... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - 9:05 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

ایسلند، فعالیت سفارت خود در مسکو را به حالت تعلیق درآورد

وزیر امور خارجه ایسلند: امیدواریم روزی شرایط به ما اجازه دهد تا روابط عادی و مثمر ثمری با روسیه داشته باشیم، اما این بستگی به تصمیمات اتخاذ شده توسط کرملین دارد.

سیاست شرق _ وزارت امور خارجه ایسلند، تصمیم به تعلیق فعالیت سفارت این کشور در مسکو، از سه شنبه، اول اوت (۱٠ مرداد) گرفت.

به نقل از وبسایت وزارت امورخارجه ایسلند، پس از اتخاذ این تصمیم، سفیر روسیه در ریکیاویک را احضار کرد تا این تصمیم را به وی اطلاع دهد. 

علاوه بر این، ایسلند درخواست کرده است که روسیه فعالیت های سفارت خود در ریکیاویک را مطابق با ماده ۱۱ کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک محدود کند و سطح نمایندگی دیپلماتیک را کاهش دهد.

بنا به اعلام وزارت امورخارجه ایسلند، این تصمیم آسانی نیست، زیرا ایسلند از زمان استقلال در سال ۱۹۴۴، روابط غنی با مردم روسیه داشته است. با این حال، وضعیت فعلی به سادگی امکان اداره سفارتخانه کوچک خارجی ایسلند در روسیه را برای سرویس خارجی کوچک ایسلند فراهم نمی کند.

گیلفادوتیر، وزیر امور خارجه گفت: امیدواریم روزی شرایط به ما اجازه دهد تا روابط عادی و مثمر ثمری با روسیه داشته باشیم، اما این بستگی به تصمیمات اتخاذ شده توسط کرملین دارد.

ایسلند هجده سفارت دوجانبه را در پایتخت های خارجی اداره می کند و مکان آنها را در راستای وسعت روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یا همکاری های توسعه ای در اولویت قرار می دهد.

در حال حاضر روابط تجاری، فرهنگی یا سیاسی با روسیه در پایین ترین حد خود قرار دارد. از این رو، حفظ عملیات سفارت ایسلند در مسکو دیگر قابل توجیه نیست.

ایسلند از سال ۱۹۴۴ سفارت خود را در مسکو راه اندازی کرده است، به جز بین سال های ۱۹۵۱-۱۹۵۳ که تجارت بین دو کشور وجود نداشت. اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۴ سفیری در ریکیاویک نداشت.

تصمیم به تعلیق فعالیت سفارت ایسلند در مسکو به منزله قطع روابط دیپلماتیک نیست. به محض فراهم شدن شرایط، ایسلند از سرگیری فعالیت سفارت ایسلند در مسکو را در اولویت قرار خواهد داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »