... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - 12:03 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

مجلس نمایندگان آمریکا، به اتفاق آرا، به تعلیق کمک نظامی به آذربایجان رای داد

در صورت تصویب مجلس نمایندگان و امضای رئیس جمهور، توانایی وزارت امور خارجه برای صدور معافیت مورد نیاز طبق قوانین موجود برای ارسال کمک های نظامی ایالات متحده به باکو، مسدود می شود.

سیاست شرق _ قانونگذاران آمریکا، به اتفاق آرا به لایحه ای رای مثبت دادند که کمک های نظامی آمریکا به آذربایجان را، برای دو سال مالی آینده متوقف می کند.

به نقل از المانیتور، در صورت تصویب مجلس نمایندگان و امضای رئیس جمهور، این لایحه که به عنوان قانون حفاظت از ارامنه در سال ۲۰۲۳ شناخته می شود، توانایی وزارت امور خارجه را برای صدور معافیت مورد نیاز طبق قوانین موجود برای ارسال کمک های نظامی ایالات متحده به باکو را، مسدود می کند.

این اقدام که توسط سناتور گری پیترز (D-Mich.) معرفی شد، مورد حمایت دو حزبی قرار گرفت.

رای گیری واضح ترین اقدام کنگره برای جلوگیری از کمک نظامی ایالات متحده به باکو در پی تسلط نظامی سریع آن کشور بر «قره باغ کوهستانی» در ماه سپتامبر است.

ماه گذشته، ۹۱ قانونگذار از هر دو مجلس نامه ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، نوشتند که در آن خواستار تحریم های اقتصادی علیه مقامات دولتی آذربایجان به دلیل “حملات نظامی و محاصره قره باغ کوهستانی” توسط باکو شدند.

رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا جک رید (D-RI) و رئیس وقت کمیته روابط خارجی سنا، باب منندز (D-NJ) در نامه خود از بلینکن خواستند که معافیت دولت را در پاسخ به آذربایجان را به دلیل تهاجم به منطقه‌ای که تا همین اواخر عمدتاً ارمنی بودند در ۱۹ سپتامبر، تمدید نکند.

دولت بایدن از تمدید معافیت موسوم به بخش ۹۰۷ برای معافیت مصوب اکتبر ۲۰۰۱ از قانون ۱۹۹۲ که کمک‌های دولت آمریکا به آذربایجان را محدود می‌کند تا زمانی که «گام‌های قابل‌توجهی برای توقف همه محاصره‌ها و سایر استفاده‌های تهاجمی از زور علیه ارمنستان و قره باغ کوهستانی» بردارد، خودداری کرده است.

روز پنجشنبه، سفیر جیمز اوبراین، مقام ارشد وزارت امور خارجه در امور اروپا و اوراسیا، طی جلسه استماع به قانونگذاران مجلس نمایندگان گفت که دولت بایدن هیچ برنامه ای برای صدور معافیت جدید در بخش ۹۰۷ ندارد.

دولت های ایالات متحده از زمانی که این معافیت در سال ۲۰۰۲ معرفی شد، بارها این معافیت را به دلیل نگرانی های امنیت ملی صادر کرده اند. بر اساس گزارش دفتر پاسخگویی دولت آمریکا، واشنگتن از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ حدود ۱۶۴ میلیون دلار کمک امنیتی به آذربایجان ارائه کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »