... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - 9:47 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

سی ان ان: ایران و آمریکا، یک گام به مبادله زندانیان، نزدیک تر شدند

مقام آمریکایی: ایالات متحده موافقت کرده است که اجازه انتقال وجوه از کره جنوبی به حساب‌های محدود شده در مؤسسات مالی در قطر و آزادی پنج شهروند ایرانی را که در حال حاضر در ایالات متحده بازداشت شده‌اند را، برای تسهیل آزادی پنج شهروند آمریکایی صادر کند.

سیاست شرق _ دولت بایدن، معافیت‌هایی صادر کرده است، تا به بانک‌های خارجی اجازه دهد ۶ میلیارد دلار از سرمایه‌های بلوکه شده ایران را بدون ترس از تحریم‌های ایالات متحده، به قطر منتقل کنند، گامی کلیدی در توافق واشینگتن و تهران، برای آزادی پنج آمریکایی است که در ایران به جرم جاسوسی در زندان بسر می بردند و اکنون در حصر خانگی، قرار دارند.

به نقل از خبرگزاری سی ان ان (CNN)، روند مبادله زندانیان توسط ایران و آمریکا، در اواسط مرداد (ماه اوت) با آزادی چهار آمریکایی و قرار دادن در حبس خانگی توسط تهران آغاز شد.

 بنا به همین گزارش، صدور معافیت – که دولت بایدن روز دوشنبه در مورد آن به کنگره اطلاع داد – واضح ترین نشانه ای است که نشان می دهد، روند مبادله زندانیان دو کشور، ممکن است به مراحل پایانی خود نزدیک شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اطلاعیه ای به کنگره، تأیید کرد که ایالات متحده متعهد شده است که اجازه انتقال ۶ میلیارد دلار حساب های محدود کره جنوبی را به حساب های محدود شده در قطر، برای استفاده در امور بشردوستانه و کالا، پرداخت و بر آنها نظارت خواهد کرد.

او نوشت: «این انتقال، مستلزم مشارکت موسسات مالی از آلمان، ایرلند، قطر، ROK و سوئیس است. این معافیت که بلینکن اعلام کرد، به این مؤسسات اجازه می‌دهد بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا، وجوه را به حساب‌هایی در قطر منتقل کنند. این معافیت اولین بار توسط آسوشیتدپرس گزارش شد .

بلینکن همچنین، مولفه مبادله زندانیان در این قرارداد را تایید کرد و خاطرنشان کرد که ایالات متحده “متعهد شده است که پنج شهروند ایرانی را که در حال حاضر در ایالات متحده بازداشت هستند، آزاد کند.”

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت که این معافیت «جدید نیست»، بلکه «تأیید فنی برای انتقال از قبل اعلام شده» توصیف کرد.

وی افزود که همانطور که قبلاً گفته‌ایم، ایالات متحده موافقت کرده است که اجازه انتقال وجوه از کره جنوبی به حساب‌های محدود شده در مؤسسات مالی در قطر و آزادی پنج شهروند ایرانی را که در حال حاضر در ایالات متحده بازداشت شده‌اند را، برای تسهیل آزادی پنج شهروند آمریکایی صادر کند. این سخنگو با بیان اینکه امضای معافیت «گامی حیاتی در تضمین آزادی این پنج شهروند آمریکایی» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ما به تلاش برای آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران و با کمک شرکای سوئیسی خود ادامه می دهیم.

سیامک نمازی، مراد طاهباز، عماد شرقی و دو آمریکایی دیگر، که به‌طور عمومی شناسایی و اعلام نشده‌اند، ۵ آمریکایی هستند که قرار است به همراه ۶ میلیارد دلار وجوه ایران، با ۵ ایرانی زندانی در آمریکا، مبادله شوند.

بنا به گزارش CNN، هرچند که این روند، احتمالاً با مخالفت هایی از سوی برخی از جمهوری‌خواهان در کنگره و همچنین برخی از نامزدهای ریاست جمهوری جمهوری‌خواه ، مواجه خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که این معافیت «انتقال وجوه از یک مکان به مکان دیگر را مجاز می‌کند، اما این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که می‌توان از آنها فقط برای تأمین مالی خرید کالاهای بشردوستانه از سوی ایران استفاده کرد».

این مقام آمریکایی مدعی شد که، همانطور که گفتیم هیچ پولی مستقیماً به ایران نمی رود و از وجوه مالیات دهندگان استفاده نمی شود. وجوهی که در کره جنوبی نگهداری می شود، وجوه ایران است. این وجوه به حساب‌های محدود شده در قطر منتقل می‌شود و ایالات متحده بر نحوه و زمان استفاده از این وجوه نظارت خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با اشاره به اینکه ایالات متحده «هیچ چیزی را لغو نکرده است» مدعی شد: «سیاست دیرینه آمریکا این است که اطمینان حاصل کنیم که تحریم‌های ما از انتقال غذا، دارو و سایر کالاها و خدمات بشردوستانه به مردم عادی، صرف نظر از اینکه دولت‌هایشان قابل اعتراض هستند، جلوگیری نمی‌کند». تحریم های ما علیه ایران است و ایران هیچ گونه تخفیف تحریمی دریافت نمی کند. “

این مقام آمریکایی افزود: یک نوع فرآیند گام به گام وجود دارد که قرار است انجام شود. 

وی گفت که، ما توافق کرده ایم برخی کارها را انجام دهیم، ایران پذیرفته است کارهایی را انجام دهد که در نهایت منجر به بازگشت آمریکایی ها به خانه می شود.

این منبع اشاره کرده بود که یک دوره چند هفته ای طول خواهد کشید تا مبادله زندانیان دو طرف، انجام شود.

بنا به گزارش CNN، ین پیشرفت بالقوه پس از بیش از یک سال مذاکره غیرمستقیم بین واشنگتن و تهران حاصل شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »