... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - 10:36 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه
کپی شد!
0

اسکای نیوز: چگونه شهر “درنا” در لیبی، با بیش از ۵ هزار کشته و ۱٠ هزار مفقود مواجه شد/عکس

لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی، رهبر خودکامه این کشور در سال 2011، به دلیل سال‌ها جنگ و فقدان یک دولت مرکزی مقتدر، دگرگون و با زیرساخت‌های ویران‌شده مواجه شده است، که در برابر باران‌های شدید و سایر بلایای طبیعی آسیب‌پذیر است.

سیاست شرق _ بیش ۵ هزار کشته و ۱٠ هزار مفقود ، حاصل سیل ویرانگری بود که یک چهارم شهر شرقی “درنا” در لیبی را نیز نابود کرد، تا بزرگترین فاجعه یک صدسال گذشته را در لیبی، به نمایش بگذارد.

به نقل از اسکای نیوز، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که رودخانه وادی درنا که از کوه‌ها از میان شهر و به دریا می‌گذرد، در بیشتر ایام سال خشک بوده است، هرچند هنگام بارندگی به‌طور نامنظم سیل آسا می‌ شد.

اما یکشنبه شب، طوفان دانیل، به سواحل لیبی هجوم آورد و ساکنان درنا قبل از اینکه متوجه شوند، سدهای خارج از شهر فرو ریخته شدند، آنها صدای مهیبی را شنیده اند و سیل های ناگهانی و عظیمی را در شهر درنا به راه انداخته و در نهایت موجب سقوط و ویرانی آن شد.

به گفته یک سازمان آب و هوای محلی، حدود ۴۱۴ میلی‌متر باران در شهر نزدیک بیدا باریدن گرفت، که هواشناسان آن را «مقدار زیادی از باران» توصیف کردند که احتمالاً به‌جای فرو رفتن در زمین خشک و سخت، به‌سرعت تبدیل به سیلی ویرانگر شد.

سد اول در حدود ۱۲ کیلومتری بالادست شهر قرار داشت که در آن دو دره رودخانه به هم می رسند و تصاویر نشان می دهد که به طور کامل تخریب شده است.

پس از شکستن سد اول، سیلاب به پایین دست در امتداد دره به سمت دره دوم که در لبه جنوبی شهر قرار دارد ادامه می‌یابد.

در پایین دست سد دوم، سیلاب وسیعی از آب از مرکز شهر عبور کرد و به ساختمان‌های دو طرف برخورد کرد.

بلوک‌های آپارتمانی چند طبقه که به خوبی از رودخانه فاصله داشتند، نماهایشان کنده شده بود و کف‌های بتنی فرو ریخته بودند، در حالی که اتومبیل‌های بلند شده توسط سیل روی هم قرار گرفتند.

 محقق هشدار داد سیل مکرر شهر را تهدید می کند

لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی، رهبر خودکامه این کشور در سال ۲٠۱۱ ، به دلیل سال‌ها جنگ و فقدان یک دولت مرکزی مقتدر، دگرگون و با زیرساخت‌های ویران‌شده مواجه شده است، که در برابر باران‌های شدید و سایر بلایای طبیعی آسیب‌پذیر است.

در یک مقاله تحقیقاتی که سال گذشته منتشر شد، عبدالوانیس عاشور، هیدرولوژیست از دانشگاه عمر المختار لیبی، با اشاره به پنج سیل از سال ۱۹۴۲، هشدار داده بود که طغیان مکرر بستر رودخانه فصلی یا وادی، تهدیدی برای درنا است.

وی خواستار اقدامات فوری برای اطمینان از نگهداری منظم سدها شد و افزود: اگر سیل عظیمی رخ دهد نتیجه آن برای مردم وادی و شهر فاجعه بار خواهد بود.

این سیل مرگبارترین فاجعه زیست محیطی در تاریخ مدرن لیبی است و همچنین مناطق دیگر از جمله شهر “بیدا” را که حدود ۵۰ نفر در آن کشته شده اند را تحت تاثیر قرار داده است.

صدها خانواده نیز آواره شدند و به مدارس و دیگر ساختمان های دولتی در بنغازی و جاهای دیگر در شرق لیبی پناه بردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »