... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
ورزشی ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - 1:33 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

زارعی: صعود بانوی ایرانی به کوه آناپورتا سخت و مایه افتخار است

کوه آناپورنا با ارتفاع ۸۰۹۱ متر، دهمین کوه بلند دنیا است و بخاطر نسبت زیاد کشته‌ها به صعودهایش، لقب مرگبارترین قله ۸۰۰۰ متری را داراست.

سیاست شرق _ رئیس فدراسیون کوهنوردی، از صعود بانوی کوهنورد ایرانی به قله ۸۰۹۱ متری آناپورنا خبر داد و گفت: صعود از این کوه بسیار دشوار است و مایه افتخار است.

به نقل از ایرنا، خانم «افسانه حسامی‌فر» کوهنورد ایرانی با فتح قله ۸۰۹۱ متری آناپورنا به اولین زن ایرانی تبدیل شد که به این قله صعود کرد. او با این صعود تاریخی، شمار صعودهایش به قلل بالای ۸۰۰۰ متر را، به پنج قله رساند.

رضا زارعی اظهار داشت: کوه آناپورنا با ارتفاع ۸۰۹۱ متر، دهمین کوه بلند دنیا است و بخاطر نسبت زیاد کشته‌ها به صعودهایش، لقب مرگبارترین قله ۸۰۰۰ متری را داراست.

وی افزود: این کوه در کشور نپال قرار دارد و برای نخستین بار توسط تسمی از کشور فرانسه در سال ۱۹۵۰ به عنوان نخستین ۸۰۰۰ متری فتح شد.

رئیس فدراسیون کوهنوردی گفت: پیش از این «عظیم قیچی‌ساز» و «رضا شهلایی» نیز موفق به صعود آناپورنا شده بودند.

روز دوشنبه افسانه حسامی‌فر موفق شد در معیت تیمی از کوهنوردان شرکت «سون سامیت» ترک از این کوه صعود کند. مایه افتخار است که بانوی کوهنورد ایرانی توانست از چنین کوه سختی صعود کند. امسال همچنین دونفر از کوهنوردان ایرلندی و هندی در آناپورنا جان باختند.

افسانه حسامی فرد، کوهنورد ایرانی

بیوگرافی

«افسانه حسامی فرد»، م متولد دی ماه ۱۳۵۵ در خراسان، پزشک کوهنورد است.

فارغ التحصیل دکترای حرفه ای پزشکی می باشد که از ۲۳ سالگی کوهنوردی را شروع کرد و در ۴۶ سالگی قله ۸/۸۴۸متری «اورست» را فتح کرد.

ابتدا با هیئت کوهنوردی خراسان بزرگ شروع به کار کرد و در حین تحصیل، کوه های مختلف و ارتفاعات داخل ایران را فتح کردم.

دوره های آموزشی حرفه ای را گذراند و مدرک مربیگری کوهپیمایی گرفت و مدرس پزشکی کوهستان شد.

در کنار کار پزشکی و کوهنوردی مقطعی مسئول کمیته امداد نجات و جستجو و بعد کمیته پزشکی در خراسان شمالی بود.

بعدا نایب ریس هیئت  کوهنوردی شد و الان رئیس هیئت کوهنوری استان خراسان شمالی و عضو کمیته پزشکی فدراسیون کوهنوردی است.

اغلب قله های ایران را فتح کرد، علم کوه ، قلل زاگرس ، سه مسیر فنی یخچال های شمالی سبلان و دوبی سل دماوند را هم تجربه کرد.

صعود های بلند را از سال ۱۳۹۷ شروع کرد که با قله «آیلند پیک» در نپال با ارتفاع ۶/۱۴۸ متری آغاز شد.

تجربه دیگرش صعود قله «رازدلیا» و سپس قله «لنین» به بلندی ۷/۱۳۴ متر در قرقیزستان بود و بعد نوبت به قله های ۸۰۰۰ مترها رسید.

در وزارت ورزش ایران و همچنین در کل دنیا، مدال ها معادل قله ای است که صعود می کنند، تمام قلل ۸۱۰۰ متر دنیا برای خانم ها معادل مدال طلای جهان است.

بعد از صعود به «ماناسلو» که ۸/۱۶۳ متر است ، معادل مدال طلای جهان برای او ثبت شد.

خانم حسامی فرد، از ۲۲ فروردین تا ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ توانست قله ۸/۸۴۸ متری اورست را فتح کند که می گوید این صعود تقریبا ۲ ماه طول کشید.

اورست با تمام قلل هشت هزاری دیگر در هزینه تفاوت بسیار فاحشی دارد.

مثلا هزینه پرمیت اولیه برای خیلی از قلل در حد ۲ تا ۴ هزار دلار است اما برای اورست ۱۵ هزار دلار می باشد چون مخاطب و جاذبه بیشتری دارد و بام دنیا می باشد

از طرف دیگر تجارت و اقتصاد نپال روی کوهنوردی می چرخد و این قله خاص برایش منبع درآمد است و در حال حاضر تمام هزینه فتح اورست رقمی حدود ۴۵ هزار دلار می باشد.

او یک کلینیک ترک اعتیاد هم دارد و چندین مراجعه کنندگان او بعد از ترک اعتیاد وارد مسیر کوهنوردی شدند و این ورزش به آنها کمک شایان توجهی داشت.

او می گوید: کوهنوردی به انسان احساس عزت نفس و بزرگی و توانمندی می دهد.

خانم حسامی فرد می گوید: دهه پنجم زندگیم ، دنیای زیبای رسیدن به بسیاری از خواسته هایم بود این مقطع از زندگی ام فراتر از روزمرگی ها، فراتر از تردیده هام و ترسهام ، با گذر از همه غم ها و شادیها با قبول شکستهام و موفقیت هام بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »