... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - 1:04 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

عروسی ولیعهد اردن؛ نمایشی از اختلاف ها و حمایت ها

هرچند در نشست سران اتحادیه عرب در جده، ولیعهد اردن در کنار پدرش به استقبال محمد بن سلمان رفت و این سه، با هم عکس گرفتند، با این حال، به نظر می رسد همچنان، اختلافات دو کشور کاملا برطرف نشده باشد.

سیاست شرق _ روز پنجشنبه،«حسین» وارث تاج و تخت پادشاهی اردن در میان هیاهوهای بسیاری از شرکت کنندگان در مراسم پر زرق و برقی، ازدواج کرد؛ کشوری که، رهبرانش مدت ها توسط غرب حمایت شده اند و متحدی مطمئن برای پایتخت های اروپایی و واشینگتن است.

شاهزاده حسین، ۲۸ ساله، در سال ۲٠٠۹ توسط پدرش ملک عبدالله دوم، به عنوان وارث تاج و تخت خانواده هاشمی نامیده شد، این در حالی بود که پادشاه اردن، پیش از آن، برادر ناتنی و کوچکتر خود «حمزه» را که به عنوان وارث تعیین شده بود(۲٠٠۴)، برکنار کرد.

حمزه، برادر ناتنی ملک عبدالله دوم، بعداً متهم به توطئه برای سرنگونی پادشاه اردن و با همکاری کشورهای خارجی شد.(بیشتر بخوانید)

پس از این واقعه، روابط اردن و عربستان به دلیل اتهاماتی مبنی بر دست داشتن ریاض در توطئه ادعایی شاهزاده حمزه، برادر ناتنی ملک عبدالله برای سرنگونی پادشاه ، تیره شد.

باسم عوادالله، رئیس سابق کاخ سلطنتی اردن، که یکی از نزدیکترین مشاوران بن سلمان، ولیعهد عربستان بود، به اتهام دست داشتن در این توطئه به ۱۵ سال زندان محکوم شد، در حالی که شاهزاده حمزه در حبس خانگی قرار گرفت.

وقتی در مصاحبه ای با «سی ان ان» از ملک عبدالله پرسیده شد که آیا ریاض نقش توطئه ادعایی علیه پادشاهی داشته است، او آن را رد نکرد. اردن هرگز علناً عربستان سعودی را به دخالت در رابطه متهم نکرد و ریاض نیز اظهار نظری نکرده است. مقامات اردنی می گویند که این ماجرا مربوط به گذشته و تمام شده است.

روابط عربستان و اردن در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، زمانی که امان، متحد سرسخت ایالات متحده، احساس کرد که روابط نزدیک ریاض با دولت ترامپ، نقش محوری اردن در منطقه (در خصوص روابط اعراب و اسرائیل) را تضعیف می کند، به پایین ترین سطح خود رسید.

به گفته مقامات اردنی، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی که انتظار می رفت در مراسم عروسی ولیعهد اردن حضور یابد، در این مراسم شرکت نکرد. محمد بن سلمان، آخرین بار یک سال پیش، پس از سال‌ها تنش از اردن بازدید کرد و این امید را برانگیخت که روابط گرم‌تر، باعث حمایت اقتصادی کامل‌تر عربستان از این کشور شود، که با مشکلات اقتصادی بسیاری روبرو است.

اردن برای تقویت اقتصاد خود، یکی از بزرگترین دریافت کنندگان سرانه کمک های آمریکا و اروپا در جهان است و به حمایت و کمک های اقتصادی و سیاسی غرب متکی است .

هرچند در نشست سران اتحادیه عرب در جده، ولیعهد اردن در کنار پدرش به استقبال محمد بن سلمان رفت و این سه، با هم عکس گرفتند، با این حال، به نظر می رسد همچنان، اختلافات دو کشور کاملا برطرف نشده باشد.

حداقل ۳ میلیارد دلار از پروژه‌های سرمایه‌گذاری که عربستان سعودی در سال‌های اخیر متعهد به انجام آن‌ها در اردن بوده، محقق نشده است، با این وجود مقامات اردنی امیدوارند، ریاض به وعده های خود عمل کند.

یک مقام ارشد اردنی گفت، صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی، صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF)، به دنبال سرمایه گذاری میلیاردها دلار در پروژه های زیرساختی بزرگ در اردن است که شامل پروژه راه آهن این کشور و در حدود ۲/۵ میلیارد دلاری می شود.

عربستان سعودی بیش از ۱۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری در اردن دارد و زمانی نیز، این کشور را با تزریق نقدی نجات داد، اما حمایت مستقیم از بودجه را متوقف کرده است.

تمایل واشنگتن به یک متحد باثبات در یک منطقه ناآرام، به این معنی بود که این کشور، اغلب چشم خود را بر وضعیت، وقایع و پیشینه حقوق بشری این کشور عربی بسته است. این در حالی است که ایالات متحده، پایگاه‌های نظامی خود را در اردن حفظ کرده و تمرینات آموزشی مشترکی را به طور منظم انجام می دهد، مخصوصا اینکه، همسایگی اردن با سوریه، اهمیت این کشور را بیشتر نموده است.

با این حال، میزهای ضیافت و مهمانی عروسی ولیعهد اردن، مملو از خانواده سلطنتی اروپایی و آسیایی و همچنین شخصیت ها و مقامات کشورهای دوست و متحد این کشور، آمادگی تحویل تاج و تخت را به حسین، که فارغ‌التحصیل آمریکا در جورج تاون است، نشان می دهد. حسین، ولیعهدی یک کشور ۱۱ میلیونی را برعهده دارد، که گفته می شود نقش مهمی را در بین متحدان عرب کشورهای غربی در منطقه بازی می کند.

هرچند برخی از اردنی ها می گویند که تداوم نظام سیاسی کشورشان را به سال ها درگیری که همسایگان شان عراق و سوریه را ویران کرده است، ترجیح می دهند، اما بسیاری نیز، عروسی شاهزاده اردنی را به عنوان هدر دادن منابع عمومی در وضعیت بد اقتصادی این کشور، مورد انتقاد قرار دادند.

اردن از دیرباز و در دوره ملک حسین، پادشاه فقید این کشور، از روابط حسنه ای با اسرائیل و غرب برخوردار بوده است.

منبع: سیاست شرق و رویترز

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »