... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
تحلیلگران ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - 11:26 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

السیسی و انتخابات ریاست جمهوری مصر

سه نامزدی که در مقابل السیسی شرکت می کنند برای اکثریت مصری ها ناآشنا هستند و شخصیت شناخته شده ای، در برابر وی قرار ندارد.

سیاست شرق _ مصری‌ها روز یکشنبه، برای انتخابات ریاست‌جمهوری به پای صندوق‌های رای رفتند که در آن عبدالفتاح السیسی در آستانه پیروزی در یک دوره دیگر است، در حالی که این کشور با شرایط سخت اقتصادی و جنگ در مرز خود با غزه دست و پنجه نرم می‌کند.

عبدالفتاح السیسی، در انتخابات پیش رو، هیچ رقیب جدی ندارد، زیرا هیچ یک از سه نامزد رقیب، چهره برجسته ای نیستند که واجد شرایط رقابت در برابر او در انتخابات باشند، که مطمئناً او پیروز از پیش تعیین شده خواهد بود.

از سویی دیگر، متحدین عرب منطقه ای مصر و غرب نیز، بی میل نیستند که، السیسی، مجددا در انتخابات انجام شده، پیروز شود و تا ۲۰۳۰، سکان هدایت مصر را در دست، داشته باشد.

دیدار عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در جده عربستان،۱۶ جولای ۲۰۲۲

روابط مصر با اسراییل و غرب، بخوبی پیش می رود و قاهره، توانسته است، همچنان از کمک های آمریکا، بهره مند شود و علی رغم حملات گسترده و مرگبار اسرائیل به غزه، روابط قاهره و تلاویو، تغییر آنچنانی نکند.

با این حال، رای گیری طی سه روز، بین ساعت ۹ صبح تا ۹ بعد از ظهر برگزار می شود و نتایج رسمی در ۱۸ دسامبر(،۲۷ آذر) اعلام می شود.

 سیسی تاکنون ۱۰ سال به عنوان رئیس جمهوری حکومت کرده است. او در سال ۲۰۱۳ علیه رئیس جمهوری وقت یعنی محمد مرسی  از حزب اسلامگرای اخوان المسلمین دست به کودتا زد و او را از قدرت کنار گذاشت. سپس یک سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری با حمایت ارتش مصر و فشار بر کاندیداها و احزاب مخالف پیروز شد. سیسی در دولت مرسی، وزیر دفاع بود.

سیسی در انتخابات سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ با کسب بیش از ۹۶ درصد آرا پیروز شد. پس از ان با تغییر قانون اساسی، دوره های ریاست جمهوری را به جای ۴ سال، به ۶ سال تبدیل کرد و اجازه یافت برای سومین دوره متوالی هم رئیس جمهور شود.

نسبت مشارکت در انتخابات ۲۰۱۸ هم ۴۱.۵ درصد بود که نسبت به انتخابات قیمت، ۶ درصد کمتر شده بود.

سه نامزدی که در مقابل السیسی شرکت می کنند برای اکثریت مصری ها ناآشنا هستند و شخصیت شناخته شده ای، در برابر وی قرار ندارد. آنها فرید زهران، رهبر حزب سوسیال دموکرات مصر با گرایش چپ هستند. عبدالصناد یمامه، از حزب وفد؛ و حازم عمر از حزب جمهوری خواه خلق؛ هیچ کدام از اینها در میان جوانان و مردم محبوبیت چندانی ندارند.

بنا به گزارش رسانه ها، دو چهره برجسته اپوزیسیون تلاش کرده بودند نامزد شوند اما به سرعت توسط دولت کنار گذاشته شدند. امروز یکی به نام هشام قاسم در زندان است و دیگری احمد طنطاوی در انتظار محاکمه است. 

بنا به گزارش خبرگزاری ها، در قاهره، بنرهای LED خیابانی دو طرفه تا تابلوهای پارچه ای و پوسترهای چاپ شده به نفع السیسی، به تعداد زیاد وجود دارد.

مصری ها با افزایش قیمت ها دست و پنجه نرم می کنند، زیرا این کشور ۱۰۵ میلیون نفری، که نزدیک به یک سوم آنها در فقر زندگی می کنند، از بدترین بحران مالی خود در تاریخ اخیر رنج می برد. 

تورم مواد غذایی بالای ۴۵ درصد است و برخی از مردم از دولت به دلیل اولویت دادن به پروژه های بزرگ انتقاد می کنند.

از سال ۲۰۱۶، سیسی تعدادی اصلاحات اقتصادی را انجام داده است که شامل پروژه‌های پرهزینه‌ای است که نتوانسته‌اند مزایای وعده داده شده را به دست آورند. 

در همین حال، بدهی ملی سه برابر شده است و پول نیمی از ارزش خود را از دست داده است و مصری ها را برای تامین مخارج خود دچار مشکل کرده است.

بمباران غزه توسط اسرائیل، همراه با یک حمله زمینی، ۲.۲ میلیون نفر را در سرتاسر قلمرو محاصره شده، آواره کرده است و ده ها هزار نفر را به فرار به سمت مرز جنوبی غزه با مصر وادار کرده است، جایی که آنها با آینده نامعلومی در مورد مقصد نهایی خود روبرو هستند. السیسی گفته است که مصر با جابجایی اجباری فلسطینیان به سینا مخالفت خواهد کرد، در عین حال، تاکنون، اقدام قابل توجه ای از سوی مصر در این رابطه، انجام نشده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »