... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - 6:16 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

سازمان ملل می گوید جسد ۸۷ نفر در گور دسته جمعی سودان پیدا شد

کمیسر عالی سازمان ملل: من کشتار غیرنظامیان و افراد غیرنظامی را به شدت محکوم می‌کنم و از رفتار بی‌رحمانه و بی‌احترامی به کشته‌شدگان، همراه با خانواده‌ها و جوامعشان، وحشت دارم.

سیاست شرق _ دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که دست کم ۸۷ نفر از جمله ماسالیت ها در یک گور دسته جمعی در دارفور غربی سودان دفن شده اند و افزود که اطلاعات موثقی دارد که نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) مسئول آن بوده اند.

به نقل از گاردین، مقامات RSF هرگونه دخالت را رد کردند و گفتند که این گروه شبه نظامی، در درگیری در دارفور غربی نبوده است.

خونریزی با انگیزه قومی در هفته های اخیر و همزمان با درگیری بین گروه های نظامی رقیب که در ماه آوریل آغاز شد، تشدید شده است. در ال ژنینا، شاهدان و گروه های حقوق بشر از موجی از حملات نیروهای RSF و شبه نظامیان عرب علیه مردم غیر عرب ماسالیت، از جمله تیراندازی از فاصله نزدیک خبر داده اند.

در بیانیه سازمان ملل آمده است که مردم محلی بین ۲۰ تا ۲۱ ژوئن مجبور شدند اجساد از جمله اجساد زنان و کودکان را در یک گور کم عمق در یک منطقه باز در نزدیکی شهر بیاندازند. بر اساس این گزارش، برخی از افراد بر اثر جراحات بدون درمان جان خود را از دست داده اند.

ولکر تورک، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر در بیانیه ای گفت: «من کشتار غیرنظامیان و افراد غیرنظامی را به شدت محکوم می‌کنم و از رفتار بی‌رحمانه و بی‌احترامی به کشته‌شدگان، همراه با خانواده‌ها و جوامعشان، وحشت دارم». او خواستار تحقیقات فوری و کامل شد.

نبرد در ۱۵ آوریل بین ارتش منظم سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای RSF به فرماندهی معاون سابق او محمد حمدان داگالو آغاز شد و موجب بی ثباتی در این کشور شده است.

مقام ارشد RSF که نخواست نامش فاش شود، گفت: “به طور کامل هر گونه ارتباط با وقایع دارفور غربی را رد می کند، زیرا ما طرف آن نیستیم، و ما در درگیری شرکت نکردیم زیرا درگیری قبیله ای است”.

 یکی دیگر از منابع RSF گفت که به دلیل انگیزه های سیاسی ماسالیت و دیگران متهم شده است. وی بار دیگر تاکید کرد که این گروه آماده است تا در تحقیقات شرکت کند و هر یک از نیروهای خود را که قانون را نقض کرده اند تحویل دهد.

سخنگوی سازمان ملل افزود که مشخص نشد دقیقا چه بخشی از کشته شدگان ماسالیت هستند.

به گفته گروه های حقوق بشر، صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه های خود در دارفور شده اند و بسیاری از آنها از مرز به کشور همسایه چاد عبور کرده اند . در میان غارت، کل شهرها و روستاها در استان دارفور غربی را فرا گرفته است.

کشتارهای قومی ترس از تکرار جنایاتی را که پس از سال ۲۰۰۳ در دارفور تداوم یافت، افزایش داده است، زمانی که شبه نظامیان جانجاوید – که RSF از آنها تشکیل شد – به دولت کمک کردند تا شورش گروه های عمدتا غیر عرب در دارفور را سرکوب کند و حدود ۳۰۰۰۰۰ نفر را کشت.

ابراهیم، ​​یک پناهنده در چاد که از ترس انتقام خواست نام خانوادگی خود را مخفی کند، گفت: «این گزارش گام اول خوبی است، اما تلاش های بیشتری برای کشف تخلفات بیشتر مورد نیاز است.

سرتیپ نبیل عبدالله، سخنگوی ارتش سودان به رویترز گفت که کشف این گورهای دسته جمعی «به سطح جنایات جنگی می رسد و این نوع جنایات نباید بدون پاسخگویی انجام شود.

این شورش علیه ارتش نیست، بلکه علیه شهروند سودانی است و پروژه آن یک پروژه نژادپرستانه و یک پروژه پاکسازی قومی است.

به نقل از اکونومیست؛ ابتدا مهاجمان شهر را محاصره کرده، بازار اصلی را به آتش کشیدند و از ورود مواد غذایی و پزشکی به شهر جلوگیری کردند. سپس شبه‌نظامیان به طور روشمند اقدام به تخریب هر چیزی مانند بیمارستان‌ها، مدارس، برق و مخابرات کردند که مردم شهر «الجینه» در «دارفور غربی»، برای زنده ماندن به آن نیاز دارند. ناتانیل ریموند، ناظر درگیری از دانشگاه ییل می‌گوید: «کاری که شبه‌نظامیان انجام دادند، روشی روتین و سیستماتیک بود». در ۱۴ ژوئن، فرماندار دارفور غربی علیه آنچه که نسل‌کشی نامید، درخواست مداخله خارجی نمود و روز بعد خود او در آنچه آقای ریموند آن را «قتل توتمیک به سبک داعش» می‌نامد به قتل رسید، جریان کشتاری که در آن مخالفان در سراسر آفریقا و خاورمیانه توسط داعش ترور می‌شوند. در ۴۸ ساعت بعد، هزاران غیرنظامی «الجینه» فرار کردند یا کشته شدند. امدادگرانی که بعداً از شهر بازدید کردند، «الجینه» را شهر ارواج نامیدند.

از زمان آغاز نبرد برای «الجینه» در ماه آوریل، یعنی بلافاصله پس از آغاز جنگ داخلی گسترده‌تر سودان، حدود ۱۸۰۰۰۰ غیرنظامی از این منطقه به چاد گریخته‌اند. اکثر آنها از قبیله «ماسالیت» هستند، یک قبیله سیاه پوست آفریقایی که مدت‌هاست در غرب منطقه عظیم دارفور سودان گروه قومی غالب بوده است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که منطقه وسیعی از شهر در اثر آتش سوزی ویران شده یا آسیب دیده است و بین ۱۱۰۰ تا ۵۰۰۰ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. تا کنون تلفات این جنگ، احتمالاً بالاترین تلفات جنگ در یک منطقه از جمله خارطوم، پایتخت است که هنوز هسته اصلی درگیری در آن جریان دارد. پناهندگان الجینه از شبه نظامیان عرب مسلح روایت می‌کنند که خانه به خانه می‌روند و مردان جوان را در محل به ضرب گلوله می‌کشند. در جاده غرب به چاد، شبه نظامیان مسلح در ایست‌های بازرسی موقت، غیرنظامیانی را که از شلوغی فرار می‌کردند، سرقت کرده و به گلوله بستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »