... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - 11:32 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

اسناد بریتانیایی: بوش به سیا دستور داد، جایگزینی برای عرفات پیدا کند

سیاست شرق _ به نقل از اسناد بریتانیایی که اخیراً منتشر شده، جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، پس از تشدید انتفاضه دوم در سال ۲۰۰۱، به سیا دستور داد تا به دنبال جانشینی برای یاسر عرفات، رهبر فلسطینی بگردد؛ تلاش ایالات متحده پس از شکست مذاکرات کمپ دیوید در سال ۲۰۰۰ بین عرفات و ایهود باراک، نخست وزیر وقت اسرائیل صورت گرفت.

به نقل از الجزیره، این مذاکرات پس از تشدید خشونت ها در اراضی اشغالی کرانه باختری رود اردن و نوار غزه صورت گرفت. بر اساس اسناد منتشر شده، بوش در اوایل انتظار داشت که آریل شارون، که جانشین باراک شد، از نوار غزه برای ایجاد تفرقه در میان فلسطینی ها استفاده کند. این اسناد به بحث هایی می پردازد که چند ماه پس از ورود بوش و دولت او که تحت سلطه نومحافظه کاران بود، به کاخ سفید روی داد.

هنگامی که بوش در ژانویه ۲۰۰۱ تحلیف شد، قیام دوم فلسطین در اوج خود بود. این در اواخر سپتامبر ۲۰۰۰ زمانی که شارون وارد حیاط مسجد الاقصی شد، فوران کرد، اقدامی که به طور گسترده توسط فلسطینیان به عنوان یک اقدام تحریک آمیز تلقی می شود. دولت بوش از عرفات خواست تا قیام را متوقف کند تا زمینه را برای آغاز مذاکرات امنیتی با اسرائیل فراهم کند. همچنین پیش نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد که در آن پیشنهاد اعزام نیروی ناظر سازمان ملل برای حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی در برابر نیروهای اسرائیلی در سرزمین های اشغالی شده بود.

پس از لغو مذاکرات، گفتگوهای تلفنی بین بوش و تونی بلر، نخست وزیر وقت بریتانیا انجام شد که در آن آنها در مورد مناقشه فلسطین و اسرائیل گفتگو کردند. بر اساس صورتجلسه مذاکرات، نخست وزیر بریتانیا گفت که عرفات در این خصوص مسئولیت دارد. وی گفت که رهبر فلسطین “به مرزهای کاری که می تواند به طور سازنده انجام دهد رسیده است و او فقط برای حفظ موقعیت خود تلاش می کند.”

در ادامه آمده است، وی افزود که عرفات “دیگر چیزی برای ارائه ندارد” و این نشان می دهد که رهبری فلسطین، تمام امتیازات ممکن را داده است. بوش سخنان بلر را تایید کرد و سپس عرفات را “ضعیف و بی فایده” توصیف کرد. او فاش کرد که از سیا خواسته است تا جانشینان احتمالی رهبر فلسطین را جستجو کند، اما گفت که این آژانس “در صحنه فلسطین به طور کامل تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده است که جانشینی در دسترس نیست.”

اسناد بریتانیا نشان داد که کالین پاول، وزیر امور خارجه آمریکا در آن زمان، با جستجوی بوش برای جایگزینی برای عرفات موافق نبود.

عرفات چند سال بعد، در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴، پس از خونریزی مغزی ناشی از یک ماده سمی - پلونیوم - که بر روی لباس و بدن او یافت شد، در بیمارستانی در پاریس درگذشت.

فلسطینی ها و اعراب اسرائیل را به کشتن او متهم کردند، ولی مقامات تلاویو هر گونه مسئولیت در قتل او را رد کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »