... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - 8:19 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: ایالات متحده، هند، عربستان و اتحادیه اروپا از قرارداد ریلی و بندری در حاشیه گروه ۲۰ رونمایی کردند

رئیس جمهور آمریکا در این اجلاس، درصدد معرفی واشنگتن به عنوان شریک و سرمایه‌گذار جایگزین برای کشورهای در حال توسعه در گروه G20 و بویژه در زیرساخت های متحدین این کشور است.

سیاست شرق _ در حاشیه اجلاس سران گروه ۲٠ در دهلی نو، از یک قرارداد ریلی و بندری چند ملیتی خبر داده شد که خاورمیانه و جنوب آسیا را به هم متصل می کند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، این پیمان، به منظور مقابله و رقابت آمریکا با گسترش طرح کمربند و جاده چین در مناطق مختلف جهان و بویژه در آسیا صورت می گیرد.

بنا به همین گزارش، رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه در این اجلاس، درصدد معرفی واشنگتن به عنوان شریک و سرمایه‌گذار جایگزین برای کشورهای در حال توسعه در گروه G20 و بویژه در زیرساخت های متحدین این کشور است.

جوبایدن رئیس جمهورآمریکا در این اجلاس گفت که این یک “معامله بزرگ واقعی” است که بنادر در دو قاره را به پیوند می زند و به “خاورمیانه ای باثبات تر، مرفه تر و یکپارچه تر” می انجامد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند میزبان اجلاس سران، نیز گفت: «امروز که چنین ابتکار ارتباط بزرگی را آغاز می‌کنیم، بذرها را برای نسل‌های آینده می‌کاریم تا رویای بزرگ‌تری داشته باشند.»

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی ایالات متحده در نشست سالانه این اتحادیه در دهلی نو به خبرنگاران گفت: این توافق به نفع کشورهای کم درآمد و متوسط ​​منطقه خواهد بود و نقش مهمی را برای خاورمیانه در تجارت جهانی میسر خواهد کرد.
مقامات آمریکایی می گویند که هدف این طرح، اتصال کشورهای خاورمیانه از طریق راه آهن و اتصال آنها به هند از طریق بندر، کمک به جریان انرژی و تجارت از خلیج فارس به اروپا با کاهش زمان حمل و نقل، هزینه ها و مصرف سوخت است.

یک یادداشت تفاهم در مورد کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا یا IMEC توسط اتحادیه اروپا، هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایالات متحده و سایر شرکای گروه ۲۰ امضا شد.

بر اساس این تفاهم نامه، IMEC شامل دو کریدور مجزا با یک کریدور شرقی است که هند را به خلیج فارس متصل می کند و یک کریدور شمالی که خلیج فارس را به اروپا متصل می کند.

در طول مسیر راه‌آهن، شرکت‌کنندگان قصد دارند کابل‌هایی را برای خطوط برق و داده و همچنین خط لوله هیدروژن مشتق‌شده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای استفاده در تولید برق بکشند.

بنا به گزارش رویترز، جزئیات فوری از ارزش این معامله در دسترس نیست.

این اقدام در بحبوحه تلاش های ایالات متحده برای دستیابی به یک توافق دیپلماتیک گسترده تر در خاورمیانه صورت می گیرد که در آن، واشینگتن در صدد عادی سازی روابط ریاض و تلاویو است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »