... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - 10:53 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

سفر رئیس جمهور آمریکا به ویتنام

سفر ۲۴ ساعته بایدن به ویتنام در راستای ادامه سیاست هم‌سو کردن کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه با واشنگتن و همچنین  در جهت موازنه‌سازی در برابر نفوذ گسترده چین تعریف می‌شود. 

سیاست شرق _ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای دیداری یک روزه، وارد هانوی، پایتخت ویتنام شد.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، پس از شرکت در اجلاس گروه ۲٠، روز یکشنبه، در سفر به ویتنام، در دیدار با مقامات ارشد این کشور کمونیست، از روابط نزدیکتر با هانوی استقبال کرد.

بایدن در دیدار با «نگوین فو ترونگ»، دبیر کل حزب کمونیست حاکم و رهبر ارشد این کشور گفت: «این می‌تواند آغاز دوران همکاری بزرگ‌تری باشد.»

این در حالی است که، دو کشور در خصوص شراکت راهبردی جامعی نیز گفت و گو کنند، که این کشورها را از لحاظ دیپلماتیک تا حد زیادی به هم پیوند خواهد داد.

سفر ۲۴ ساعته بایدن به ویتنام در راستای ادامه سیاست هم‌سو کردن کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه با واشنگتن و همچنین  در جهت موازنه‌سازی در برابر نفوذ گسترده چین تعریف می‌شود. 

فقط در همین پنج ماه گذشته، برای اولین بار یک رئیس جمهور آمریکا بعد از حدود ده سال میزبان رئیس جمهوری فیلیپین در کاخ سفید بود. مضافا اینکه بایدن در واشنگتن برای نخست وزیر هند هم یک مراسم شام دولتی مجلل گرفت. وی علاوه بر این‌ها، میزبان همتایان ژاپنی و کره‌جنوبی خود برای نشستی نمادین در اقامتگاه مشهور ریاست جمهوری در کمپ دیوید بود.

با این وجود، این اولین باری است که وی به کشوری پا می‌گذارد که روزگاری هم‌نسلی‌های خود را در آنجا از دست داد و کشورش با شکست، آنجا را ترک نمود.

پیش از این در سال ۲۰۱۵ زمانی که جو بایدن، معاون وقت رئیس جمهور آمریکا بود، ضیافت ناهاری را در واشنگتن به افتخار ترونگ به مناسبت بیستمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین دو کشور برگزار کرد. حال با گذشت هشت سال از آن دوران، هم آقای ترونگ اکنون یک رهبر قدرتمندتر است و هم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شده است.

نزدیکی ‌ویتنام به چین و روسیه

با این حال، ویتنام هنوز هم توسط همان کمونیست‌هایی اداره می‌شود که در نهایت پیروز جنگ با آمریکا شدند و ارتش آمریکا را با شکست به خانه فرستادند.

ویتنام هنوز هم به دنبال حفظ روابط خوب با چین است. رئیس حزب کمونیست در ویتنام اولین رهبر خارجی بود که در ماه اکتبر پیروزی شی جین‌پینگ برای سومین دوره ریاست جمهوری را به وی تبریک گفت. در ماه ژوئن نیز، نخست وزیر ویتنام در جریان یک سفر دولتی به چین با شی جین‌پینگ دیدار کرد.

در مسیری جداگانه، دولت بایدن سعی داشته تا روابط باثبات‌تری با چین را دنبال کرده و ارتباطات خود با پکن را در سال گذشته بهبود بخشیده است، به طوری که تعدادی از وزرای ارشد کابینه او در چند ماه گذشته به پایتخت چین سفر کردند.

در ویتنام، تنها نفوذ چین نیست که بایدن باید با آن رقابت کند. مسکو از دیرباز یکی از تامین‌کننده‌های قدیمی تسلیحات برای ویتنام بوده است و این یعنی تضاد با تحریم‌های آمریکا علیه روسیه. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که بایدن قصد دارد روز دوشنبه اقداماتی را برای کمک به ویتنام اعلام کند تا از اتکای بیش از حد به تسلیحات روسی فاصله بگیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »