... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
ورزشی ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - 10:22 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

دو حزب پاکستان، برای تشکیل دولت ائتلافی، به توافق رسیدند

در نتیجه توافق حزب مسلم لیگ نواز شریف و حزب مردم بلاول بوتو زرداری، قرار است سِمت نخست وزیری به شهباز شریف، برادر نواز شریف و ریاست جمهوری به آصف علی زرداری برسد.
بلاول‌بوتو زرداری، رئیس حزب مردم پاکستان در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی، اسلام آباد، پاکستان، سه شنبه، ۱۳ فوریه ۲۰۲۴. AP – Anjum Naveed

سیاست شرق _ نزدیک به دو هفته پس از انتخابات پارلمانی در پاکستان، دو حزب بزرگ سیاسی این کشور، بر سر ائتلافی به منظور تشکیل دولت به توافق رسیدند. در نتیجه توافق ائتلاف حزب مسلم لیگ نواز شریف و حزب مردم بلاول بوتو زرداری، قرار است سِمت نخست وزیری به شهباز شریف، برادر نواز شریف برسد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، مردم پاکستان همانند دو سال پیش، خود را برای حکومتی متشکل از ائتلاف دو خانواده بزرگ حزبی آماده می‌کنند که حامیان عمران خان، نخست وزیر سابق که در زندان به سر می‌برد، در آن حضور ندارند. به نوشته خبرگزاری فرانسه، هرچند بازیگران صحنه سیاسی تقریبا یکسان هستند، اما پس از یک انتخابات جنجالی با تردیدهایی درباره بروز تقلب، توازن قوا تغییر کرده است.

بلاول بوتو زرداری فرزند آصف علی زرداری و بی‌نظیر بوتو گفت: امیدواریم شهباز شریف به زودی نخست وزیر کشور شود و کل پاکستان برای موفقیت دولت دعا کند. او شامگاه سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد گفت که هر دو حزب «به تعداد کرسی‌های لازم رسیده‌اند» و ما دولت تشکیل خواهیم داد.

به دنبال این توافق همچنین آصف علی زرداری، رئیس جمهور سابق (۲۰۰۸-۲۰۱۳) که همسر بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر سابق پاکستان است که در سال ۲۰۰۷ ترور شد، از سوی حزب مردم به عنوان نامزد مشترک ریاست جمهوری انتخاب شد.

دو طرف همچنین در مورد وظایف وزرایی که قرار است در روزهای آینده اعلام شوند، به توافق رسیدند. نمایندگان منتخب نیز باید برای اولین بار در روز ۲۹ فوریه، سه هفته پس از انتخابات و در تاریخی که ائتلاف باید تصویب شود، تشکیل جلسه بدهند.

تشکیل این ائتلاف که به مذاکرات سیاسی دو هفته‌ای درباره تشکیل دولت آینده پایان داد، چندان هم غافلگیرکننده نبود. تنها نکته قابل توجه این بود که یک بار دیگر حزب عمران خان با اینکه بیشترین تعداد کرسی‌ها را در انتخابات هشتم فوریه به دست آورده بود، از قدرت به دور ماند. به دنبال انتخابات دو هفته پیش، حزب عمران خان با محکوم کردن تقلب گسترده، مدعی شده بود که کرسی‌های کافی برای تشکیل حکومت را به دست آورده است.

حزب تحریک انصاف، روز چهارشنبه در واکنش به تشکیل این ائتلاف، احزاب رقیب را دزد انتخابات توصیف کرد. این حزب در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مسلم لیگ پاکستان و حزب مردم در مسیر حماسی ۳۰ ساله خود از سرقت پول مالیات دهندگان گرفته تا دزدی انتخابات با هم سزاوار ستایش هستند».

عمران خان، قهرمان سابق کریکت، از ماه اوت در زندان به سر می‌برد. او به اتهام فساد مالی، خیانت و ازدواج غیرقانونی به مجازات‌های طولانی محکوم شده است. وی که قبل از انتخابات مجلس فاقد صلاحیت اعلام شده بود، این اتهامات را صرفاً سیاسی و با هدف برکناری او از قدرت محکوم می‌داند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »