... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - 3:23 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

خیریه ای، پیچیده در عزت!

علاوه براین که دولت ها وظیفه دارند شرایط مناسبی را برای کمک به این افراد مهیا نمایند، سایر آحاد جامعه نیز می توانند در کمک به آنها مشارکتی انسانی داشته باشند تا این افراد، در تامین هزینه های زندگی خود، با مشکلات کمتری مواجه گردند.

سیاست شرق _ در هر جامعه ای، افراد نیازمندی وجود دارد که در تامین هزینه های زندگی خود و یا خانواده خود، با مشکلات عدیده ای مواجه اند.کسانی که به دلایل مختلفی که، شخصی یا اجتماعی است، نتوانستند در مسیر درستی از زندگی خود قرار گیرند تا بتوانند نیازهای امرار معاش و زندگی خود را با زحمت کمتری تهیه نمایند.

با این حال، علاوه براین که دولت ها وظیفه دارند شرایط مناسبی را برای کمک به این افراد مهیا نمایند، سایر آحاد جامعه نیز می توانند در کمک به آنها مشارکتی انسانی داشته باشند تا این افراد، در تامین هزینه های زندگی خود، با مشکلات کمتری مواجه گردند.

رهگذری از پیرمردِ دستفروش می پرسد:

 این دستمال ها دونه ای چنده؟

فروشنده: هر کدوم دو هزار تومن خانم.

رهگذر :

 من شش تا برمی دارم و ده هزار تومن می دم یا نمی خرم و می رم!

 فروشنده:

 اشکالی نداره خانم. با این که سودی برام نداره ولی این می تونه شروع خوبی برای من باشه چون امروز حتی یه دونه دستمال هم نفروخته ام و برای زنده ماندن به پولِ این ها نیاز دارم.

رهگذر، دستمال ها رو را با قیمتِ دلخواهِ خودش می خرد و با احساسِ برنده شدن، سوارِ ماشینِ شیکِ خود می شود و با دوستش به رستورانی شیک می رود. 

او و دوستش آن چه را که می خواستند سفارش می دهند. آن ها فقط کمی‌ از غذای خود را می خورند و مقدار زیادی از آن را باقی می گذارند.

صورتحساب  را  که ۳۵۰ هزار تومان بود ۴۰۰ هزار تومان  حساب می کنند و به صاحبِ رستورانِ شیک می گویند که بقیه اش را به عنوانِ انعام  نگه دارد…

 این داستان ممکن است برای صاحبِ رستورانِ شیک، کاملا عادی به نظر برسد ، اما برای پیرمردِ فروشنده بسیار ناعادلانه است…

_ سوالی که مطرح می شود این است :

چرا همیشه هنگامِ خرید از نیازمندان، باید نشان دهیم که قدرت داریم؟

و چرا ما نسبت به کسانی که حتی نیازی به سخاوتِ ما ندارند، سخاوتمند هستیم؟

شاید رفتار برخی، حاوی آموزه های اخلاقی باشد که، جامعه را به سوی عملکردهای بهتری سوق دهد، تا نیازمندانش به تدریج، یک زندگی مناسب تری را تجربه کنند:

 پدری گاهی از افرادِ فقیر، با هزینه ی بیشتری از آنها خرید می کرد. وقتی پسرش شگفت زده  از او می پرسد:

چرا این کار را می کنی؟

پدر در پاسخ گفت: 

این خیریه ای است که در عزّت پیچیده شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »