... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - 10:18 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

اعتراض چین به آمریکا، بابت دیکتاتور خواندن” شی جین پینگ” از سوی بایدن

مارو نینگ: اظهارات طرف آمریکایی به شدت پوچ، به شدت غیرمسئولانه، مغایر با واقعیات، نقض جدی آداب دیپلماتیک، تجاوز جدی به حیثیت سیاسی چین و یک تحریک سیاسی آشکار است.

سیاست شرق _ مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک نشست خبری گفت که چین نسبت به سخنان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مورد شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ابراز نارضایتی و اعتراض شدید کرده است.”

به نقل از ریانووستی، وی تاکید کرد: اظهارات طرف آمریکایی به شدت پوچ، به شدت غیرمسئولانه، مغایر با واقعیات، نقض جدی آداب دیپلماتیک، تجاوز جدی به حیثیت سیاسی چین و یک تحریک سیاسی آشکار است.

بایدن در مورد رهبر چین گفته بود که شی جین پینگ تمام اطلاعات مربوط به حادثه بالن را ندارد و به همین دلیل او “بسیار ناراحت” است، زیرا این “مایه شرمساری بزرگ برای دیکتاتورها است.”

سخنان رئیس جمهور آمریکا کمتر از یک روز پس از اتمام سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به چین ابراز شد که واشنگتن به بهبود روابط بین دو کشور امید زیادی داشت.

شی جین پینگ، در دیدار با این دیپلمات آمریکایی در پکن، از ایالات متحده خواست تا به توافقات بین او و رئیس جمهور بایدن در نشست بالی متعهد بماند و اظهارات مثبت را به اقداماتی برای ثبات و بهبود روابط چین و آمریکا تبدیل کند.

 رهبر چین همچنین ابراز امیدواری کرد که واشنگتن موضعی منطقی و عملی اتخاذ کند و در همین راستا با چین همکاری کند.

سفر بلینکن به پکن، اولین سفر وزیر خارجه آمریکا طی پنج سال گذشته به چین بود، در شرایطی که روابط بین پکن و واشنگتن به دلیل طیفی از مسائل مختلف از جمله موضوع تایوان، حادثه سرنگونی یک بالن چینی بر فراز ایالات متحده و همچنین اختلافات مداوم در تجارت و فناوری دچار تشنج بود.

بایدن اغلب وضعیت کنونی سیاست جهانی را به عنوان نبرد بین دموکراسی و استبداد تعریف کرده است و گفته است که کشورهای تحت رهبری دموکراتیک باید روابط اقتصادی برقرار کنند تا کشورهای تحت رهبری خودکامه را با هدف روسیه و چین متعادل کنند.

پکن در گذشته نیز با چنین عبارتی مواجه بود، در آن زمان رسانه های دولتی چین گزارش دادند که شی در یک نشست نوامبر ۲۰۲۲ به بایدن گفت که چین دارای “دموکراسی به سبک چینی” است .

بلینکن و شی در دیدار روز دوشنبه خود برای تثبیت رقابت بین واشنگتن و پکن به توافق رسیدند تا به درگیری منجر نشود.

در حالی که هیچ پیشرفتی در اولین سفر وزیر خارجه ایالات متحده به چین به مدت پنج سال حاصل نشد، هر دو طرف توافق کردند که به تعامل دیپلماتیک با بازدیدهای بیشتر مقامات آمریکایی در هفته ها و ماه های آینده ادامه دهند.

بایدن بعداً روز سه‌شنبه گفت که جان کری، فرستاده ایالات متحده در آب و هوا ممکن است به زودی به چین برود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »