... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
تحلیلگران ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - 7:22 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رئیس سیا: کلید امنیت اسرائیل – و منطقه – معامله با ایران است

برنز: من بخش زیادی از چهار دهه گذشته را در خاورمیانه و روی آن کار کرده‌ام، و به ندرت آن را پیچیده‌تر یا انفجاری‌تر دیده‌ام.

سیاست شرق _ ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا( سیا)، در مقاله‌ای با عنوان “توان جاسوسی و توان حکومتی” که روز سه‌شنبه ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) در مجله “فارن افی یرز” منتشر شد، با اشاره به اینکه “در چهار دهه گذشته بیشترین زمان را در خاورمیانه و روی موضوع خاورمیانه گذرانده است” می‌نویسد: “کلید امنیت اسرائیل – و منطقه – معامله(گفتگو) با ایران است.”

ویلیام برنز که چند روز پیش به همراه دیوید بارنیا، رئیس موساد و عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعاتی مصر با نخست‌وزیر قطر در مذاکرات پاریس شرکت داشت، در این مقاله می‌افزاید: «پایان دادن به عملیات زمینی شدید اسرائیل در نوار غزه، رفع نیازهای عمیق انسانی غیرنظامیان دردمند فلسطینی، آزادی گروگان‌ها، جلوگیری از گسترش درگیری به دیگر جبهه‌های منطقه و شکل‌دهی رویکردی کارساز برای “روز بعد” از جنگ غزه، همگی مشکلاتی فوق‌العاده دشوار هستند.»

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ادامه نوشت: “به ندرت وضعیت خاورمیانه را تا این اندازه پیچیده یا انفجاری دیده است”.

رئیس سیا همچنین مدعی شد: “احیای امید برای یک صلح پایدار که هم امنیت اسرائیل و هم تشکیل دولت فلسطینی را تضمین کند، و بهره بردن از فرصت تاریخی در راستای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی” نیز امری دشوار اما ضروری است و باید با جدیت دنبال شود.”

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در ادامه یادداشت خود، تاکید کرد: “کلید امنیت اسرائیل – و منطقه – معامله(گفتگو) با ایران است.”

وی همچنین مدعی شد: جمهوری اسلامی ایران، پس از بحران جسورتر شده است و به نظر می رسد آماده است تا آخرین نماینده منطقه ای خود بجنگد، در حالی که برنامه هسته ای خود را گسترش داده و تجاوز روسیه را ممکن می سازد.

 وی همچنین افزود: در ماه‌های پس از ۷ اکتبر،  حوثی‌ها ، گروه متحد با ایران، شروع به حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ کردند و خطرات تشدید تنش در جبهه‌های دیگر همچنان ادامه دارد.

برنز همچنین در مقاله خود، به موضوعات مختلف دیگری نیز پرداخت:

  • بحرانی که توسط حمله حماس در اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ ایجاد شد، یادآوری دردناکی از پیچیدگی انتخاب‌هایی است که خاورمیانه همچنان برای ایالات متحده مطرح می‌کند. رقابت با چین بالاترین اولویت واشنگتن خواهد بود، اما این بدان معنا نیست که می تواند از چالش های دیگر فرار کند. این فقط به این معنی است که ایالات متحده باید با دقت و انضباط حرکت کند، از تجاوزات اجتناب کند و از نفوذ خود عاقلانه استفاده کند.
  • من بخش زیادی از چهار دهه گذشته را در خاورمیانه و روی آن کار کرده‌ام، و به ندرت آن را پیچیده‌تر یا انفجاری‌تر دیده‌ام. پایان دادن به عملیات زمینی شدید اسرائیل در نوار غزه، رفع نیازهای عمیق انسانی غیرنظامیان دردمند فلسطینی، آزادی گروگان ها، جلوگیری از گسترش درگیری به دیگر جبهه ها در منطقه، و شکل دادن به رویکردی کاربردی برای «روز بعد» در غزه. همه مشکلات فوق العاده دشواری هستند. 
  • همینطور امید به صلحی پایدار که امنیت اسرائیل و همچنین تشکیل کشور فلسطین را تضمین می کند و از فرصت های تاریخی برای عادی سازی روابط با عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی استفاده می کند، احیا می شود. تصور این احتمالات در بحبوحه بحران کنونی دشوارتر است، اما حتی سخت تر است که تصور کنیم از بحران بدون پیگیری جدی آنها خارج شویم.
  •  به همان اندازه که جهان در حال تغییر است، جاسوسی همچنان یک اثر متقابل بین انسان و فناوری است. همچنان رازهایی وجود خواهد داشت که فقط انسان ها می توانند آن ها را جمع آوری کنند و عملیات های مخفی که فقط انسان ها می توانند انجام دهند. پیشرفت‌های تکنولوژیکی، به‌ویژه در هوشمندی سیگنال‌ها، چنین عملیات‌های انسانی را همانطور که برخی پیش‌بینی کرده‌اند بی‌ربط نکرده است، بلکه در عمل انقلابی در عمل آنها ایجاد کرده است. 
  • ظهور چین و بدخواهی روسیه چالش‌های ژئوپلیتیکی دلهره‌آوری را در دنیای رقابت استراتژیک شدیدی که در آن ایالات متحده دیگر از برتری بلامنازع برخوردار نیست و در آن تهدیدات اقلیم وجودی در حال افزایش است، ایجاد می‌کند. پیچیده تر کردن مسائل، انقلابی در فناوری است که حتی فراگیرتر از انقلاب صنعتی یا آغاز عصر هسته ای است. از ریزتراشه‌ها گرفته تا هوش مصنوعی تا محاسبات کوانتومی، فناوری‌های نوظهور جهان را متحول می‌کنند، از جمله حرفه هوش. از بسیاری جهات، این تحولات کار سیا را سخت‌تر از همیشه می‌کند و به دشمنان ابزارهای قدرتمند جدیدی می‌دهد تا ما را گیج کنند، از ما فرار کنند و از ما جاسوسی کنند.
  • «رفع طبقه بندی استراتژیک»، افشای عمدی اسرار خاص برای تضعیف رقبا و متحدان، به ابزار قدرتمندتری برای سیاست گذاران تبدیل شده است. استفاده از آن به معنای به خطر انداختن بی پروا منابع یا روش های مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات نیست، بلکه به معنای مقاومت عاقلانه در برابر میل بازتابی برای طبقه بندی کردن همه چیز است. جامعه اطلاعاتی ایالات متحده همچنین در حال یادگیری ارزش روزافزون دیپلماسی اطلاعاتی است و به درک جدیدی از اینکه چگونه تلاش‌هایش برای تقویت متحدان و مقابله با دشمنان می‌تواند از سیاست‌گذاران حمایت کند، به دست می‌آورد.
  • کلید موفقیت در حفظ کمک های غرب به اوکراین نهفته است. با کمتر از پنج درصد بودجه دفاعی ایالات متحده، این یک سرمایه گذاری نسبتاً متوسط ​​با بازده ژئوپلیتیک قابل توجه برای ایالات متحده و بازده قابل توجه برای صنعت آمریکا است. در صورت ایجاد فرصتی برای مذاکرات جدی، تداوم جریان تسلیحات اوکراین را در موقعیت قوی تری قرار می دهد. این فرصتی را برای تضمین یک برد بلند مدت برای اوکراین و یک باخت استراتژیک برای روسیه ارائه می دهد.
  • رقابت و عدم قطعیت ژئوپلیتیک – بدون ذکر چالش‌های مشترک مانند تغییرات آب و هوا و پیشرفت‌های بی‌سابقه‌ی فناوری مانند هوش مصنوعی – چشم‌انداز بین‌المللی پیچیده‌ای را ایجاد می‌کند.
  • ایالات متحده به طور انحصاری مسئول حل هیچ یک از مشکلات آزاردهنده خاورمیانه نیست. اما هیچ یک از آنها بدون رهبری فعال ایالات متحده قابل مدیریت نیست، چه رسد به حل.

منبع : Foreign Affairs

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »