... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - 2:00 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

سد «نوا کاخوفکا» اوکراین، شکسته شد/ روسیه و اوکراین، یکدیگر را متهم کردند

خبرگزاری ریا روسیه به نقل از رئیس این منطقه که مسکو مستقر است، اعلام کرد که حدود 22 هزار نفر در 14 شهرک در منطقه خرسون جنوبی اوکراین در معرض خطر سیل قرار دارند. 

سیاست شرق _ امروز سه شنبه، با شکسته شدن سد «نوا کاخوفکا»، بر روی رودخانه دنیپرو که نیروهای روسیه و اوکراین را در جنوب اوکراین جدا می‌کند، بخش‌هایی وسیعی از منطقه جنگی را سیل فرا گرفت و روستائیان بسیاری مجبور به فرار شدند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، اوکراین روسیه را متهم کرد که در یک جنایت جنگی عمدی، سد را از داخل منفجر کرده است، اما مقامات مستقر در روسیه اظهارات متناقضی ارائه کردند، برخی گلوله باران اوکراین را مقصر دانستند و برخی دیگر گفتند که سد خود به خود شکسته است.

سد «نوا کاخوفکا» آب شبه جزیره کریمه اوکراین و نیروگاه هسته ای زاپوریژژیا را که هر دو تحت کنترل روسیه هستند، تامین می کند. مخزن وسیع پشت آن یکی از ویژگی های اصلی جغرافیایی جنوب اوکراین است که ۲۴۰ کیلومتر (۱۵۰ مایل) طول و تا ۲۳ کیلومتر (۱۴ مایل) عرض دارد. بخش‌هایی از حومه شهر در دشت سیلابی زیر قرار دارد.

تخریب سد فاجعه انسانی جدیدی را در مرکز منطقه جنگی ایجاد می‌کند و خطوط مقدم جبهه جنگ را تحت تاثیر قرار خواهد داد، درست زمانی که اوکراین در حال آماده سازی یک ضد حمله برای بیرون راندن نیروهای روسی از خاک خود است.

روسیه از اوایل جنگ این سد را کنترل کرده است، اگرچه نیروهای اوکراینی سال گذشته بخش شمالی رودخانه را بازپس گرفتند. هر دو طرف مدتهاست که طرف مقابل را به برنامه ریزی برای نابودی آن متهم کرده بودند.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، در برنامه پیام رسان تلگرام خود، روسیه را به تخریب سد، متهم کرد.

وی روس ها را متهم نمود که با انفجار داخلی، سد را تخریب نمودند، وی در تلگرام گفت: حدود ۸۰ شهرک در محدوده سیل قرار دارند.

از سویی دیگر، فرماندار منطقه خرسون اوکراین که در روسیه مستقراست، کیف را متهم کرد که با موشک به سد حمله کرده است تا توجه را از آنچه به گفته او شکست‌های ضد حمله اوکراین در شرق بود منحرف کند. با این حال، دیگر مقامات روسیه گفته اند که سد به دلیل آسیب قبلی خود به خود ترکیده است.

هیچ یک از طرفین، مدارک فوری و مستدلی ارائه نکردند که ثابت کند که مقصر کیست.

مخزن وسیع بالای سد، آب شیرین بخش‌های عظیمی از زمین‌های کشاورزی، از جمله شبه جزیره کریمه را که روسیه آن را در سال ۲۰۱۴، ضمیمه خاک خود کرده است، تامین می‌کند. همچنین آب خنک‌کننده‌ای را برای بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، واقع در قلمرو تحت کنترل روسیه، تامین می‌کند.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در توییتر اعلام کرد که از نزدیک وضعیت را زیر نظر دارد، اما «هیچ خطر فوری ایمنی نیروگاه هسته‌ای را تهدید نمی کند».

شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه «روس اتم» نیز اعلام کرد که شکست سد در حال حاضر تهدیدی برای نیروگاه ایجاد نمی‌کند و گفت که وضعیت در حال نظارت است.

آب های مواج

ولادیمیر لئونتیف، شهردار روسیه، در برنامه پیام‌رسانی تلگرام گفت که سطح آب در این شهر که بلافاصله در مجاورت سد شکسته قرار دارد می‌تواند تا ۱۲ متر افزایش یابد.

آب از میان بقایای سد می‌گذرد که ۳۰ متر ارتفاع و ۳.۲ کیلومتر (۲ مایل) طول دارد.

خبرگزاری ریا روسیه به نقل از رئیس این منطقه که مسکو مستقر است، اعلام کرد که حدود ۲۲ هزار نفر در ۱۴ شهرک در منطقه خرسون جنوبی اوکراین در معرض خطر سیل قرار دارند. خرسون یکی از پنج منطقه از جمله کریمه است که مسکو آن را ضمیمه خاک خود است.

به گزارش خبرگزاری دولتی تاس، یک مقام مستقر در روسیه در شهر نوا کاخوفکا گفت که ساکنان حدود ۳۰۰ خانه تخلیه شده اند. او گفت که احتمالاً تعمیر سد غیرممکن خواهد

شکستن سد در حالی رخ داد که اوکراین در حال آماده سازی ضد حمله مورد انتظار خود برای بیرون راندن نیروهای روسیه از سرزمینی است که در طی بیش از ۱۵ ماه درگیری تصرف کرده اند.

از سویی دیگر، آژانس اطلاعات نظامی اوکراین در تلگرام مدعی شده که نیروهای روسی “در ترس” سد را منفجر کردند و آن را “یک اقدام آشکار تروریستی و جنایت جنگی”خواند.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین در توییتر اعلام کرد که زلنسکی جلسه اضطراری درباره ریزش سد برگزار خواهد کرد.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »