... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - 4:12 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

مصر و ترکیه، سفیران خود را پس از یک دهه، معرفی کردند

وزارت امور خارجه دو کشور، در بیانیه ای مشترک اعلام کرد که «عمرو الهامامی» سفیر مصر در آنکارا خواهد شد و ترکیه «صالح متلو سن» را به عنوان سفیر خود در قاهره معرفی کرد.

سیاست شرق _ مصر و ترکیه، امروز سه شنبه اعلام کردند که برای اولین بار در یک دهه گذشته، سفرای خود را در پایتخت های یکدیگر منصوب کرده اند تا روابط عادی دیپلماتیک خود را بازگردانند.

به نقل از رویترز، روابط دو کشور در سال ۲٠۱۳، پس از آن که عبدالفتاح السیسی، فرمانده وقت ارتش مصر، محمد مرسی از اخوان المسلمین، متحد آنکارا را برکنار کرد، به هم خورد. مصر سفیر ترکیه را اخراج کرد و آنکارا را به حمایت از سازمان هایی مخالف دولت مصر، متهم کرد.

دو کشور از از سال ۲٠۱۳،سفیری نداشتند، اگرچه سیسی، رئیس جمهور کنونی مصر، و همتای ترک او رجب طیب اردوغان، در تماس تلفنی با یکدیگر در ۸ خرداد، و پس از تبریک پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری، با بازگرداندن سفرای دو کشور موافقت کردند .

وزارت امور خارجه دو کشور، در بیانیه ای مشترک اعلام کرد که «عمرو الهامامی» سفیر مصر در آنکارا خواهد شد و ترکیه «صالح متلو سن» را به عنوان سفیر خود در قاهره معرفی کرد.

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه پس از اعلام این خبر گفت که این انتصاب ها نقطه عطف مهمی در عادی سازی روابط است.

فیدان در یک کنفرانس خبری گفت: “از این پس روابط ما به سرعت در زمینه های سیاسی، اقتصادی و سایر زمینه ها بهبود خواهد یافت. این خواست رئیس جمهور و دولت ما است.”

رایزنی بین مقامات ارشد وزارت خارجه در آنکارا و قاهره در سال ۲٠۲۱ آغاز شد زیرا ترکیه به دنبال روابط بهتر با مصر، امارات متحده عربی، اسرائیل و عربستان سعودی بود.

عادی سازی روابط آنکارا و قاهره پس از دست دادن سیسی و اردوغان در دوحه در جام جهانی ۲٠۲۲ شتاب گرفت.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، پس از یک سلسله گام‌های بیشتر به سمت نزدیکی بیشتر، برای نشان دادن همبستگی پس از زمین‌لرزه‌های عظیمی که در ماه فوریه منجر به کشته شدن بیش از ۵٠ هزار نفر در ترکیه و سوریه شد، به ترکیه سفر کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در ماه بعد به مصر رفت.

دو کشور همچنین بر سر لیبی، جایی که از جناح‌های مخالف یکدیگر، حمایت می کنند و همچنین بر سر مرزهای دریایی در شرق مدیترانه غنی از گاز، اختلاف نظر دارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »