برای تبدیل آن به گزینه جایگزین برای G20 تلقی می شود.

پیشرفت فزاینده در مورد تغییرات آب و هوا

رهبران گروه ۲۰ موافقت کردند که ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۳۰ در سطح جهان سه برابر کنند و نیاز به کاهش تدریجی انرژی زغال سنگ را پذیرفتند، اما از تعیین اهداف عمده آب و هوایی خودداری کردند.

این گروه هیچ برنامه ای برای اصلاح سیاست ها و اهداف موجود به منظور دستیابی به هدف افزایش انرژی های تجدیدپذیر ارائه نکرد. همچنین گفتند که برای انتقال انرژی سبز به ۴ تریلیون دلار در سال نیاز است، اما هیچ مسیری برای آن تعیین نکردند.

اجلاس گروه ۲٠، جایگاه مودی را تقویت کرد

برای نخست وزیر هند، نارندرا مودی، رهبری نشست گروه ۲۰، یک فرصت یک ساله برای نشان دادن هند به عنوان یک قدرت سیاسی و اقتصادی با نفوذ و هدایت سرمایه گذاری و جریان های تجاری به پرجمعیت ترین کشور جهان بوده است.

این همچنین بستری را برای او فراهم کرده است تا جایگاه خود را در کشورش تقویت کند، زیرا او به دنبال سومین دوره نخست وزیری در انتخابات، در چند ماه آینده است. تصویر مودی بر روی بیلبوردهای G20 در سرتاسر پایتخت و در محل جدید کنفرانس بزرگ و شیک دیده شده است. برای حامیان او، نتیجه اجلاس گروه ۲٠، موفقیت آمیز بوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »